مدیر گروه سلامت ، جوانی جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ، کم تحرکی را عامل در خستگی زودرس ، عدم تمرکز فکری و کاهش قدرت ذهنی دانش آموزان دانست.
کد خبر: ۱۱۳۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳ 05 November 2023

به گزارش «تابناک البرز» زهرا داداشی در نشست بررسی وضعیت ورزش مدارس استان البرز افزود: روزانه یک ساعت فعالیت بدنی متوسط و شدید برای سنین پنج تا ۱۸ سال ضروری است زیرا بی تحرکی در ابتلا به بیماریهای غیر واگیر مانند سرطان، بیماریهای قلبی و عروقی ، فشار خون بالا، دیابت (قند خون ) و افسردگی نقش مؤثری دارد و باعث اضافه وزن و چاقی نیز می شود.

وی ادامه داد: همچنین بی تحرکی به تدریج سبب ضعیف شدن عضلات به ویژه عضلات کمر و ستون فقرات شده و در دانش آموزان موجب ضعیف شدن و عدم استحکام استخوانها شده و فرد از داشتن استخوانهای قوی و محکم در سنین بزرگسالی محروم می شود.

داداشی افزود: افراد کم تحرک و فاقد فعالیت بدنی مطلوب به ویژه دختران و زنان در آینده مستعد پوکی استخوان و شکستگی استخوان می شوند.

مدیر گروه سلامت خانواده، جوانی جمعیت و مدارس دانشگاه تاکید کرد: نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال باید سه تا چهار بار در طول هفته ، حداقل ۲۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید انجام دهند تا تمام دستگاههای بدن به ویژه دستگاه گردش خون و قلب و عروق ، استخوان ها و ریه به حداکثر ظرفیت عملکردی خود دست پیدا کنند.

وی گفت : افزون بر ساعات ورزش که در برنامه روزانه دانش آموزان وجود دارد پوسترهای آموزشی حرکات کششی ویژه دانش آموزان در کلاس های درس نصب شده است که هر زمان معلم احساس کرد دانش آموزان خسته شده اند یا تمایلی به ادامه کلاس درس ندارند، در مدت زمان سه تا پنج دقیقه قابل اجرا می باشد.

داداشی تاکید کرد : انجام این تمرینات در کلاس بهانه ای برای توجه بیشتر دانش آموزان به اهمیت فعالیت بدنی ، نقش فعالیت بدنی در زندگی و سلامت عمومی و همچنین ایجاد نشاط و تمرکز برروی درس می شود.

وی گفت:دانش آموزان ، والدین و معلمان باید ضرورت و اهمیت انجام فعالیت بدنی در این گروه سنی حساس را به خوبی درک کنند تا بتوان به داشتن جامعه ای سالم کمک کرد.

جمعیت دانش آموزی استان البرز حدود ۵۰۰ هزار نفر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار