رئیس اداره‌ مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس در تشریح شهریه مدارس غیردولتی در این استان از افزایش ۳۸ درصدی شهریه این مدارس نسبت به سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ 01 October 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: عقیل علیشاهی امروز، ۹ مهرماه ضمن تشریح نحوه محاسبه شهریه مدارس غیر دولتی از افزایش ۳۸ درصدی شهریه این مدارس نسبت به سال گذشته در استان فارس خبر داد و گفت: در سال تحصیلی در استان فارس در دوره ابتدایی به صورت میانگین حداقل شهریه ۵۴ میلیون و۵۱۰ هزار ریال و حداکثر شهریه ۲۳۳ میلیون و ۴۴۰ هزار ریال تعیین شده و میانگین شهریه در سطح استان ۱۰۷ میلیون و ۳۱۷ هزار ریال است.

وی افزود: در دوره متوسطه اول حداقل شهریه ۶۳ میلیون ریال و حداکثر ۲۸۹ میلیون و ۵۱۰ هزار ریال تعیین و میانگین شهریه در این دوره تحصیلی، ۱۳۵ میلیون و ۹۰۵ هزار ریال است.

علیشاهی با اشاره به شهریه دیگر مقاطع مدارس غیردولتی،‌ تأکید کرد: حداقل شهریه دوره دوم متوسطه ۷۷ میلیون ریال و حداکثر ۳۲۸ میلیون و ۳۱۰ هزار ریال تعیین شده است و میانگین شهریه در این دوره تحصیلی، ۱۷۳ میلیون و ۲۶۲ هزار ریال است.

رئیس اداره‌ مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس با تشریح شاخص‌های تعیین شهریه در مدارس غیر دولتی اظهار کرد: مؤسسان مدارس غیر دولتی در اولین گام، فضای آموزشی، تعداد کلاس‌های درس، اعتبار پرداختی به معلمان حق‌التدریس، حقوق مدیر مدرسه، اجاره بها، بیمه عرصه و اعیان مدرسه و ... را در سامانه مشارکت‌ها بارگذاری و در ادامه وارد روند تعیین شهریه می‌شود و مبلغی را به عنوان نرخ شهریه به اداره آموزش و پرورش منطقه یا ناحیه پیشنهاد می‌کنند.

وی، روند تصویب نرخ شهریه مدارس غیردولتی را مورد توجه قرار داد و گفت: ادارات آموزش و پرورش ممکن است رقم شهریه پیشنهادی از سوی مؤسس را تایید و یا تعدیل کند و در ادامه به اداره‌کل و از آنجا به شورای سیاستگذاری مدارس و مراکز غیر دولتی ارجاع می‌شود، از این‌رو شورای سیاستگذاری نیز بر اساس شاخص‌های تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پرورش و با توجه به کف و سقف شهریه در سال گذشته تصمیم‌گیری می‌کند.

علیشاهی از افزایش شهریه مدارس در سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: شهریه کلاس‌های تابستانی، شهریه کلاس‌های فوق برنامه درسی، شهریه کلاس‌های فوق برنامه‌های مکمل درسی که شامل‌ دروس مهارتی است بنابراین این سه نوع شهریه اختیاری بوده و درصورت حضور دانش‌آموزان در این کلاس‌ها، شهریه را باید پرداخت کنند.

رئیس اداره‌ مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس تصریح کرد: چهارمین نوع شهریه همان شهریه مصوب است که پرداخت آن برای دانش‌آموزان اجباری است اما سه نوع شهریه اختیاری پس از شروع کلاس‌ها موسسین به شورای نظارت منطقه نوع فعالیت‌ها را پیشنهاد می‌دهند و در صورت تأیید شورای نظارت، کلاس‌ها برگزار و از دانش‌آموزان مشارکت‌کننده شهریه اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل موثر در تخصیص شهریه به هر یک از مدارس تعداد کلاس، تعداد دانش‌آموزان، میانگین پرداختی به هریک از عوامل اجرایی از جمله مدیر، آموزگار و ... است،‌ افزود: مجموع روزهای بیمه شده نیروهای آزاد، متراژ عرصه و اعیان و میزان اجاره بها و ... از جمله عوامل موثر در شهریه مدارس است، همچنین اگر مدیر مدرسه‌ای خارج از شاخص‌های تعیین شده مبلغی از اولیا اخذ کند، تخلف خواهد بود و اگر شکوائیه از سوی اولیا ارائه و ناظرین نیز تایید کنند این موضوع در شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی مطرح و و درصورت احراز تخلف، بر اساس رأی شورا علاوه بر عودت شهریه تا لغو مجوز موسس و برکناری مدیر مدرسه، موضوع دنبال می‌شود.

علیشاهی از احراز تخلف برخی مدیران مدارس غیردولتی و برخورد با آن‌ها در سال تحصیلی قبل خبر داد و ادامه داد: والدین می‌توانند جدول شهریه مربوط به مدارس غیر دولتی را در سامانه مشارکت‌ها https://www.mosharekatha.ir مشاهده کنند همچنین مراکز ما نیز شامل مراکز آموزشی علمی آزاد، مراکز آموزشی زبان خارجه و مراکز آموزشی اختلالات یادگیری می‌شود که دارای الگوهای تعیین شهریه هستند.

وی با اشاره به اینکه مراکز آموزشی علمی آزاد زبان برای تعیین شهریه همان شرایط مدارس غیر دولتی، شاخص کیفیت بخشی نیز لحاط می‌شود،‌ گفت: فاصله میزان شهریه بین مراکز علمی آزاد و مراکز آموزش زبان ایجاد شده و با تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش این فاصله، بر اساس دستورالعمل شورای سیاستگذاری و با هماهنگی سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده در سطح وزارتخانه، شهریه مراکز آموزشی با فزایش ۲۹ درصدی نسبت به سال گذشته تعیین شده است.

رئیس اداره‌ مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: دریافت هرگونه وجه ازسوی مراکز آموزشی غیردولتی خارج از الگوهای تعیین شده، تخلف و با آن برخورد خواهد شد لذا در فرآیند رسیدگی قرار خواهند گرفت.

علیشاهی در پایان گفت: والدین پیش از ثبت‌نام فرزندشان در مراکز آموزشی علمی آزاد با انجام استعلام از صحت مجوز آن مطمئن شوند همچنین مردم با هوشیاری از سپردن فرزندانشان به افراد سودجو و مشاور نما خوداری کنند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار