عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی فارس: یکی از محدودیت‌های رشد صنعت در استان فارس تخصیص آب است و تخصیص آب به صنایع استان در سند آمایش شهرستانی مهمترین خواسته ما در این کمیسیون است.
کد خبر: ۱۱۳۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰ 04 November 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:پنوید ایزدپناه در جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی فارس که با حضور نمایندگان بخش خصوصی و فعالان حوزه صنعت استان و نمایندگان بخش دولتی در این اتاق برگزار شد، گفت: برنامه ریزی آمایش سرزمین توزیع متعادل فعالیت و منابع و ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی متناسب با نیاز مناطق مختلف است بنابراین برنامه ریزی آمایشی به دنبال چیدمان متناسب منابع در گستره ملی و استانی است.

او افزود: مواردی از جمله توسعه صنایع مزیت دار استان و رایزنی جهت جذب سرمایه‌گذار در حوزه‌های مزیت دار از اولویت‌های مهم این سند استانی است.

ایزدپناه با ارائه گزارش وضعیت صنعت در استان اظهارداشت: یکی از محدودیت‌های رشد صنعت در استان فارس تخصیص آب است و تخصیص آب به صنایع استان در سند آمایش شهرستانی مهمترین خواسته ما در این کمیسیون است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: از آنجا که تکمیل زنجیره ارزش در صنایع معدنی و فولادی و روش‌های مختلف مصرف آب بخش صنعت در سند آمایش شهرستان ضروری است، لذا تعریف منابع آب جهت تخصیص زمین مهم است.

او با ارائه توضیحاتی در خصوص شناسایی میزان مصرف آب در صنعت ادامه داد: بررسی انتظارات سند آمایش استان از میزان رشد صنعت در استان امری مهم و ضروری است ضمن اینکه ایجاد پالایشگاه و آلومینیوم اقدامی شایسته برای آینده روشن مسیر صنعتی استان خواهد بود که باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه سید رضا ساداتی معاون سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز، با ارائه گزارشی پیرامون موانع - چالش‌ها و آسیب‌هایی که طرح‌های آمایش سرزمین در ایران با آن مواجهه می‌شود، به بررسی تاریخچه طرح‌های آمایش سرزمین پرداخت.

او گفت: هدف اصلی طرح‌های آمایش سرزمین رسیدن به توسعه متوازن و برابر بین تمام نقاط کشور است و این درحالی است که سابقه انجام طرح‌های آمایشی در ایران تحت تاثیر شرایط اقتصادی، سیاسی و انواع دگرگونی‌های اجتماعی قرار گرفته است.

ساداتی افزود: کشاورزی، صنعت و گردشگری پهنه بندی استان فارس است و اسـتان فارس با تکیه بر توان و ظرفیت‌های سـرزمینی وتوسـعه‌ای خود و با اتخاذ سـیاسـتهای آمایشـی وتوسـعه پایدار و بهره گیری از اسناد فرا دست ملی و استانی در افق چشم انداز ۱۴۱۴ استانی، استانی است دست یافته به توسعه‌ای متوازن و پایدار با تکیه بر مزیت‌های رقابتی و هویت مشارکتی و دارای ثبات و یکپارچگی به منظور کاهش تعارض‌های توسـعه‌ای در قلمرو سـرزمینی خود خواهد بود.

او بیان کرد: شکل گیری صنعت را می‌توان به دو بخش دانش محور و منبع محور تقسیم کرد که در راستای منبع محور استان می‌توان به منابع معدنی اشاره نمود. با توجه به دانش ما در استراژی محور توسعه استان به حوزه برق الکترونیک می‌توان اشاره کرد.

ساداتی عنوان داشت: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه، توسعه زیر ساخت‌ها و موقعیت مطلوب جغرافیایی، نزدیکی به دریا و کانون‌های انرژی کشور، کانون صنعتی و معدنی، لامرد زمینه مستعد و بستر مناسبی جهت جذب سرمایه گذاری است.

او تصریح کرد: در خصوص افزایش میزان مصرف آب در صنعت استان فارس نیز مطالبه گری بخش خصوصی ضروری است، اما به طوری کلی باید منابع را بهینه ارائه داد و بعد از آن مطالبه گر بود.

در ادامه این جلسه ضمن اعلام رخداد‌های تازه وزه صنعت استان، سایر اعضا به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار