مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر می‌گوید: درآمد خانوار از نیروگاه خورشیدی خانگی از طریق کنتورهای هوشمندی که میزان تولید ساعتی آن را اندازه‌گیری و ثبت می‌کند محاسبه و پرداخت می‌شود و نیروگاه‌هایی که در سالیان قبل احداث شده است بین ۴ تا ۵ میلیون تومان در ماه نیز درآمد دارند و به صورت هر دو ماه یکبار به متقاضیان پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶ 03 September 2023

به گزارش تابناک بوشهر و به نقل از خبرگزاری فارس، در یک روز داغ تابستانی همراه تیم خبرنگاری شدم تا به برخی پروژه‌های هفته دولت سری بزنیم، آفتاب، اما ساعت به ساعت بر شدت خود می‌افزود و گرمای طاقت فرسا و شرجی بالا لحظه‌ای اجازه نمی‌داد پیشانی‌ها خشک باشد، در تمام مسیر آفتاب سوزان، قدرت خود را به رخ می‌کشید؛ پروژه‌های زیادی در دستور کار قرار داشت و همه آن‌ها نشان از ظرفیت بالای استانمان داشت.

وقتی سررشته همه‌شان را می‌گرفتی باز به همان آفتاب سوزان می‌رسیدی، باید به وجودش افتخار می‌کردی و زاویه تابشش را تحسین! تابش خورشید منشأ اغلب انرژی‌هایی است که در سطح زمین در اختیار ما قرار دارد.

محور گزارشم را روی پنل‌های خورشیدی گذاشتم که سال‌هاست خبر فواید آن به گوش همگان رسیده، اما به دلیل هزینه راه‌اندازی اولیه شاید کمتر کسی به استفاده از این ظرفیت فکر کند.

قرارداد ۶۵ نیروگاه خورشیدی خانگی اجرایی شد

خبر خوب اینکه در هفته دولت امسال قرارداد ۶۵ نیروگاه خورشیدی خانگی با همکاری بسیج سازندگی در ۱۰ روستای شهرستان دشتی اجرایی شد و برای سایر شهرستان‌ها نیز با همکاری کمیته امداد شناسایی و ثبت‌نام متقاضیان در حال انجام است و تاکنون ۵۰۰ پرونده نهایی و ثبت شده است.



به گفته غلامرضا حشمتی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر احداث نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی در پشت بام منازل مردم در روستا‌ها و نقاط دوردست شبکه، علاوه بر درآمدزایی برای روستاییان، کمک زیادی به بهبود کیفیت برق در روستا‌ها و جلوگیری از سرمایه‌گذاری و هزینه برای افزایش و توسعه شبکه‌های برق از ایستگاه‌های فوق توزیع تا محل مصرف را در پی خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: با نصب هر پنل خورشیدی ۵ کیلوواتی در پشت بام منازل سالانه بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت برق تولید می‌شود که معادل مصرف بیش از یک خانوار است.

یک نیروگاه خانگی در ماه چقدر درآمد دارد؟

حشمتی می‌گوید: درآمد این نیروگاه‌ها با توجه به بالا بودن تعداد روز‌های آفتابی در استان بوشهر و برخورداری از شرایط و زاویه تابش مناسب به گونه‌ای است که در همان سال اول احداث، علاوه بر پوشش کامل اقساط تسهیلات، ماهیانه مبالغی برای کمک به خانواده روستاییان نیز در پی خواهد داشت و با توجه به اینکه سالیانه ضریب افزایش، به نرخ خرید انرژی تولیدی این نیروگاه‌ها تعلق می‌گیرد با توجه به ثابت بودن مبالغ اقساط در سال‌های بعد میزان درآمد خانوار از این محل افزایش یافته به نحوی که از سال سوم به بعد بیش از میزان اقساط درآمد خواهد داشت.



وی عنوان می‌کند: درآمد خانوار از تولید این نیروگاه از طریق کنتور‌های هوشمندی که میزان تولید ساعتی آن را اندازه‌گیری و ثبت می‌کند محاسبه و پرداخت می‌شود و در حال حاضر نیروگاه‌هایی که در سالیان قبل احداث شده است بین ۴ تا ۵ میلیون تومان در ماه نیز درآمد دارند و به صورت هر دو ماه یکبار به متقاضیان پرداخت می‌شود.

شرایط داشتن یک نیروگاه خانگی

حشمتی می‌گوید: شرایط راه‌اندازی دارای دو بخش است یکی اینکه ساختمان متقاضیان دارای استحکام بنای کافی برای نصب باشد و دیگری متقاضی واجد شرایط دریافت تسهیلات باشد؛ شرایط تسهیلات شامل حال افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی، روستاییان نیازمند حمایت و افرادی که توسط بسیج و یا شورای محل سکونت خود از نظر پایین بودن درآمد خانوار مورد تأیید قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر بیان می‌کند: هزینه احداث هر نیروگاه بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان و میزان تسهیلات برای هر نیروگاه حدود ۱۵۰ میلیون تومان است که شامل خرید، نصب و راه‌اندازی نیروگاه می‌باشد و بازپرداخت اقساط آن طی ۸۴ ماه با بهره ۴ درصد است.

تضمین ۲۰ ساله خرید از طرف اداره برق

وی ادامه می‌دهد: انرژی تولیدی این نیروگاه توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و با قراردادی که شرکت‌های توزیع برق به نمایندگی از این سازمان با متقاضیان منعقد می‌کنند با تضمین ۲۰ساله خریداری شده و هر سال با توجه به ضریب تعدیل، قیمت خرید افزایش می‌یابد. ضریب تعدیل ضریبی است که در نرخ خرید اعمال می‌شود تا مقدار قابل توجهی از تورم را بی‌اثر کند.



مردم نگران خراب شدن سقف خانه‌هایشان نباشند

حشمتی می‌گوید: با توجه به اینکه پنل‌ها بر روی کل سطح ساختمان تقسیم می‌شود هیچ‌گونه خطری برای ساختمان‌ها ندارد و کارشناسان قبل از نصب، ساختمان‌ها را از نظر استحکام بنا و دارا بودن شرایط نصب بررسی و تأیید می‌کنند و در مجموع وزن زیادی ندارند؛ برای هر نیروگاه پنج کیلوواتی، حدود ۶۰ الی ۷۰ متر فضای پشت بام مورد نیاز و کافی است.

به گزارش فارس با توجه به افزایش مصرف انرژی الکتریکی و عدم توسعه نیروگاه‌های سوخت فسیلی، انرژی تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی، می‌تواند بهترین راه‌حل برای تأمین کسری انرژی باشد. همچنین اجرای نیروگاه خورشیدی به صورت خانگی و شهری، می‌تواند به طرز چشمگیری موجب کاهش تلفات خط انتقال و خطوط توزیع شود، به همین دلایل، وزارت نیرو ترجیح می‌دهد بخش قابل توجهی از برق مصرفی مشترکین را توسط نیروگاه خورشیدی که توسط بخش خصوصی و دولتی اجرا شده است تأمین کند، از طرفی با بالا گرفتن میزان آلودگی تولید شده توسط منابع انرژی در دسترس، نگاه دولت‌های دوراندیش و دوست‌داران محیط زیست به سوی آن دسته از انرژی‌هایی است که کمترین آلودگی را به همراه دارند؛ خورشید به عنوان یکی از منابع انرژی بی‌پایان، تجدیدپذیر و مقرون به صرفه می‌تواند آینده انرژی و سوخت را متحول کند.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار