مدیرعامل انجمن ناشنوایان استان اصفهان گفت: به والدین توصیه می‌شود به منظور تشخیص شنوایی نوزادان خود از ابتدای تولد، غربالگری شنوایی سنجی شوند تا در صورت بروز هر گونه مشکل درمان آغاز شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵ 08 October 2023

آیگین عباسی با اشاره به اینکه استان اصفهان بیش از ۱۵ هزار ناشنوا دارد، اظهار کرد: بیش از هشت هزار نفر از این ناشنوا ها متعلق به شهر اصفهان هستند.

مدیرعامل انجمن ناشنوایان استان اصفهان اضافه کرد:بیش از نیمی از ناشنوایان به صورت مادرزادی ناشنوا هستند، برخی نیز به دلیل ابتلا به بیماری هایی نظیر مننژیت دچار ناشنوایی شده‌اند که لازم است خانواده‌ها جهت تشخیص ناشنوایی نوزاد خود از ابتدای تولد غربالگری شنوایی را به صورت دوره‌ای انجام دهند.

وی افزود: در این انجمن کلاس آموزشی مختلف از جمله آموزش زبان اشاره، ترجمه و نیز خدماتی همچون اعزام مترجم به پزشک،دادگاه و سایر موارد برای ناشنوایان ارائه می‌شود.

مدیرعامل انجمن ناشنوایان استان اصفهان تصریح کرد: برای نخستین بار در مرکز درمانی و پزشکی حضرت ابوالفضل(ع) اصفهان یک مترجم ناشنوایی مستقر شده است که به ناشنوایان در امر درمانی و تخفیف کمک می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین "نشریه آوای خاموشان"ویژه ناشنوایان و به زبان آنان است که اولین نشریه در کشور به اسم ناشنوایان است که به وسیله اعضای این انجمن منتشر می‌شود.

عباسی گفت:در این انجمن شناساندن توانمندی‌های ناشنوایان،برگزاری کلاس‌های آموزشی، هنری، اشتغال،تقویتی، سواد آموزی و ارائه مشاوره‌های ازدواج و پیش از ازدواج ارائه می‌شود.

وی درباره سهمیه استخدام ناشنوایان نیز بیان کرد: سهم سه درصد استخدام معلولان کشور به ناشنوایان تعلق نمی‌گیرد زیرا افراد ناشنوا توانایی زیادی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران را ندارد و در آزمون‌ها موفق نمی‌شوند.

عباسی گفت:فرهنگ سازی زبان اشاره جزو کنوانسیون حقوق بین الملل به رسمیت شناخته شده است و ایران نیز عضو این کنوانسیون است اما در کشور هنوز به عنوان یک زبان شناخته شده مطرح نیست و در این زمینه قانون باید بازنگری شود.

وی با اشاره به اینکه در قانون فقط دو مورد سهم سه درصدی و استخدام در صدا و سیما از ناشنوایان در نظر شده است ، بیان داشت: از سهم سه درصدی استخدام تنها صدا و سیما به عنوان یک فرصت آن هم در زمینه ترجمه زبان ناشنوایان نیرو جذب می‌کند و مابقی ناشنوایان به دلیل مشکل برقراری ارتباط با دیگران در مشاغل آزاد غیر دولتی مشغولند و از ۱۵ هزار ناشنوا در استان اصفهان تنها ۱۵ نفر از خانواده این افراد داوطلبانه مترجمی ناشنوایان را فرا گرفته‌اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار