یک عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم ایران و عراق همه داشته های خود را برای خدمت رسانی به زائران حسینی به میدان آورده و ارکان مختلف دولت نیز تمام تلاش خود را به کاربستند تا با وجود کاستی در زیرساخت ها بهترین خدمات را به زائران حسینی ارائه کنند.
کد خبر: ۱۱۲۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶ 09 September 2023

مجتبی یوسفی درباره نقاط قوت و ضعف نحوه برگزاری مراسم اربعین سال جاری و وضعیت خدمات رسانی به زائران حسینی در استان های مرزی، بیان کرد: اکنون نهضت اربعین به وجود آمده است و بالغ بر ۲۰ میلیون نفر جمعیت در این راهپیمایی شرکت کرده و حدود ۱۷ پرچم از کشورهای مختلف در این راهپیمایی به اهتزاز درآمده و شاهد یک اجتماع بین المللی هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: راهپیمایی اربعین حسینی فرا مذهبی شده و همه مسلمانان و حتی سایر مذاهب نیز در این راهپیمایی که نماد آزادگی است شرکت می کنند. برخی از افرادی که با فضای فرهنگ غربی رشد کرده اند، باورشان نمی‌شد که شما وارد یک کشوری شوید که از نظر زیرساختی نیز دچار مشکل بوده اما به میلیون ها نفر خدمات ارائه کند.اگر کرامت، بخشش و مهمان‌نوازی مردم نبود، هیچ سیستم دولتی نمی‌توانست به خیل عظیم زائران حسینی خدمات ارائه کند

یوسفی تصریح کرد: باید از ملت بزرگ عراق قدردانی کرد که همه داشته خود را برای خدمت بی منت به زائران حسینی گذاشتند. اگر این کرامت و بخشش و مهمان نوازی مردم نبود هیچ سیستم دولتی نمی‌توانست به این همه زائر خدمات ارائه کند. مواکب محور اصلی برگزاری این مراسم بودند. این نشان می دهد واگذاری کار مردم به مردم شعار برخی از مکاتب غربی است اما مصداق عینی آن در فرهنگ اسلامی است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مردم ایران در استان های مرزی مانند خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و حتی استان های شرقی که محل ورود اتباع خارجی برای گذر از کشور به منظور حضور در این راهپیمایی بوده، سنگ تمام گذاشتند. به عنوان مثال برای استان خوزستان از اصطلاح پایتخت مواکب ایران استفاده شد. مردم همه داشته های خود را برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی به میدان آورده که این قابل احترام بوده و باید سر تعظیم در برابر این ملت فرود آورد.

وی در ادامه تاکید کرد: بنده به صورت کلی از دولت و شخص رئیس جمهور تشکر می کنم که این اتفاق بزرگ دنیا را در دستور کار قرار دادند. اتفاقی که از سوی مدعیان حقوق بشر- که یک خبر جزئی را به بحران تبدیل می کنند - با عدم پوشش این خیل مشتاقان حسینی سانسور شد.

این عضو هیات رئیسه مجلس افزود: موضوع اربعین، مسئله دولت شد و دولت برای آن تمهیداتی درنظر گرفت. بر اساس آمارها حدود ۴ میلیون زائر از کشور ما در این مراسم شرکت کردند. هزارن اتباع نیز از خاک کشور ما برای تردد به خاک عراق استفاده کردند. علی رغم وجود مشکلات زیرساختی چه در حوزه راه های مواصلاتی و چه در تامین انواع وسایل حمل و نقل، تمام تلاش صورت گرفت تا بهترین خدمات به زائران حسینی صورت گیرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: ما شاهد یک رخوت چندین ساله و عدم تحرک برای توسعه و توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح کشور هستیم. در دولت گذشته در حوزه زیرساخت و نوسازی و تجهیز ناوگان ریلی کشور عملکردی نزدیک به صفر داشته ایم ولی دولت سیزدهم با وجود تمام این کمبودها برای برگزاری مراسم اربعین تمام قد ایستاد. بنده از وزیر کشور، رئیس ستاد اربعین، وزارت بهداشت و سایر وزارتخانه ها که زیرساخت های برگزاری باشکوه این مراسم را تامین کردند، قدردانی می کنم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بحث احداث راه آهن شلمچه به بصره از قبل از انقلاب مطرح بود که الحمدلله در این دولت بنا شد تا اجرایی شود. دولت کار بزرگی برای جابه جایی زائران حسینی از طریق خطوط ریلی انجام داد. دولت تلاش زیادی در طول یک سال گذشته برای افزایش ناوگان و نوسازی ناوگان هوایی کشور انجام داده است. در حوزه تخصیص ارز نیز باید حمایت ها از صنعت هوایی ادامه پیدا کند. در حوزه حمل و نقل زمینی نیز در تامین اتوبوس تلاش زیادی صورت گرفت. اقدام بی سابقه ای در حوزه تامین بلیت قطار، اتوبوس و هواپیما برای خدمات رسانی به زائران صورت گرفت.

دولت سیزدهم اقدامات خوبی برای تامین ارز مسافرتی زائران حسینی انجام داد و زائران پس از ثبت‌نام در سامانه از نزدیک‌ترین شعبه ارز مورد نیاز خود را دریافت کردند

یوسفی در ادامه بیان کرد: از زحمات دوستان در حوزه تسهیل صدور گذرنامه زائران قدردانی می‌کنیم. دولت در این حوزه به دنبال درآمد زایی نبود بلکه به دنبال تسهیل سفر زائران بود. اقدامات خوبی برای تامین ارز مسافرتی زائران صورت گرفت. در دولت گذشته اقدامی به دور از شأن مردم برای تامین ارز مورد نیاز زائران صورت گرفت. شاهد صحنه‌های زشتی بودیم که در یک آلونکی در کشور عراق این ارز را داده و عزت ملت را خدشه‌دار کرد اما در این دولت هر کسی در سامانه ثبت نام می‌کرد می‌توانست از نزدیک‌ترین شعبه ارز مورد نیاز خود را دریافت کند.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: البته نقاط ضعفی نیز وجود داشت که باید از امروز برای رفع آنان برنامه ریزی شود. مانند توجه به زیرساخت های جاده های مواصلاتی در استان های مرزی مثل خوزستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و سیستان و بلوچستان برای دسترسی به مرز و تامین پارکینگ مورد نیاز برای زائران حائز اهمیت است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: این یک واقعیت است که ما باید به حوزه حمل و نقل عمومی توجه داشته باشیم. در برنامه هقتم و در اصلاح قانون حمل و نقل، مجلس نقطه نظراتی دارد و کار را پیش می برد. بخشی از بار حمل و نقل زائران به دوش خودروهای حمل و نقل شخصی بود. بنده از همکاری پلتفرم های اینترنتی حمل و نقل برای خدمات رسانی به زائران نیز قدردانی می کنم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تامین پارکینگ برای زائران و ایمن سازی راه ها حائز اهمیت بوده که باید از همین امروز با جدیت دنبال شود. در خصوص تصادف هایی که رخ داد و عده ای از زائران جان خود را در عراق از دست دادند، دولت باید از امسال به جهت عدم رعایت برخی از قوانین راهنمایی و رانندگی ورود کند. نظارتی در این حوزه نبود. عدم استراحت رانندگان یکی از عوامل این حوادث بود. این کار حاکمیتی است. از امروز باید با دولت عراق تعاملاتی انجام شود تا خطر تصادفات زائران کاهش یابد. در کشور خودمان نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد. در کنار مرزها اقدامات خوبی شد استراحت گاه های لازم درنظر گرفته شد اما وقتی از مرز فاصله می گیریم جایی برای استراحت رانندگان نیست. باید از امروز به این موضوعات فکر شود.

یوسفی با بیان اینکه از حوزه بهداشت و درمان نیز تشکر می کنم، گفت: برای توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان استان های مرزی نیز باید کار شود. اگر توسعه بیمارستانی در استان های غربی صورت می گیرد، نباید مختص به بازه زمانی کوتاهی باشد بلکه باید زیرساخت های درمانی و بیمارستان ها توسعه یابد.

وی در پایان تاکید کرد: بخشی از مشکلات به کشور میزبان باز می گشت که باید از امروز در حوزه توسعه زیرساخت ها، جاده های مواصلاتی و تکمیل ظرفیت درمانی، افزایش ظرفیت پارکینگ ها و توسعه حمل و نقل عمومی برنامه ریزی کرد.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار