کد خبر: ۱۱۲۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷ 04 September 2023

 طرح داخل و خارج از بافت روستاها در شهرستان های غرب مازندران اکنون مشکلات عدیده‌ای برای مردم ایجاد کرده که با توجه به لزوم توسعه مناطق و افزایش جمعیت بومی و شناور در مقایسه با ۵۰ سال گذشته، بازنگری این طرح ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و خارج از بافت حوزه های روستایی و شهری یکی از چالش جدی امروز غرب مازندران است که به تاکید کارشناسان رفع این دغدغه مهم اجتماعی نیازمند کار مطالعاتی، برنامه ریزی اصولی و بازنگری قوانین نهادهای مربوط است.

ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران از جمله پدیده هایی است که از سه دهه گذشته به وفور در منطقه پدیدار شده است، پدیده ای که گسترش آن به گفته کارشناسان امر تاکنون اثرات مخربی نظیر تخریب سیمای کالبدی شهر و روستایی، از بین رفتن منابع، تعرض به حریم رودخانه ها و سواحل و عرصه های طبیعی و در نهایت آلودگی زیست محیطی برجا گذاشته است.

برابر آمار رسمی موجود به دلیل گسترش ساخت و سازهای بی رویه و غیر مجاز در اراضی ملی غرب مازندران، در زمان حاضر ۳۰ هزار مشترک غیر مجاز برق بدون داشتن انشعاب به این انرژی دسترسی و استفاده بی رویه می کنند و همین چالش به شمار متفاوت در دیگر بخش های مربوط در منطقه مشکلاتی را دامن زده است.

مازندران و بویژه غرب استان به دلایل مختلف همیشه برای افراد غیر بومی جذاب بوده و همین وضعیت باعث شده تا آنها در این دیار سرسبز و خوش آب و هوا به فکر تهیه سرپناهی برای خود و خانواده باشند تا سهمی از این سرزمین سبز داشته باشند.

خرید و فروش زمین و ساخت ویلا در مازندران قصه تازه ای نیست و بارها و بارها این موضوع مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته اما این بار داستان به گونه ای دیگر رقم خورده به طوری که تقاضای بالا و نامعقول برای خرید زمین یک هرج و مرج شدید در قیمت ها ایجاد کرده که سرانجام خوشی به همراه نداشته است و شهرهای این منطقه به خاطر همین سکته زده است که نیاز به درمان کارشناسی دارد.

در سه دهه گذشته به ویژه در سال های اخیر زمین جلگه ای یا جنگلی، داخل بافت یا خارج بافت، سند دار یا بی سند و ... مشتری متنوعی دارد و قیمت زمین ها هم برای برخی افراد به طور کلی مهم نیست و آنها تنها به زمین دار شدن فکر می کنند.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن، رامسر در غرب مازندران واقع شده است، این منطقه به خاطر قرار گرفتن در موقعیت خاص جنگلی، کوهستانی و ساحلی یکی از مناطق بی نظیر گردشگری ایران و جهان محسوب می شود که به همین خاطر مجذوب سرمایه گذاران هست. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار