با حضور مسئولان استانی و کشوری؛
تابناک: عصر دوشنبه با حضور مسئولان استانی و کشوری از آخرین جلد دانشنامه تخت‌فولاد در گلستان شهدای اصفهان رونمایی شد.
کد خبر: ۱۱۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵ 13 October 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر با حضور جمعی از مسئولان استانی و حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد حسن رحیمیان تولیت آستان مقدس مسجد جمکران از چهارمین و آخرین جلد دانشنامه تخت‌فولاد در سالن شمع گلستان شهدای اصفهان رونمایی شد.

در تخت فولاد اصفهان که دومین قبرستان بزرگ شیعیان پس از وادی السلام محسوب می شود بیش از دو هزار نفر از علما، عرفا و ادبا مدفون هستند و بر این اساس كتابهای زیادی درباره بزرگان مدفون در این مجموعه منتشر شده است که مجموعه چهارجلدی دانش نامه تخت فولاد از آن جمله است.

از سال ۸۹ تاکنون جلدهای اول تا سوم این مجموعه با حضور شخصیت‌های مختلف فرهنگی رونمایی شد و امروز نیز با حضور حجت‌الاسلام رحیمیان تولیت آستان مقدس مسجد جمکران از جلد چهارم و آخر این مجموعه در گلستان شهدای اصفهان که در جوار تخت‌فولاد اصفهان قرار گرفته است، رونمایی شد.

ظرفیت‌های تخت‌فولاد اصفهان همچنان ناشناخته است

در این مراسم مهدی جمالی‌نژاد شهردار اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از ظرفیت‌های تخت فولاد اصفهان همچنان ناشناخته است اظهار داشت: تخت فولاد اصفهان از گذشته‌های دور یک گنجینه آشکار و در عین حال پنهان بوده و هنوز هم سرشار از گنج‌های پنهانی است که می‌توان آنها را به کشف نشست.

وی با بیان اینکه هرچه بیشتر به سمت آینده سفر کنیم به یقین رازهای بیشتری از این گنجینه بر ما آشکار خواهد شد، تاکید کرد: باید از این ظرفیت عظیم در بخش های گردشگری و فرهنگی بیش از پیش استفاده کنیم که و در این راستا نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و اساسی هستیم.

شهردار اصفهان با اشاره به رونمایی از جلد دوم این دانشنامه با حضور حدادعادل رئیس فرهنگستان ادب پارسی در سالهای گذشته، بیان داشت: به یاد دارم ایشان در صحبت‌های خود گفتند با اینکه سالها است اصفهان پایتخت کشور ایران نیست اما انگار این مسئله را در باور خود ندارد که این مطلب به خوبی گویای ظرفیت های عظیم این استان پرافتخار است.

آثار تاریخی پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیازمند توجه جدی‌تری است

وی با اشاره به افتخارات فرهنگی اصفهان و ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در هفته گذشته تصریح کرد: آثار مختلف تاریخی این شهر همچون مقبره بیدآبادی، میدان نقش‌جهان، محله جویباره، محله دردشت، مقبره نظام‌الملک، جلفا و تخت فولاد از مهم‌ترین محورهای گردشگری و فرهنگی اصفهان هستند که باید به این آثار پایتخت فرهنگی جهان اسلام توجه بیشتری مبذول شود.

وی اضافه کرد: البته تخت‌فولاد محور و قلب فرهنگی اصفهان محسوب می‌شود و باید از گنجینه‌های معنوی دومین قبرستان مهم شیعیان در آینده بیشتر بهره ببریم.

اصفهان بیشترین شهید را در کشور تقدیم انقلاب کرد

در ادامه این مراسم نیز حجت‌الاسلام‌ شیخ محمدحسن رحیمیان اظهار داشت: شاید تخت‌فولاد اصفهان از نظر وسعت پس از وادی السلام نجف قرار داشته باشد اما به لحاظ بزرگان مدفون در آن رتبه نخست را در جهان تشیع را به خود اختصاص داده و پیشتاز است.

وی با بیان اینکه اصفهان از عالم پرورترین شهرهای جهان اسلام است، گفت: تخت فولاد همچون نگینی بر تارک میهن اسلامی ما و اصفهان می درخشد و زندگی علما و بزرگان این مزارگاه شریف در عصری که دشمن با قوی‌ترین ابزار قصد ضربه زدن به انقلاب و دین را دارد، می‌تواند برترین الگو برای نسل جدید و برترین سلاح برای مقابله با تهاجم فرهنگی باشد.

تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه اصفهان رتبه نخست کشوری را در بسیاری از امور مادی و معنوی دارد، گفت: اصفهان بیشترین تعداد شهید کشور را تقدیم انقلاب کرده است و از سویی از بعد کمک های مادی و وجوهات پرداختی نیز مردم اصفهان قابل قیاس با دیگر شهرهای کشور نیستند.

اصفهانی‌ها در مواقع نیاز از نثار مال و جان کوتاهی ندارند

وی با اشاره به اینکه اصفهان از نظر تعداد طلاب نیز رتبه نخست کشور را با افتخار بر پیشانی خود دارد، اظهار داشت: در واقع اصفهانی‌ها هرگاه کشور نیاز به خدمتی داشته است از نثار جان و مال و زندگی خود در راه اسلام کوتاهی نکرده‌اند.

گفتنی است، در چهار جلد دانشنامه تخت فولاد که امروز آخرین جلد ان رونمایی شد، به زندگانی تعدادی از شهدای اصفهان نیز اشاره شده است که از آن جمله در جلد اول این زندگینامه ۳۸ شهید و در جلد دوم، زندگی ۷۲ شهيد مورد بررسی قرار گرفته است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار