رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شایع ترین علت نارسایی کلیه و بیشترین علت نیاز بیماران کلیوی به دیالیز دیابت است.
کد خبر: ۱۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷ 06 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مژگان مرتضوی روز گذشته در سمینار بازآموزی سلامت کلیه که به مناسبت روز جهانی کلیه در تالار لقمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بیماری کلیه بیماری خاموش است و بدون اینکه فرد متوجه شود تا مرز از کار افتادن کلیه ها پیش رود.

وی با اشاره به اینکه هدف مرکز تحقیقات بیماری های کلیه شناخت، پیشگیری و درمان بیماری های کلیوی و مجاری ادراری است، ادامه داد: تشکیل مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی اصفهان در سال 1387مورد تصویب دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت و پس از هماهنگی های لازم از نیمه دوم سال 1388 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان محور تحقیقات این مرکز را پیشگیری و درمان بیماری های کلیوی و مجاری ادرار و اپیدمیولوژی بیماری کلیوی و مجاری ادراری عنوان کرد.

مرتضوی گفت: بهینه سازی استفاده از سرمایه ها در اجرای طرح های تحقیقاتی جهت رفع مشکلات سلامتی جامعه، تولید دانش و توسعه استفاده از نتایج تحقیقات کاربردی، برنامه ریزی جهت افزایش دانش و آگاهی جامعه در رابطه با بیماریهای کلیه و تقویت و بهبود کیفیت و کمیت همکاری بین دانشگاهی و انجمن ها از اهداف کلی این مرکز است.

وی اضافه کرد: تهیه برنامه استراتژیک، منشور و چارت تشکیلاتی و سازمانی مرکز، راه اندازی سایت مرکز، برگزاری جلسات و شورای های پژوهشی در راستای اهداف مرکز، تصویب طرح های تحقیقاتی مطابق با لاین تحقیقاتی مرکز، به پایان رساندن طرح های تحقیقاتی تصویب شده و برگزاری کنفرانس های هفتگی بیماری های کلیه از فعالیت های این مرکز است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص آموزش و تحقیقات مشترک این مرکز با دیگر مراکز تحقیقاتی، اظهار کرد: تاکنون مرکز تحقیقات پیشرفت خوبی در راستای آموزش مردم و انجام تحقیقات مشترک با انجمن خیریه حضرت ابوالفضل (ع)، سازمان های تامین اجتماعی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و شرکت های دارویی داشته است.

مرتضوی با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی کلیه، "سلامت کلیه برای همه" است، گفت: هر ساله حول محور شعار جهانی کلیه این مرکز همایش های آموزشی را برای مردم و همچنین سمینارهای آموزشی برای پرسنل دیالیز تدارک می بیند و در همین راستا طرح های تحقیقاتی و مقالاتی در ژورنال های معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسانده است.

وی با اشاره به ایجاد هشت پایگاه جاده سلامت به مناسبت روز جهانی کلیه در پارک ناژوان گفت: در این پایگاه ها دانشجویان پزشکی به مراجعان در خصوص بیماری های کلیوی آموزش چهره به چهره ارائه می کنند و پمفلت های آموزشی میان مردم توزیع می شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شایع ترین علت نارسایی کلیه و بزرگترین علت رسیدن بیماران کلیوی به دیالیز را دیابت دانست و تصریح کرد: هشت کلید طلایی برای حفظ کلیه، حفظ فعالیت مناسب بدن، کنترل قند خون، کنترل فشار خون، جلوگیری از چاقی و حفظ وزن مناسب، استفاده کافی از مایعات، نکشیدن سیگار، جلوگیری از مصرف بی رویه قرص ها و داروها خارج از نسخه پزشک و چک کردن کارکرد کلیه با وجود مشاهده یکی از عوامل خطر است.

مرتضوی عوامل خطر را دیابت، فشار خون، چاقی، نژاد آفریقایی آسیایی و سابقه بیماری کلیه در فامیل درجه یک بیان کرد.

همچنین یک فوق تخصص نفرولوژی با بیان اینکه زنان به دلیل بیماری های عفونت ادراری، دیابت، نقرس و فشار خون بیشتر از مردان مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند، گفت: مصرف داروهایی که برای بیماران ایدز تجویز می شود نیز از عوامل ایجاد سنگ کلیه است.

افسون امامی نائینی به مبتلایان به سنگ کلیه توصیه کرد: پروتئین های حیوانی، نمک و ویتامین C و D مصرف نکنند و همچنین مصرف کم مایعات می تواند به تشدید بیماری کمک کند. این بیماران باید فعالیت بدنی مناسبی داشته باشند تا آب بدنشان متعادل باشد و از مصرف زیاد اسفناج و آجیل که میزان زیادی اگزالات دارند، خودداری کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :