مدیرکل محیط زیست البرز گفت: طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه تهران، توان اکولوژیکی استان البرز به ویژه شهرستان کرج مطابق بارگذاری جمعیتی و صنعتی سال ۱۳۷۵ است و این یعنی از آن سال به بعد هر بارگذاری صنعتی و جمعیتی جدیدی که در کرج انجام شده عملا شیب منفی محیط زیستی داشته است.
کد خبر: ۱۱۳۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱ 28 October 2023

به گزارش «تابناک البرز» مجید درگی با اشاره به اینکه مساله محیط زیست یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه است، اظهار کرد:  حفظ محیط زیست عملی دینی و انقلابی است و همه باید دست به دست هم دهند تا مسائل این حوزه حل شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه ایران جزو معدود کشورهایی است که در قانون اساسی‌اش به موضوع محیط زیست پرداخته شده و طبق اصل ۵۰ این قانون حفظ محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت همه گروه‌های مردمی برای حفظ محیط زیست استفاده کرد، افزود: در این راستا اداره کل محیط زیست البرز  سعی دارد در قالب اردوهای جهاد تبیین  فعالان اجتماعی و کنشگران استان را نسبت به معضلات محیط زیستی استان آگاه کند.

این مسئول توضیح داد: ما به دنبال ایجاد حلقه میانی بین دولت و مردم هستیم تا بتوانیم از کمک مردم برای حل چالش‌های زیست محیطی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه دولت‌های طی چند دهه گذشته برای حل مسائل زیست محیطی کمتر سراغ مردم رفته‌اند و این ذهنیت را در آنها ایجاد کرده‌اند که ما هستیم و شما به امورات خود بپردازید که ماحصل تثبیت این نگرش، وضعیت فعلی است.

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: بدیهی است هر سرزمینی توان اکولوژیکی مشخصی دارد و وقتی بارگذاری جمعیتی و صنعتی متناسب با این توان باشد، کمتر شاهد مشکلاتی چون آلودگی هوا، کاهش منابع آبی و ... خواهیم بود و زندگی در شرایط استانداردی قرار می‌گیرد.

وی ابراز کرد: طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه تهران، توان اکولوژیکی استان البرز به ویژه شهرستان کرج مطابق بارگذاری جمعیتی و صنعتی سال ۱۳۷۵ است و این یعنی از آن سال به بعد هر بارگذاری صنعتی و جمعیتی جدیدی که در کرج انجام شده عملا شیب منفی محیط زیستی داشته است.

درگی ابراز کرد: متاسفانه ظرفیت بردی که به طور استاندارد باید یک در مقابل یک باشد در البرز یک در مقابل ۴.۷ و در کرج یک در برابر۱۹.۷ است.

وی توضیح داد: با این اوصاف چیزی حدود ۲۰ برابر توان اکولوژیکی کرج در این کلانشهر جمعیت بارگذاری شده است که قطعا نتایج منفی زیادی به همراه دارد.

این مسئول تاکید کرد: موضوع نگران کننده تر این است که روند بارگذاری خارج از سند آمایش سرزمینی و توان اکولوژیک استان ادامه دارد و متوقف هم نمی‌شود.

وی ابراز کرد: متاسفانه با توسعه شهرک‌های صنعتی البرز و مهاجرپذیری بالا آینده خوبی برای البرز پیش بینی نمی‌شود و هر وقت هم که در جلسات این حقایق را مطرح کردیم به ممانعت از توسعه استان و اشتغال زایی متهم شدیم در صورتی که ما در محیط زیست معتقدیم که توسعه پایدار در سایه تعادل اتفاق می افتد.

مدیرکل محیط زیست البرز تاکید کرد: در حال حاضر چهار هزار واحد صنعتی مجوزدار و دو هزار واحد غیرمجاز در البرز فعال است که ده‌ها برابر توان اکولوژیکی استان است.

این مسئول گفت: بالاترین کمکی که از فعالان اجتماعی انتظار داریم اطلاع رسانی و مطالبه گری است تا مردم را نسبت به وضعیت نگران کننده البرز آگاه کنند تا شاید مانعی برای ادامه این مسیر خطرناک ایجاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار