یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: چهارشنبه _بیست‌وششم بهمن_ ماه ۲۳ روزه حدود ساعت ۲۱:۳۹ در موقعیت مقارنه با ستاره قلب‌العقرب قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۹۲۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲ 15 February 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی اظهار کرد: ماه ۲۳ روزه در فاز هلال کاهنده با ۳۸ درصد روشنایی، حدود ساعت ۲۱:۳۹ چهارشنبه _بیست‌وششم بهمن‌ماه_ در موقعیت مقارنه با ستاره قلب‌العقرب با جدایی زاویه‌ای سه درجه‌ای قرار می‌گیرد؛ برای رصد این اجرام کافی است نیمه‌شب، افق جنوب شرق را مشاهده کنید.

وی افزود: این وضعیت که قمر در عقرب نامیده می‌شود؛ پدیده‌ای است که در آن یگانه قمر زمین از زمینه صورت فلکی عقرب (کژدم) یا از امتداد برج فلکی عقرب عبور می‌کند. انتارس یا همان ستاره قلب‌العقرب، معنای انگلیسی آن رقیب مریخ است و علت این رقابت، سرخ رنگی این ستاره در قیاس با رنگ سیاره مریخ سرخ‌رو است. این ستاره یک ابر غول بوده و حدود ۶۰۰ برابر قطر خورشید با قدر ۱.۰ می‌درخشد.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ستاره قلب‌العقرب یک ستاره آلفا در صورت فلکی عقرب یا کژدم (به پرنورترین ستاره در هر صورت فلکی، ستاره آلفا گفته می‌شود) است که به علت غول سرخ‌بودنش رنگ زرد مایل به نارنجی و قرمز در آسمان دارد و این روزها در آسمان شبانگاهی خودنمایی می‌کند. ستاره‌ای که وقتی ماه در کنار آن قرار می‌گیرد به نقل عوام قمر در عقرب اتفاق می‌افتد و پدیده قمر در عقرب نشان از واقعه‌ای شوم (نحس) داشته و از انجام کارهای اساسی و مهم باید پرهیز کرد! رصد این پدیده از ساعت ۲:۳۵ تا ۶:۰۰ بدون نیاز به ابزار اپتیکی امکان‌پذیر است.

عطارد در اوج خورشیدی
وی ادامه داد: سیاره عطارد در گردش ۸۸ روزه خود به دور خورشید به دورترین نقطه خود نسبت به خورشید -اوج خورشیدی- در فاصله 0.47 AU می‌رسد. سیاره عطارد بر خلاف بقیه سیارات _که تنها چند درصد فاصله آنها از خورشید در اوج و حضیض متفاوت است_ دارای مدار بیضوی کشیده است و فاصله آن از خورشید بین ۰.۳۰۷ AU در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) و ۰.۴۶۷ AU در اوج (دورترین فاصله از خورشید) متغیر است.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان افزود: این تفاوت بیش از ۵۰ درصدی بدین معنا است که سطح آن در نقطه حضیض دو برابر انرژی خورشید نسبت به اوج دریافت می‌کند. سیاره تیر از مختصات رصدخانه لارستان، قابل مشاهده نیست زیرا هنگام طلوع خورشید ۶ درجه بالاتر از افق شرق آسمان قرار خواهد داشت و ساعت ۱۶:۰۲ نیز غروب می‌کند.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار