کد خبر: ۱۱۱۴۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹ 11 July 2023

به گزارش تابناک مازندران ، نماینده ولی فقیه در مازندران خواستار شناسایی مسائل آب در استان شد و گفت: مسئولان آب منطقه‌ای نسبت به آب مسئولند، نظارت به‌جا و بازرسی در این حوزه ضرورت دارد، آب شرب از آب مصرفی جدا باشد بهتر است.

بر اساس گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در دیدار با حیدر داودیان مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران و معاونین، اظهار کرد: بی‌توجهی و ناکارآمدی به مسئله آب معضل آب را بیشتر می‌کند، آب نعمت خداست، خدای بزرگ آب را مایه حیات می‌داند، گاه آب به علم تعبیر می‌شود.

وی افزود: خداوند طبیعت را طوری تنظیم کرده و مدیریت می‌کند که مقدار آب در کره زمین متناسب با نیاز انسان باشد یعنی دوسوم کره زمین، اما تدبیر اینها و آب‌خوانداری درست و بهداشتی نگه داشتن آب به هنر ما بستگی دارد.

آیت الله محمدی لائینی با اشاره به فراوانی آب در گذشته‌های دور تاریخی، عنوان کرد: در گذشته‌ها آب‌بندان می‌ساختند و از آن استفاده می‌کردند سد کم و کوچک بود اما الان باوجود تکنولوژی به سدسازی روی آوردیم تا مازاد آب جمع‌آوری و ذخیره‌سازی شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر اینکه باید روند رشد مصرف را هم در نظر بگیرید، از سدها و آب‌بندان‌ها به‌عنوان دو ذخیره آبی مهم یاد کرد و ادامه داد: لایروبی آب‌بندان‌ها بسیار مهم است، همچنین باید در فکر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی باشیم، به همین نسبت باید در برداشت از آنها نظارت و بازرسی داشته باشیم چرا که برداشت از چاه‌های آب زیاد شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: شما نسبت به روان‌آب‌های روی زمین مسئولید، اینکه درست حفظ و هدایت شود، نسبت به آسمان هم مسئولید اینکه مسموم نشود، گازهای گلخانه‌ای اش بیش از اندازه نباشد، مصارف سوخت‌های فسیلی و برخی از سوخت‌ها هوا را آلوده کرده است تا جایی که مشکل نزولات آسمانی را از بالا داریم.

وی با بیان اینکه آب برای خودش جا می‌خواهد جای آب؛ دریاچه، آب‌بندان، تالاب، سد و یا رودخانه‌هاست، عنوان کرد: به حریم جای آب نباید تجاوز شود، که چنانچه حریم آب حفظ نشود در مواقع بروز سیل آسیبش به مردم می‌رسد، شما نسبت به حریم رودخانه‌ها مسئول هستید باید نظارت کنید.

آیت الله محمدی لائینی با اشاره به بی‌توجهی آب منطقه ای در مواجهه با سیل، از آلودگی موجود در رودخانه‌ها نیز گلایه کرد و گفت: زباله‌های شیمیایی، صنعتی و غیرصنعتی به رودخانه‌ها ریخته می‌شود بدون اینکه نظارتی باشد در حالی که زیباترین جای یک شهر باید رودخانه باشد، اما کثیف‌ترین آن رودخانه است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر لزوم حفظ فضای سبز و جنگل همچنین ادامه داد: از رودخانه‌ها برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه انجام می‌شود و نظارتی نیست، از آن طرف مانع برداشت مردم روستاها از شنی می‌شوند که سیل آورده است.

این مسئول خواستار شناسایی مسائل آب در استان به‌ویژه آب‌دزدی شد و تصریح کرد: نظارت بر حق و حقوق این استان و شهرستان ضرورت دارد؛ برای پروژه جدید اصلا دست به کار نشوید، اولویت این دولت با اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.

وی اعلام کرد: خیانت و فساد را در حوزه مدیریت خود راه ندهید، بلایی که بر سر زمین، هوا، آسمان و خاک ما آمده همه از فساد است، شما دعوی خودت را با نهادهای دیگر تمام و شفاف کنید.

آیت الله محمدی لائینی گفت: نباید سرمایه‌گذاران را سرگردان کنید؛ در هر حال مسئله مهم آب را جدی بگیرید، حیف است که آبی که ذخیره سازی می‌کنید در بخش شرب و مصرفی جدا نباشد، باید آب شرب شبکه جدایی داشته باشد. 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار