مدیر کل راهداری استان یزد:
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به شناسایی ۱۴ نقطه حادثه‌خیز دیگر در شبکه جاده‌ای استان و تلاش برای رفع آنها، ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری پرونده نقاط حادثه‌خیز شبکه راه‌های استان بسته شود.
کد خبر: ۱۱۰۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳ 13 May 2023

«محمد رستگاری» ضمن اشاره به اهمیت شبکه مواصلاتی استان یزد به جهت واقع شدن یزد در مرکزیت کشور و قرارگیری در موقعیت کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، گفت: استان یزد هم اکنون دارای ۲۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی و بزرگراهی، حدود ۲۳۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته و ۳۵۰۰ کیلومتر راه خاکی و شنی است.

وی با اشاره به نقش رفع نقاط حادثه‌خیز شبکه راه‌ها در کاهش حوادث جاده‌ای، گفت: براساس آخرین پایش صورت گرفته مربوط به سال ۹۴ در کشور، ۱۴۳ نقطه حادثه خیر در محورهای مواصلاتی استان شناسایی و اعلام شد که با توجه به اقدامات صورت گرفته برای اصلاح این نقاط و طبق بررسی‌های مجددی که با همکاری پلیس راه استان در سال گذشته انجام شد، تنها ۱۲ نقطه پرحادثه باقی مانده که برای همه آنها طرح اصلاحی تهیه شده و در حال اجراست.

شناسایی 14 نقطه حادثه‌خیز دیگر در استان

رستگاری با بیان این که بخشی از این طرحها هم اکنون دارای پیشرفت ۵۰ تا ۶۰ درصدی است، گفت: خوشبختانه اعتبارات سال جاری این طرح‌ها درخواست شده و مشکلی جهت تکمیل آنها وجود ندارد.

وی به شناسایی مجدد حدود ۸۷۰ نقطه پرحادثه کشور در اواخر سال گذشته اشاره و اظهار کرد: ۱۴ نقطه از این موارد، سهم استان یزد شده است که اداره کل راهداری با همکاری مجموعه پلیس راه استان در حال پیگیری و انجام بازدیدهای میدانی مشترک از این نقاط است تا طی یک ماه آینده طرح‌های مورد نیاز جهت رفع و اصلاح این نقاط نیز آماده‌سازی و اقدامات اجرایی آنها آغاز شود.

این مسئول پیش‌بینی کرد که با توجه به اقدامات در حال پیگیری، تا پایان سال ۱۴۰۲ در محورهای مواصلاتی استان هیچ نقطه‌ی پرحادثه شناسایی شده‌ای وجود نداشته باشد و عملاً پرونده نقاط حادثه‌خیز نیمه‌تمام در استان بسته شود.

تاکید بر ملایم‌سازی شیب شیروانی راه‌های استان

رستگاری در مورد سهم راه‌های استان در بروز تصادفات جاده‌ای عنوان کرد: استان یزد با توجه به شاخص فوتی‌های ناشی از حوادث ترافیکی علی رغم این که در سال گذشته با شرایط افزایشی و نامساعدی مواجه بود، رتبه پنجم کشور را دارد و این در حالی است که به لحاظ تراکم شبکه راهی، یزد در جایگاه هفدهم کشور قرار دارد لذا وضعیت نسبی قابل قبولی در راه‌های استان داریم.

وی افزود: با این حال به لحاظ سخت افزاری در سال جاری موضوع ملایم سازی شیب‌های شیروانی راههای استان مورد تاکید و اهتمام داریم و بنا بر مصوبه‌ی کمیسیون ایمنی راه‌های مقرر شد که طرح‌های در حال ساخت با شیب یک به شش تحویل اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان شود و بحث بخشنده بودن راه‌ها تامین شود.

افزایش مجتمع‌های بین‌راهی استان به ۲۲ باب

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان این که علاوه بر این اقدامات، با توجه به تعدد حوادث واژگونی به دلیل خستگی رانندگان در راه‌های این استان کویری موضوع ایجاد مجتمع‌های بین راهی مورد توجه است، تصریح کرد: در همین راستا تعداد این مجتمع‌ها از سه مورد در سال ۱۳۹۵ به ۱۴ مورد در حال حاضر رسیده و علاوه بر این ساخت هشت مجتمع دیگر نیز در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود دو مورد از آنها در سال جاری آماده بهره برداری شود.

وی تاکید کرد: البته تمام این اقدامات در راستای جبران نقص و کاستی عملکرد کاربر راه یعنی رانندگان انجام می‌شود ولی نکته حائز اهمیت نقش راننده به‌ عنوان مهمترین عامل در رانندگی ایمن است که امیدواریم با اقدامات فرهنگی در جهت آگاه‌سازی و حساس‌سازی نحوه رانندگی در محورهای برون شهری، شاهد کاهش حوادث و بروز تلفات در این بخش باشیم.

 نبود دسترسی مناسب به شبکه بزرگ‌راهی استان

رستگاری در رابطه با طرح آزادراه نطنز - سیرجان نیز شروع عملیات اجرایی بخش مربوط به استان یزد در مسیر این آزادراه را بسیار حائز اهمیت و ضروری خواند و گفت: متاسفانه شبکه بزرگ‌راهی موجود در استان فاقد سرویس‌دهی و دسترسی مناسب از محدوده‌ی ورودی یزد از سمت شهرستان اشکذر تا خروجی یزد به سمت مهریز و البته در سایر محدوده‌ها به ویژه در برخی مقاطع زمانی خاص است لذا موضوع آزادراه یک مسئله جدی است که بارها به مسئولان مربوطه در اداره کل راه و شهرسازی استان گوشزد شده و همکاران این مجموعه در حال پیگیری مسائل اجرایی آن هستند که امیدواریم با جدیت و قید اهمیت بیشتر دنبال شود.

ایجاد تحولی جدی در نگهداری راه‌های استان 

این مسئول در پایان نیز در مورد برنامه‌های سال جاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، اظهار کرد: با توجه به خرابی‌های جدی سیلاب‌ها و بارش‌های شدیدی که در سال گذشته در حوزه راه‌های شریانی و هم در حوزه راه‌های روستایی ایجاد شد، برنامه‌های جدی برای مرمت آنها داریم و خوشبختانه در این راستا ظرفیت قراردادی بسیار خوبی را هم از بعد اخذ مجوزها و برآورد و مطالعات محورها و هم از بعد بحث مناقصات و قراردادها طی سال گذشته دنبال کردیم و نهایتاً تا یک ماه آینده به تدریج شاهد عملیات اجرایی قراردادها خواهیم بود و امیدواریم تحولی جدی در بحث نگهداری راه‌های استان شاهد باشیم که ماحصل ان افزایش سطح خدمت دهی در رویه آسفالتی جاده‌های استان باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار