سوگند کاظمی وزنه‌بردار ۱۰۰ کیلوگرمی و ۱۶ ساله یزدی که به تازگی به اردوی تیم ملی دعوت شده است؛ نخستین بانو در تاریخ این رشته در استان است که این افتخار را کسب می‌کند.
کد خبر: ۱۱۰۹۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ 13 June 2023
 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، این ورزشکار نوجوان و دانش‌آموز که در پایه دهم تحصیل می‌کند از ۱۴ سالگی، بر اثر یک اتفاق وارد رشته وزنه بردرای شد و بعلت فیزیک خوب بدنی توانست پله‌های ترقی را یک شبه طی کند و با شایستگی به اردوی تیم ملی وزنه برداری دعوت شود.
 
کاظم پور از هشت سالگی تا ۱۴ سالگی در رشته جودو فعالیت می‌کرد و یک مقام سوم کشوری را هم در این رشته در کارنامه خود دارد.
 
این ورزشکار ۱۶ ساله و خوش آتیه یزدی از طریق فضای مجازی در جریان افتخارات کسب شده توسط وزنه برداران ایرانی و بخصوص بانوان قرار گرفت و به این رشته علاقه مند شد و یکی از مربیان یزدی هم او را تشویق کرد که جودو را رها کند و به سمت وزنه برداری بیاید.
 
این وزنه بردار یزدی که حال و هوا و خصوصیات سن خود یعنی نوجوانی و گاهی شور و هیجان دوره کودکی را با خود به همراه داشت، گفت: فقط یک خواهر دارد، برادری ندارد، شغل پدرش ازاد است و مادرش مربی ورزشی و همه خانواده از او حمایت می‌کنند.

وی افزود: از ۱۴ سالگی فعالیت جدی در وزنه برداری را آغاز کردم، از هشت سالگی جودو کار می‌کردم و یک اتفاق ساده، من را به سمت وزنه زدن سوق داد؛ کنگ فو و ژیمناستیک هم به طور غیر حرفه‌ای کار می‌کردم.
 
وی ادامه داد: با وجود کسب مدال و مقام سوم کشوری در رشته جودو اما یکی از مربیانم به من پیشنهاد داد تا به سمت وزنه برداری حرکت کنم زیرا فیزیک مناسب و توان بدنی بالا می‌تواند من را در این رشته موفق کند.
 
سوگند خانم، به حضور ۹ روزه خود در اردوی تیم ملی در تهران که به تازگی برگزار شد اشاره و از حس خوب خود به دلیل حضور در جمع بهترین وزنه برداران بانوی ایران خبر داد و اضافه کرد: تکلیف وزنه برداران زن در رقابت‌های انتخابی ۱۹ تیرماه در اردبیل مشخص می‌شود که امیدوارم یکی از منتخبان برای عضویت در تیم ملی باشم.
 
این بانوی ورزشکار با بیان اینکه روزانه ۲ ساعت در سالن اختصاصی وزنه برداری بانوان یزد تمرین می‌کنم از مربیان خود آقای فولادوند و همسر ایشان به دلیل آموزش وی قدردانی کرد.
 
وی آرزوی خود را عضویت در تیم ملی و پس از آن قهرمانی در المپیک ذکر کرد و با بیان اینکه فعالیت در این رشته هیچ لطمه‌ای به درسم وارد نکرده گفت: معلمان و همکلاسی‌های ما از جمله مشوقان من هستند.
 
کاظم پور که ۱۷۰ سانتیمتر قد و ۱۰۰ کیلو وزن دارد در وزن آزاد وزنه میزند؛ او طی دو سال گذشته نفر اول استان در این وزن بوده و در رقابت‌های کشوری که شهریور پارسال در لرستان برگزار شد مقام سوم کشوری را کسب کرد.
 
رکورد فعلی او در دو ضرب ۱۰۰ کیلوگرم، یک ضرب ۸۰ کیلوگرم و در مجموع ۱۸۰ کیلوگرم است.
 
این نوجوان ۱۶ ساله با بیان اینکه یزد برای مطرح شدن در وزنه برداری کشور، نیاز به یک برنامه بلند مدت دارد، گفت: تعداد خانمهایی که برای وزنه برداری در سالن اختصاصی یزد حاضر می‌شوند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و این برای استانی که بانوانش به سخت کوشی موصوف هستند و به لحاظ فیزیک بدنی، در شرایط خوبی هستند، شایسته نیست.
 
تلفیق ورزش و هنر
 
سوگند کاظم پور، وزنه بردار یزدی قبل از آنکه به جرگه ورزشکاران مطرح این رشته بپیوندد در زمینه طراحی با ذغال و طراحی سیاه قلم نیز حائز رتبه نخست در استان یزد شده بود.
 
وی دارای مدرک درجه یک فنی و حرفه‌ای در این رشته هنریست و از سال دوم ابتدایی به فعالیت در این رشته هنری مشغول بوده است و یکبار هم رتبه نخست طراحی با ذغال را در استان کسب کرده است.
 
نخستین بانوی یزدی که به تیم ملی وزنه‌برداری دعوت شد
 
رییس هیات وزنه برداری یزد با ابراز خرسندی از حضور یک بانوی یزدی برای نخستین بار در جمع برترین‌های کشور گفت: پیش از این سابقه حضور آقایان یزدی در اردوی تیم ملی بعنوان ورزشکار و مربی در کارنامه استان ثبت شده است اما خانم کاظم پور، نخستین بانوی یزدیست که به اردوی تیم ملی دعوت می‌شود.
 
"ناصر ترک" گفت: کاظم پور ۱۶ ساله با توجه به فاکتورهای مختلف وزنه برداری از جمله سن مناسب، قدرت بدنی و علاقه به این رشته، شرایط فعالیت در این رشته ورزشی را دارد و ما هم امکانات خوبی را بخصوص در زمینه آموزشی برای او فراهم کردیم.
 
وی با بیان اینکه یزد تنها استانی هست که سالن اختصاصی وزنه برداری بانوان دارد، ادامه داد: در حد بضاعتمان، شرایط خوبی فراهم کردیم و حالا این بانو به تیم ملی دعوت شده؛ تا دو سال آینده در رده نوجوانان فعالیت می‌کند و بعد از آن وارد رده جوانان می‌شود.
 
ترک، در مورد اوضاع وزنه برداری استان یزد هم یادآور شد: به هر اندازه که کاشته باشیم درو می‌کنیم، ۱۰ سال قبل که هیات را تحویل گرفتم تمام تلاش خود را برای رونق این رشته در استان به کار گرفتیم؛ یزد در رشته وزنه برداری در کشور آخر بود اما آن را تا رده ۱۲ بالا کشیدیم و حالا تک رقمی کردن این شاخص را نشانه رفته‌ایم که امیدواریم محقق شود.
 
وی توجه به حضور نونهالان در رشته وزنه برداری را از جمله اقدامات مجموعه تحت پوشش خود در چند سال گذشته اعلام کرد که نتیجه آن حضور سوگند کاظم پور در اردوی تیم ملی شده است.
 
وی با بیان اینکه یزدی‌ها توان بدنی خوبی دارند ولی وزنه برداری، سخت و علمی است و نمی‌شود در کوتاه مدت به نتیجه رسید، اظهار داشت: سابقه وزنه برداری در یزد درخشان نبوده تا امروزی‌ها از قدیمی‌ها الگو بگیرند.
 
رییس هیات وزنه برداری یزد با انتقاد از صنایع استان به دلیل بی توجهی به ورزش و عدم حمایت از تیم‌ها و ورزشکاران این استان، تصریح کرد: رشته‌ای مثل وزنه برداری برای مطرح شدن نیاز به حمایت‌های همه جانبه مالی و معنوی دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار