۶۳ درصد دانش‌آموزان استان اصفهان وزن طبیعی دارند، ۳۰ درصد دچار چاقی و ۶ درصد دچار لاغری هستند.
کد خبر: ۱۰۹۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶ 19 February 2023

رئیس اداره توسعه فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان گفت: طرح رویداد شاد و آموزشی «حرف‌های به‌دردبخور» کاری از اداره توسعه فرهنگ سلامت با همکاری و مشارکت دفتر دبیرخانه زاینده‌رود است که مخاطب ما دانش‌آموزان هستند. این طرح با هدف جلوگیری از بیماری‌های زمینه‌ای در مدرسه‌ها اجرا شده است. زیرا در دهه‌های اخیر، بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی‌عروقی و اضافه‌وزن شیوع پیدا کرده که با توجه به آمار غربالگری هشتصد هزار دانش‌آموز توسط آموزش پرورش در سال ۹۹، ۳۰ درصد دچار چاقی و اضافه‌وزن بودند، ۶۳ درصد وزن طبیعی داشتند و شش درصد هم لاغر بودند که برای ما نگران‌کننده بود.

هاجر ابراهیمی با بیان اینکه طبق آمار غربالگری، اصفهان در رتبه سیزدهم اضافه‌وزن و چاقی در میان مدرسه‌های کل کشور قرار گرفته گفت:  آموزش را از مدرسه‌های ابتدایی شروع کنیم. زیرا این یک نیاز است و امکان دارد در آینده با بحران چاقی و بیماری‌های زمینه‌ای برای دانش‌آموزان روبه‌رو شویم.

به گفته وی محوریت طرح «حرف‌های به‌دردبخور» تغذیه و زندگی سالم است که در این طرح، بر مصرف صبحانه، جلوگیری از مصرف زیاد فست‌فود، خوردن مواد غذایی سالم و تحرک و نشاط تاکید داشتیم.

ابراهیمی اضافه کرد:در این طرح ۳۰ گروه سناریوی خود را آماده کردند که بازبینی‌های لازم صورت گرفت و درنهایت هفت گروه نمایش که هرکدام یک مجری داشتند انتخاب شدند و سپس طرح موضوع شد و مباحث احصاشده را در قالب نمایش آموزش دادیم. زیرا روش‌های دیگر مانند صحبت‌های کارشناسان قدیمی شده است و کاربردی ندارد.

وی با اشاره به اینکه از ۷۵۰ مدرسه اصفهان توانستیم در ۲۶۰ مدرسه اجرا داشته باشیم و قول دادیم تا پایان سال در ۳۰۰ مدرسه اجرا داشته باشیم خاطرنشان کرد: برنامه ما تا هفته اول اسفند ادامه دارد و روزهای پایانی آن را می‌گذرانیم. بازخوردهای خوبی از این نمایش صورت گرفت، به شکلی که بسیاری از مدرسه‌ها درخواست اجرای دوباره این نمایش‌ها را داشتند.

ابراهیمی گفت: با صرفه‌جویی ۲۰ درصد آب، چهار ماه بیشتر زاینده‌رود آب دارد و این شعار ما برای دانش‌آموزان است که با شعر مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد:اداره توسعه سلامت با هدف ارتقای سلامت و فرهنگ‌سازی از سال ۹۶ در این مکان مستقر شد. در این مکان دو نمایشگاه دائمی دنیای شگفت‌انگیز فیزیک و سلامت را داریم که مخاطب اصلی ما دانش‌آموزان، دانشجویان و استادان هستند. فضاسازی نمایشگاه‌ها جذاب و دیدنی است که هر روز از مدرسه‌های مختلف اردو داریم و بازدید گروهی انجام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار