شهر کنگاور، به فاصله ۹۴ کیلومتری از شرق مرکز استان کرمانشاه، با بناهای تاریخی پر رمز و رازش این روزها مهیای پذیرایی از زوار اربعین حسینی است.
کد خبر: ۱۱۲۱۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳ 20 August 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا محمدجواد عظیمی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کنگاور، با بیان اینکه کنگاور اولین شهری است که زائرین اربعین حسینی در بدو ورود به استان کرمانشاه وارد آن می شوند، اظهارکرد: یکی از شاخصه های مهمی که در این شهرستان وجود دارد، تاریخی بودن و قدمت بسیار بالای آن است.

وی افزود: معبد آناهیتا یکی از مهمترین بناهای تاریخی این شهرستان است که هرچند تاکنون کاوش های باستان شناسی در آن صورت گرفته، اما رازهای سربه مهر بسیاری دارد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان کنگاور ادامه داد: معبد آناهیتا دومین بنای سنگی در ایران است که روی تپه ای طبیعی به ارتفاع ۳۲ متر واقع شده و باتوجه به گستردگی آن طی سالهای گذشته  تنها بخش های محدودی از آن کاوش شده و هنوز اطلاعات دقیقی از اینکه این بنا دقیقا متعلق به چه دوره است، بدست نیامده است.

وی در ادامه از گودین تپه به عنوان دیگر محوطه باستانی مهم این شهرستان نام برد وافزود: براساس کاوش های باستان شناسی که صورت گرفته، این محوطه باستانی حدود هشت هزار سال محل استقرار و تمدن بوده و هنوز هم جای کشف رازهای تاریخی دیگری در این محوطه با انجام  کاوش های باستان شناسی وجود دارد.

عظیمی اضافه کرد: پل کوچه مربوط به دوره صفوی، در مسیر جاده کنگاور به همدان، به طول ۳۴ متر، عرض ۵ متر و ارتفاع بیش از پنج متر با شش پایه سنگی دیگر جاذبه  تاریخی مهم شهرستان کنگاور محسوب می شود.

وی به وجود سه حمام تاریخی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: حمام توکل مربوط به دوره صفوی، حمام بزرگ و حمام میدان هم هر دو متعلق به دوره قاجار از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان به شمار می روند که هر سه ثبت ملی شده اند.

رئیس میراث فرهنگی کنگاور تعداد آثار فرهنگی تاریخی ثبت ملی شده در این شهرستان را حدود ۱۲۰ اثر عنوان کرد و گفت: خانه ساری اصلانی و دو تپه تاریخی شلمران که به قرینه هستند و از معادن تهیه سنگ های معبد آناهیتا بوده اند، دیگر آثار تاریخی شهرستان کنگاور هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرستان کنگاور علاوه بر جاذبه های تاریخی دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است، افزود: سراب فش در ۱۵ کیلومتری مرکز شهرستان، به عنوان یکی از سراب های پرآب و زیبای استان مطرح است.

عظیمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از جاذبه های طبیعی مهم کنگاور، سراب دهلر است که در یک محوطه باستانی با بقایایی از یک سازه تاریخی قرار گرفته و در فصل پاییز و زمستان محل تردد پرندگان مهاجر است و یک ایستگاه پرنده شناسی محسوب می شود.  

وی از سراب کبوترلانه، سراب باباایوب و منطقه امروله و دالاخانی به عنوان دیگر جاذبه های طبیعی این شهرستان نام برد و گفت در کنار اینها، کنگاور دارای جاذبه های مذهبی هم هست که می تواند مورد توجه زائرین اربعین حسینی قرار گیرد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان کنگاور اضافه کرد: امام زاده ابراهیم در مرکز شهر کنگاور، امامزاده سیدجمال الدین در روستای فش و امامزاده باقر در شهر گودین سه جاذبه مهم مذهبی در این شهرستان هستند.

وی در خصوص صنایع دستی این شهرستان هم گفت: کنگاور یک روستای ملی به نام فش دارد که به عنوان دهکده سازهای سنتی ایران در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

به گفته این مسئول، در این روستای ملی، سازهای سنتی همچون تنبور، سه تار، تار، کمانچه و تنبک تولید می شود.

وی از پیمان محمدی به عنوان یکی از هنرمندان شاخص این شهرستان نام برد که با سه نشان ملی و یک نشان جهانی در رشته چوب فعالیت می کند.

رئیس میراث فرهنگی کنگاور اضافه کرد: برای کسانی که به شهرستان کنگاور سفر می کنند، یک اقامتگاه بوم گردی در روستای فش و یک خانه مسافر در شهر کنگاور روبروی ترمینال فعال است.

وی با بیان اینکه شهرستان کنگاور در ایام اربعین میزبان زائرین بسیاری است، گفت: در ورودی شهر و در محل سه راهی دماوند، موکب هایی را برای پذیرایی از زوار حسینی برپا کرده ایم و یک نمایشگاه محلی صنایع دستی و سوغات نیز با حدود ۱۰ غرفه فعال است.

عظیمی در پایان از زوار اربعین حسینی خواست تا در مسیر بازگشت خود سری هم به این شهرستان بزنند و با جاذبه های گردشگری آن آشنا شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار