مسوولان در این حوزه بر این باورند طی ماه‌های اخیر واردات دام زنده و گوشت گوساله و گوسفندی منجمد و گرم و عرضه به بازار منجر به روند کاهشی قیمت در بازار شده و استمرار این روند بازار گوشت را به ثبات و آرامش می‌رساند.
کد خبر: ۱۱۲۹۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲ 01 October 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: گوشت قرمز یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مواد غذایی در سفره ایرانیان است.

 

در حال حاضر برخی از مردم معتقدند دیگر درآمدشان کفاف خرید گوشت را نمی‌دهد؛ بسیاری از آنها یا مصرفشان کاهش داشته یا آن را به طور کامل از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند.

بدین ترتیب دولتمردان تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت‌ها و برقراری آرامش در بازار گوشت به کار گرفته‌اند.

دلیل واردات گوشت به کشور در ماه‌های اخیر چه بود؟

بنابر آمار اعلامی سالانه ۸۰۰ هزار تُن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود؛ با این حال طی۱۰ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۱۰۰ هزار تُن از نیاز کشور از مبادی وارداتی تأمین شده است.

اما مسوولان در این حوزه بر این باورند طی ماه‌های اخیر واردات دام زنده و گوشت گوساله و گوسفندی منجمد و گرم و عرضه به بازار منجر به روند کاهشی قیمت در بازار شده و استمرار این روند بازار گوشت را به ثبات و آرامش می‌رساند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی شهریورماه سال جاری اعلام کرد: برای تأمین گوشت مورد نیاز کشور و ایجاد تعادل در بازار، واردات گوشت گرم از کشورهای مختلف افزایش یافته و به روزانه ۲۰۰ تن رسیده است که این گوشت‌ها در میادین میوه‌ و تره بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میدان بهمن با قیمت‌های مناسب عرضه می‌شود.

این در حالیست که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم معتقد است با تدابیر وزارت جهاد مبنی بر واردات دام زنده، نرخ گوشت قرمز در بازار به ثبات رسیده است.

اجرای طرح در استان فارس

این طرح در ماه‌ نخست در تهران اجرایی شد و یکی از دلایل مسئولان مربوطه از اتخاذ این تصمیم این بود که استان تهران یک استان وارداتی است و تولید ندارد ولی در حال حاضر قرار است با استمرار این روند و با هدف تثبیت و کاهش قیمت این گوشت‌ها در روزهای آینده وارد بازار شیراز شوند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در این باره گفت: به منظور تنظیم بازار گوشت قرمز و تعدیل و تثبیت قیمت این کالا، برنامه‌ریزی برای واردات گوشت گرم و منجمد به این استان انجام شده است.

صمد رنجبری با بیان اینکه توزیع گوشت گوسفندی و گوساله وارداتی به زودی در سراسر استان آغاز خواهد شد، گفت: تقویت زنجیره تولید از دیگر اهداف واردات گوشت است که در دستور کار دولت قرار دارد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود با افزایش سیر صعودی واردات گوشت بازار این محصول به ثبات رسیده و با استمرار این روند شاهد تثبیت و نزول قیمت‌ها باشیم.

رنجبری گفت: افزود: عرضه گوشت‌های تنظیم بازار از ۲هفته گذشته در برخی استان‌ها شروع شده است.

کاهش ۳۰هرار تومانی گوشت

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس ایجاد توازن بین تولید و بازار مصرف را از دیگر اهداف واردات گوشت قرمز دانست و یادآور شد: قیمت گوشت در روزهای اخیر کاهش حدود ۳۰ هزار تومانی را تجربه کرده است که با افزایش حجم واردات ، کاهش قیمت بیشتری را شاهد خواهیم بود،

به گفته وی؛ با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه‌های گذشته واردات این کالا برای کمک به معیشت مردم در دستور کار دولت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

نرخ مصوبی تعیین نشده

رنجبری در خصوص قیمت گوشت تنظیم بازار گفت: با توجه به نوسانات قیمت ارز نرخ مصوبی برای این کالا تعیین نشده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر حجم قابل توجهی از واردات به شکل دام زنده و گوشت گرم و منجمد توسط بخش خصوصی و تعدادی از وارد کنندگان از کشورهای مختلف از جمله هند، آفریقا، برزیل، استرالیا، ارمنستان و ازبکستان انجام می‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: محدودیتی برای واردات گوشت گرم و منجمد وجود ندارد و بسته به میزان تقاضای مردم توزیع گوشت ادامه خواهد داشت.

 

در سال‌های اخیر افزون بر اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های اساسی حمایت از تولید و تولیدکنندگان نیز در اولویت قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار