کد خبر: ۱۱۰۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹ 30 April 2023

تابناک رضوی/ یکی از دغدغه های انسان از بدو خلقت موضوع کار و اشتغال بوده وهست و هر چه از زمان خلقت فاصله گرفتیم این موضوع مهم تر و دغدغه بیشتری را صرف خود کرده است .درادیان ، مذاهب ،و مکاتب مختلف هم موضوع کار و اشتغال مهم بوده است و بر آن تاکید فروانی شده است.از جمله در دین مبین اسلام موضوع کار وپرهیز از تنبلی و بیکاری در روایات و در نگاه اهل بیت مورد تاکید قرار گرفته است.

پس ازپیروزی انقلاب اسلامی همواره یکی از دغدغه های امامین انقلاب موضوع ایجاد اشتغال ورفع بیکاری و مساله تولیده بوده است.رهبر انقلاب در سی و چهار سال اخیر به مناسبتهای مختلف به مساله رفع بیکاری ، ایجاد اشتغال و تولید و کار آفرینی تاکید داشته اند،بویژه از سال 1387،که عموما شعار های سال با محوریت اقتصاد ،تولید و اشتغال نامگذاری شده است این موضوع محسوس تر وقابل لمس تر است.
حضرت آیت الله خامنه ای در مناسبتهای مختلف با تعابیر گوناگون به موضوع بیکاری و آسیب های آن اشاره کردند از جمله تعابیر ایشان می توان به «خلاء های بزرگ»،«حفره»،«مصیبت های کشور» و«معضل»اشاره کرد.
رهبر انقلاب در سالهای متمادی به آسیب های بیکاری اشاره کرده اند از جمله اینکه ایشان در 18 آبان سال 1385«ناامیدی سرمایه گذاری داخلی »،«اعتیاد»،«فساد»،«اختلافات خانوادگی»و«حوادث سیاسی» را از جمله این آسیب ها عنوان کردند.
رهبر انقلاب در تعبیر عجیبی در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 16 خرداد 1395تاکید می کنند که«این خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری جوانان،از خجلت خود جوان در داخل خانه بیشتر است،این را بدانید خودم وقتی به فکر این جوان بیکار می افتم[شرمنده میشوم].
رهبر انقلاب همچنین در 19 اردیبهشت 1401در دیدار کارگران تاکید می کنند که در صد بیکاری دانش آموختگان دانشگاههای کشور از همه اقشار دیگر بیشتر است.
حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار 9 ار دیبهشت 1402با کارگران تصریح کردند که بیکاری منشاء فساد است، بسیاری ازاین آسیب ها ناشی از بیکاری است،اعتیاد،فساد،دزدی،انهدام خانواده ها،از جمله این آسیب ها هستند.
رهبر انقلاب البته در سالهای متمادی بیان کردند که اشتغال موجب کاهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی است.
بر همین مبنای حضرت آیت الله خامنه ای راه حل هایی را هم برای برون رفت از معضل بیکاری و ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار داخلی بیان کردند،«راه افتادن کارخانه های نیمه تعطیل»،«پرداختن به واحدهای تولیدی کوچک و زود بازده»،«تولید فرآورده از محصولات نفتی»،«فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری کشاورزی و صنعتی»،«احیای کشاورزی با توجه به شرایط آن»،«ایجاد بنگاههای کاری و تشویق کار آفرینان»، ،«آموزش نیروی انسانی متناسب با نیازهای فعلی و آینده کشور»،«ارتقاء توان کار آفرینی و حمایت از شرکت های تعاونی »،«حمایت از تاسیس و توسعه صندوق های شراکت در سرمایه»،«فرصت اشتغال زایی در فناوری های مجازی »،«برقراری نظام صحیح بین صنعت و دانشگاه»و«پرهیز از خرید کالاهای خارجی را می توان از جمله تاکیدات ایشان برای اشتغال زایی عنوان کرد.
رهبر انقلاب فرهنگ سازی در نکوهش بیکاری و فرار از کار سخت را از جمله وظایف مهم متولیان فرهنگی کشور بیان می کنند و معتقدند که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود ،کار فرهنگی انجام شود وبرنامه ریزی صورت گیرد.

 

احمد عارفخانی، دانشجوی دکتری،نویسنده کتاب اندیشه های سیاسی مقام معظم رهبری ، فعال رسانه ای و فرهنگی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار