پیشنهاد اخیر شهرداری و تصویب آن در شورای شهر گرگان مبنی بر خرید یک میلیارد تومان سنگ لحد برای آرامستان گرگان به سمبل ناتوانی مدیران شهری در مرتفع سازی نیاز شهروندان و اعتلای کمی و کیفی خدمات به اهالی این شهر تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴ 04 October 2023

به گزارش تابناک گلستان: در سالیان اخیر حواشی و مسائل جانبی جزء جدایی ناپذیر مدیریت شهری گرگان بوده است؛ در سالیان اخیر مثل سال اول و دوم دوره ششم اعضای شورای شهر، شهردار و مدیران شهری بیرق حاشیه را افراشته نگه داشتند.

در هفته‌های گذشته لایحه‌ای در پارلمان شهری گرگان طرح و مصوب شد که بر اساس آن مقرر شده رقمی معادل یک میلیارد تومان برای خرید هفت هزار سنگ لحد هزینه شود؛ مصوبه‌ای که دست‌آویزی برای طنز و البته به یک سوال و دغدغه عمومی بین شهروندان گرگانی تبدیل شده است.

واگذاری امور عمرانی و خرید برخی تجهیزات و ابزارآلات از طریق مناقصه امری مرسوم و در راستای تمرکز زدایی و برون سپاری تلقی می‌شود، اما این مصوبه از آنجا تبدیل به یک سئوال بزرگ و حاشیه می‌شود که شهرداری گرگان با حدود دو هزار پرسنل، ده‌ها مهندس و صد‌ها کارگر ماهر عمرانی و البته چند کارگاه بزرگ عمرانی، ساخت پالانه بتنی و یا همان سنگ لحد را برون‌سپاری می‌کند و مقرر می‌شود که برای این اقلام یک میلیارد تومان هزینه شود.

بسیاری از کارشناسان مدیریت شهری بر این باور هستند که فرایند برون‌سپاری پروژه‌ها یا خرید اقلام مصرفی توسط شهرداری‌ها موقعی معنا و مفهوم پیدا می‌کند که ساخت آن ابزار یا محصول از توان شهرداری خارج باشد، اما در شرایط فعلی شاهد آن هستیم که مجموعه بزرگ شهرداری گرگان که تا همین چند سال قبل بخش زیادی از پروژه‌های عمرانی و اقلام مصرفی خود در پروژه‌های کلان مهندسی را در کارگاه‌های خود تولید می‌کرد؛ برای تولید سنگ لحد دست به دامن پیمانکار می‌شود.

برخی‌ها این موضوع را به تنبلی و تن پروری برخی کارکنان و برخی هم آن را به کم توجهی و اهمال کاری مدیران نسبت می‌دهند. سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا همه متخصصان و نیرو‌های فنی و ماهر شهرداری در حوزه عمران بازنشسته شده‌اند یا در اثر نبود نظارت، رفاه طلبی را به کار یدی ترجیح می‌دهند.

به راستی اختصاص یک میلیارد تومان از اعتبار شهرداری گرگان که ماحصل عوارض و جریمه‌های شهروندان گرگانی است، برای خرید سنگ لحد فرایند قابل دفاعی است؟

با وجود آنکه اکثریت اعضای شورای شهر با تصویب این لایحه در صحن علنی مخالفت کردند، اما به شکلی عجیب این طرح با اکثریت آرا تصویب شد! هرچند در ادامه خطای سیستم رأی‌گیری و اشتباه انسانی دلیل تصویب این لایحه عنوان شد، اما در هر صورت این موضوع مصوب و اجرایی خواهد شد.

این لایحه در حالی در پارلمان شهری گرگان تصویب شد که اعضای شورای شهر، همین چند ماه قبل به شهرداری اختیار دادند تا برخی پروژه‌های عمرانی شهر را تا سقف مبلغ ۲۰ میلیارد تومان توسط واحد امانی انجام دهند. تصمیمی که در صورت پافشاری اعضا و نظارت در اجرای درست آن می‌توانست موجب ارتقای بهره‌وری در مجموعه شهرداری گرگان شود.

*مدیران شهری گرگان ناتوان در دفن و کفن

یکی از شهروندان گرگانی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: در حالی که مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر مدعی آن هستند که باید عهده‌دار همه امور خدماتی شهر از جمله آب، برق، گاز و سایر خدمات شهروندان باشند، اما در عمل شاهد آن هستیم که این مدیران در انجام کفن و دفن شهروندان هم دچار مشکل هستند.

سعید خیرآبادی افزود: از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری گرگان انتظار کار خارق‌العاده‌ای نداریم؛ ترافیک، کمبود پارکینگ، آنارشی در سیمای بنا‌های شهری و اتمام پروژه‌های نیمه تمام مشکلاتی است که وجود دارد، اما حداقل کار دفن و کفن اموات را به درستی انجام دهند.

این شهروند گرگانی گفت: در همین شهر‌های اطراف گرگان که یک صدم شهرداری مرکز استان نیرو و پرسنل ندارند شاهد خودکفایی در شهرداری‌ها هستیم و بسیاری از ملزومات اداره شهر از قبیل سنگ لحد، جدول بتنی، سطل زباله و یا ... توسط خود کارکنان ساخته می‌شود.

خیرآبادی افزود: سوال من از مسئولین این است که چرا باید برای خرید یک محصول ساده بتنی چند برابر قیمت رایج آن به پیمانکار پول پرداخت شود.

*ساخت پالانه کار پیچیده‌ای نیست

رحمان هزارجریبی یکی از فعالان صنعت بتن در گرگان به خبرنگار فارس گفت: ساخت پالانه بتنی به منظور استفاده در قبور کار پیچیده‌ای نیست و هر کارگر آماتوری می‌تواند سنگ لحد را بسازد.

وی بیان کرد: با احتساب همه هزینه‌های دستمزد و خرید مصالح، قیمت تمام شده هر کدام از این قطعات بتنی حدود ۴۰ هزار تومان می‌شود که با سود متعارف رقمی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان قابل فروش است.

هزار جریبی گفت: با توجه به اینکه ساخت این پالانه بتنی فقط به چند قالب فلزی ساده نیاز دارد هر کارگاه کوچکی می‌تواند این وسیله را بسازد و طبیعتاً در مجموعه کارگاه‌های مجهز شهرداری این کار با سرعت بیشتر و بسیار راحت‌تر انجام خواهد شد.



*می‌توانیم خودمان بسازیم

عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم در صحن علنی پارلمان شهری گفت: در شهر‌های کوچک پیرامون گرگان مانند قرق، جلین یا سرخنکلاته بسیاری از ملزومات شهر در خود شهرداری ساخته می‌شود و اتکا به پیمانکار در دستور کار مدیران آن شهر‌ها نیست.

صفرعلی پایین محلی بیان کرد: وقتی می‌توانیم سنگ لحد را خودمان بسازیم، خرید سنگ از پیمانکار معنا و مفهومی ندارد.

پایین محلی ادامه داد: چرا باید یک جنس ۵۰ هزار تومانی را به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان بخریم.

وی گفت: فلسفه ایجاد واحد امانی در شهرداری‌ها مشارکت در پروژه‌های عمرانی غیرتخصصی و ساده است چرا نباید خرید ساخت هفت هزار سنگ قبر به پرسنل شهرداری در واحد امانی واگذار نشود؛ این امر پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرنگار فارس این عضو منتقد شورای شهر حین رای گیری به این لایحه رای مثبت داده است.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار فارس گفت: اکثریت اعضای پارلمان شهری گرگان به دنبال تقویت واحد امانی در مجموعه شهرداری گرگان هستند تا جلوی برون‌سپاری‌های زائد گرفته شود.

سید غلامرضا موسوی افزود: واگذاری برخی امور ساده به پیمانکاران بخش خصوصی موجب حیف بیت المال و هزینه گزاف خواهد شد.

موسوی ادامه داد: شکل و قالب قرارداد‌ها به نحوی است که متاسفانه با اعمال تعدیل‌های مختلف، شاهد رشد تصاعدی اجرای پروژه‌ها هستیم.

وی افزود: برخی پروژه‌های ساده عمرانی مانند مباحث حوزه برق و یا حتی ساخت و تکمیل چمن‌های مصنوعی در برخی محلات کم برخوردار، از فراینده‌های سخت و پیچیده مهندسی برخوردار نیستند و به راحتی توسط کادر حوزه عمران شهرداری قابل اجرا هستند.

وی تاکید کرد: راهبرد اصلی شورای شهر جلوگیری از تصویب لوایح مرتبط با برون‌سپاری پروژه‌های ساده عمرانی به بخش خصوصی است.



*مجبوریم برون‌سپاری کنیم

معاون شهردار گرگان هم در جلسه رسیدگی به این لایحه خواستار رای مثبت اعضای شورا به خرید هفت هزار سنگ لحد از پیمانکار بخش خصوصی شد و گفت: سنگ لحد از ملزومات دفن و کفن در آرامستان امامزاده عبدالله گرگان (ع) است.

احمدعلی سالاری گفت: اگر اعضای شورای شهر به این لایحه رای مثبت ندهند مجبوریم بدون سنگ لحد بر روی جنازه‌ها خاک بریزیم.

به گزارش خبرنگار فارس، برخی از شهروندان و برخی صاحب نظران حوزه مدیریت شهری بر این باور هستند که با توجه به اعتبارات محدود شهرداری گرگان و افزایش روزافزون قیمت تمام شده پروژه‌های عمرانی، شهرداری باید به دنبال ارتقای بهره‌وری از منابع حداقلی موجود باشد.

شاید در سطح کلان یک میلیارد تومان رقم چندان محسوسی نسبت به بودجه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شهرداری گرگان تلقی نشود، اما همین اعتبارات اندک در صورت گردآوری و مدیریت می‌تواند بخشی از گره‌های شهر گرگان را برطرف سازد. بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام گرگان سال‌هاست در انتظار چند میلیارد تومان اعتبار هستند تا افتتاح شوند.
منبع/فارس

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار