چرا توجه به پویایی یخچال‌های طبیعی و پایداری زیستیِ اکوسیستم منطقه علم‌کوه مهم است؟
کد خبر: ۱۱۲۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴ 03 September 2023

به گزارش تابناک مازندران ، مدیرعامل بنیاد توسعه پایدار ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (مستقر در علم‌کوه) و در پاسخ به این پرسش که اساسا چرا توجه به پویایی یخچالهای طبیعی و پایداری زیستیِ اکوسیستم منطقه علم‌کوه مهم است، گفت:

۱. منطقه علم‌کوه با وسعت تقریبی ۵۰کیلومتر در ۵۰کیلومتر در میانه رشته‌کوه البرز و در حدفاصل البرز مرکزی و البرز غربی قرار دارد و گستره‌ای از سه استان مازندران، البرز و قزوین را دربر می‌گیرد.

۲. این منطقه به لحاظ پوشش گیاهی و فرصت‌های کوهنوردیِ فنی از دهه‌های پایانی سده نوزدهم میلادی مورد توجه کوهنوردان اروپایی و گیاه‌شناسان انگلیسی بوده است.

۳. حدود ۱۵۰ قله‌ی (اصلی و فرعیِ) بیش از ۴۰۰۰متری در این منطقه واقع است که چنین پکیج طبیعی‌ای در چنین ارتفاعی در جهان بی‌نظیر است. قله علم‌کوه با ارتفاع ۴۸۵۰متر بلندترین قله آن منطقه و در مرکز خط‌الراس‌های آن قرار دارد که پس از دماوند (۵۶۷۱متر) دومین قله بلند ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود.

۴. دیواره علم‌کوه به ارتفاع تقریبی ۶۰۰متر، جزو دیواره‌های بلند دنیا در ارتفاع بیش از ۴۰۰۰متر به‌حساب می‌آید که با توجه به درجه سختیِ صعودهای عمودی در ارتفاعات بلند، صعود دیواره علم‌کوه مورد توجه کوهنوردان درجه یک جهان بوده و هست. مسیر هاری روست، سه مسیر ۴۸ و ۵۰ و ۵۲ لهستانی‌ها، مسیر فرانسوی‌ها، برج آفتاب آلمانی‌ها و گُردِه آلمان‌ها مسیرهایی هستند که نخستین‌بار توسط کوهنوردان اروپایی گشایش شده‌اند.

۵. در ایران ۴ اثر ملی-طبیعیِ ثبت شده شامل: قله دماوند، قله علم‌کوه، قله تخت‌سلیمان (۴۶۶۰متر) و قله سیاه‌کمان (۴۵۰۰متر) وجود دارد که هر چهار اثر یادشده در استان مازندران قرار دارد طوریکه سه اثر میراثیِ قله علم‌کوه، تخت‌سلیمان و سیاه‌کمان در کلاردشت و در منطقه علم‌کوه واقع‌اند.

۶. در اکوسیستم منطقه علم‌کوه یخچال‌های طبیعیِ علم‌چال، هفت‌خوان، اسپیلَت، پاتخت، خرسان‌ها، مرجیکش، سیاه‌سنگ‌ها، لشگرک‌ها، کلجاران و نمه‌چال نقشی محوری در پایداری زیستی آن بازی می‌کنند که در دنیای علم و جامعه کوهنوردان جهان یخچال‌های شناخته‌شده‌ای هستند.

۷. رودخانه سردآبرود کلاردشت جزو شش رودخانه حفاظت‌شده ایران است که حوزه آبریز آن از یخچال‌های مورد اشاره تغذیه می‌شود.

۸. حضور بدور از قاعده کوهنوردنماها و چرای دام در ارتفاعات ۴۰۰۰متری موجب شدت گرفتن نرخ ذوب‌شدن یخچالهای مورد اشاره شده که خیزش سیل‌هایی با دوره تکرار کمابیش یکساله در شهرستان‌های غرب مازندران چون کلاردشت، تنکابن، عباس‌آباد و چالوس یکی از پیامدهای این تغییرات ناخوشایند زیستی در منطقه علم‌کوه است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار