کیش - ایرنا - «کیش» به شبکه گاز سراسری متصل نیست و برخی مشکلات در تهیه کپسول گاز خانگی مورد نیاز مردم این جزیره، ‌ چالشی بود که کیشوندان همواره درگیر آن بودند.
کد خبر: ۱۱۳۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲ 07 October 2023

به گزارش تابناک جزیره، پس از اعلام میدان گازی «کیش» به عنوان دومین میدان گازی کشور، ‌ حساسیت شبکه‌های اجتماعی به مشکل دیرینه تامین کپسول گاز خانگی دوچندان شد و این معضل به یکی از مطالبه‌های اصلی مردم این جزیره تبدیل شد.

مشکلات مربوط به تامین کپسول گاز خانگی در جزیره کیش، ‌ نه تنها مدتی است که به تیتر یک رسانه‌های محلی تبدیل شده، بلکه امام جمعه این جزیره نیز در خطبه‌های چند هفته اخیر خود، ‌ بارها به این موضوع ورود کرد و خواستار حل این مشکل دیرینه شد.

تعیین تکلیف پرونده سیلندرهای گاز خانگی در کیش/ پایانی بر قیمت‌های نامتعارف!

کمبودی در تامین گاز مایع نداریم

برای پیگیری علت کمبود کپسول گاز خانگی در کیش، ‌ طی هفته گذشته به سراغ مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان رفتیم؛ «احمد سالاری‌فر» در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه هیچ کمبودی در تامین گاز مایع مورد نیاز شرکت‌های خصوصی موزع برای عرضه سیلندرهای گاز خانگی در کیش وجود ندارد، گفت: در اجرای بند ب تبصره ١۴ قانون بودجه سال جاری به هر میزان که شرکت‌های موزع تراکنش فروش الکترونیک داشته باشند، گاز مایع در اختیار آنان قرار می‌گیرد و هیچ کمبودی در این راستا وجود ندارد.

طبق پیگیری‌های ایرنا، حساسیت سازمان منطقه آزاد کیش در تامین کپسول‌های گاز خانگی و افزایش نظارت بر شرکت‌های خصوصی موزع، در کنار همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان در تامین گاز مایع مورد نیاز این جزیره، سبب شده تا مشکل کمبود در تامین سیلندرهای گاز خانگی در کیش رفع شود که اظهارات کیشوندان در فضای مجازی و حقیقی نیز بر آن صحه می‌گذارد.

ماجرای قیمت‌های نامتعارف سیلندرهای گاز خانگی در کیش

اما ماجرای تفاوت نرخ کپسول‌های گاز خانگی در کیش با سرزمین اصلی و شبهات موجود در این راستا، ‌ چالشی بود که همچنان ادامه داشت و کپسول گاز خانگی ۲۷۹ هزار ریالی به چندین برابر قیمت و بدون هیچ توضیح و دستورالعمل رسمی به فروش می‌رفت.

گاز مایع از تولید تا لحظه تحویل به تاسیسات سیلندر گاز پرکنی بصورت عمده، فرآورده نفتی است، اما پس از تحویل به این تاسیسات و تزریق آن به سیلندرهای گاز خانگی، این محصول یک کالا محسوب می‌شود و قیمت گذاری آن بر عهده صمت است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان اعلام کرد که تعیین قیمت کپسول‌های پر شده در شرکت‌های موزع گاز مایع، ساز و کارهایی دارد که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آن دخالتی ندارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان در این رابطه به ایرنا گفت: گاز مایع از تولید تا لحظه تحویل به تاسیسات سیلندر گاز پرکنی بصورت عمده، فرآورده نفتی محسوب می‌شود و وظیفه تامین کافی و توزیع مناسب آن با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است اما پس از تحویل به این تاسیسات و تزریق آن به سیلندرهای گاز خانگی، این محصول یک کالا محسوب می‌شود.

«سالاری‌فر» اضافه کرد: بر اساس قانون توزیع، قیمت گذاری و نظارت بر فرآیند عرضه کالاها به مردم در اختیار سازمان صمت است که این مورد در سازمان منطقه آزاد کیش ساز و کار خاص خود را دارد.

تعیین تکلیف پرونده سیلندرهای گاز خانگی در کیش/ پایانی بر قیمت‌های نامتعارف!

پرونده دیرینه سیلندرهای گاز خانگی در کیش از امروز بسته می‌شود

اما با پیگیری‌های مداوم رسانه‌ای و حساسیت موجود، ‌ سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش به این موضوع ورود کرد تا با تدابیر لازم، این مشکل دیرینه در جزیره کیش تعیین تکلیف شود.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: مساله‌ شارژ و ارسال سیلندرهای گاز به درب منازل در جزیره کیش، از ۱۵ مهر و با اجرای طرح جدید بدون مشکل عملیاتی می‌شود.

«وحید زارع فکری» افزود: با توجه به افزایش قیمت گاز در سطح کشور و درخواست افزایش نرخ خدمات توزیع گاز مایع توسط شرکت‌های توزیع کننده در سطح جزیره، موضوع پس از بررسی درجلسات متعدد کارشناسی در کارگروه تنظیم بازار مطرح و حسب تصمیم اعضا، نرخ جدید توزیع سیلندرهای گاز مایع اعلام شد.

وی با بیان اینکه، بر اساس اعلام کارگروه تنظیم بازار نرخ توزیع سیلندر ۱۱ کیلویی درب تاسیسات شرکت توزیع کننده ۴۴۰ هزار ریال اعلام می‌شود، ادامه داد: نرخ سیلندر ۱۱ کیلویی در درب پلاک منزل مسکونی ۸۴۰ هزار ریال و بابت حمل به درون منزل و نصب آن مبلغ ۳۰۰ هزار ریال تعیین شد.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نرخ مصوب ۱۳۰ هزار ریالی برای هر کیلو گاز مایع برای مخازن بالک، ادامه داد: بر اساس مصوبه کارگروه، نرخ توزیع سیلندر گاز مایع ۲۵ کیلویی ۲ میلیون و۳۷۰ هزار ریال و سیلندر ۴۵ کیلویی نیز چهار میلیون ۲۲۰ هزار ریال اعلام شد.

وی با اشاره به استراتژی قیمت گذاری در تعیین نرخ جدید شارژ سیلندر گاز در جزیره کیش، بیان کرد: قیمت‌های اعلام شده با بررسی کارشناسان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و سه معاونت اقتصادی، عمرانی و گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش بر پایه نرخ‌های مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به انضمام هزینه‌های حمل، کاپوتاژ و خدمات توزیع در منطقه و درصدی سود تعیین شده است.

مخالفت با افزایش ۶ برابری قیمت گاز در کیش

«زارع فکری» علت تاخیر سه ماهه در اعلام نرخ جدید گاز مایع در جزیره کیش را بررسی همه جانبه آن توسط کارشناسان رسمی دادگستری اعلام کرد و افزود: کارشناسان رسمی دادگستری مبالغی بالغ بر ۶ برابر ارقام مصوب، برای تعیین نرخ گاز مایع مصارف خانگی محاسبه کرده بودند که مورد موافقت کارگروه ستاد تنظیم بازار قرار نگرفت.

وی با تاکید بر اینکه سازمان منطقه آزاد کیش به دنبال قیمت گذاری دستوری و مداخله در سازو کارهای اقتصادی نیست و سعی دارد تا کمترین دخالت برای تنظیم‌گری قیمت‌ها داشته باشد، اظهار کرد: شرط تداوم فعالیت و ارائه خدمات شرکت‌های توزیع کننده گاز، مقرون به صرفه بودن و سودآوری آنان است که عدم توجه به این مهم می‌تواند منجر به ورشکستگی آنان شود.

سازمان منطقه آزاد کیش به دنبال قیمت گذاری دستوری و مداخله در سازو کارهای اقتصادی نیست و سعی دارد تا کمترین دخالت برای تنظیم‌گری قیمت‌ها داشته باشد

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش به برخی سیاست‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش چند برابری قیمت گاز در این جزیره اشاره کرد و ادامه داد: طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲، مالیات بر ارزش افزوده خدمات گاز، ۱۵ درصد تعیین شده که این موضوع فقط شامل قیمت خود گاز است و خدمات انتقال و توزیع را شامل نمی شود؛ در همین راستا برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و کاهش هزینه‌های شرکت‌های توزیع کننده گاز، مذاکراتی با حوزه مالیاتی جزیره جهت تعدیل مبالغ انجام شده است.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش گریزی به برنامه ریزی برای قیمت گذاری سیلندرهای گاز در سال آینده نیز داشت و نشان داد که برخلاف دوره‌های گذشته، رویکرد دولت در منطقه تصمیمات لحظه‌ای و مقطعی برای جلوگیری از چالش نیست؛ وی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت تسریع و تسهیل ورود گاز به کیش و کاهش هزینه‌های جانبی شرکت‌های توزیع کننده گاز، ‌ گفت: مبنای قیمت گذاری سال آینده شارژ سیلندر گاز، بررسی و تایید صورت‌های مالی شرکت ‌های توزیع کننده توسط حسابرسان مستقل ذیصلاح و دارای مجوز از سازمان حسابرسی است.

«زارع فکری» بیان کرد: تقسیم عادلانه سهم هر یک از شرکت‌های توزیع کننده از بازار فروش گاز مایع در جزیره کیش عملیاتی می‌شود تا ضمن رقابت سالم، کاهش قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایرنا، ورود هرچند با تاخیر اما کارشناسی و قاطع معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش به موضوع سیلندرهای گاز خانگی نه تنها این پرونده را تعیین تکلیف کرد بلکه با استقبال کاربران فضای مجازی نیز همراه شد.

کیشوندان دیگر مجبور به تامین سیلندرهای گاز به قیمت‌های مختلف چند برابری و نامتعارف نیستند و دستور العمل رسمی اجرا شده از امروز، ‌ نه تنها این بازار را به ثبات خواهد رساند، بلکه دست دلال را نیز از آن کوتاه خواهد کرد.

برچسب ها: جزیره کیش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار