رییس پلیس راهور استان اصفهان به شرایط تعیین شده برای خودروهای دارای نمرات منفی اشاره کرد و ادامه داد: اگر میزان تخلفات یک راننده به مرز 30 نمره منفی برسد برای بار نخست به مدت سه ماه با ابطال گواهی نامه رو به رو خواهد شد و اگر پس از این مدت روند کسب نمرات منفی شخص باز هم ادامه یابد به ازای هر 25 نمره منفی با شش ماه ابطال و برای 20 نمره منفی برای بار سوم با یک سال ابطال گواهی نامه همراه با انتقال خودرو به پارکینگ مواجه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸ 06 March 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایسنا، سرهنگ حسین غلامی صبح امروز (چهارشنبه) در تشریح برنامه‌ها و اقدامات پلیس راهور استان اصفهان در سال جاری در جمع خبرنگاران با اعلام رقم تصادفات منجر به فوت در یازده ماه گذشته اظهار کرد: 50 درصد مجموع 375 تصادف منجر به فوت در طول سال گذشته مربوط به شهر اصفهان بوده است، همچنین در میان شهرستان‌های استان نیز کاشان و نجف آباد پس از اصفهان بیشترین مناطق تصادف خیز استان اصفهان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه تصادفات موتور سیکلت و عابران پیاده به ترتیب 52 و 34 درصد مجموع تصادفات استان را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: در این میان بیشترین درصد تصادفات سال جاری مربوط به سه بزرگراه امام خمینی (ره)، جی و آتشگاه بوده است چرا که به صورت طبیعی خیابان‌های واقع در حاشیه شهر به دلیل کمبود نیروی پلیس راهور و افزایش تردد کامیون‌های سواری همواره با بیشترین میزان تصادفات رو به رو هستند.

رییس پلیس راهور استان اصفهان ادامه داد: به همین دلیل دوربین‌های ثبت تخلف با هدف مقابله با حوادث جاده‌ای درون شهری با همکاری شهرداری اصفهان نصب و راه اندازی شده و امید است این اقدام به کاهش حجم تصادفات و تلفات جاده‌ای منجر شود.

غلامی با اعتقاد به اینکه تصادفات جاده‌ای زاییده تخلفات جاده‌ای است، گفت: در طول یازده ماه گذشته نه تنها 21 هزار دستگاه موتور سیکلت برای اعمال نهایی قانون به مراجع قضایی معرفی شده‌اند بلکه 10 هزار دستگاه موتور سیکلت دیگر نیز در این مدت به دلیل سد معبر و تخلفات رانندگی متعدد در معرض جریمه نقدی و توقیف قرار گرفتند.

وی اجرای طرح زوج و فرد را یکی از راه کارهای مؤثر مقابله با آلودگی هوا در کلان شهر اصفهان دانست و تصریح کرد: استفاده از دوربین‌های ثبت تخلف در کلان شهر اصفهان آغاز شده و اگر چه تخلفات ثبت شده این دوربین‌ها تا 15 فروردین ماه سال آینده در قالب هشدار و از طریق پیامک به رانندگان وسایط نقلیه ارسال می‌شود اما پس از این مدت مبلغ جریمه‌های انجام شده رانندگان به صندوق پستی آن‌ها فرستاده می‌شود.

رییس پلیس راهور استان اصفهان با تاکید بر اینکه پلیس در ایام نوروز با شدت در برابر رانندگان فاقد برگ معاینه فنی خودرو خواهد ایستاد، خاطر نشان کرد: در طول یازده ماه گذشته 30 هزار دستگاه خودرو به دلیل نقص فنی جریمه شده و با جدا سازی پلاک و نصب پلاک تعمیری به تعمیرگاه فرستاده شده‌اند.

غلامی با اعلام اینکه عامل 70 درصد تصادفات درون شهری انسانی است، اظهار کرد: با این وجود راه و خودرو نیز از جمله مواردی است که در طول یک سال گذشته منجر به 100 مورد تصادف در استان اصفهان شده است.

وی به آمار عجیب برخی ناهنجاری‌های رانندگی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در طول سال جاری 4 هزار دستگاه خودرو به دلیل ایجاد آلودگی‌ها و ناهنجاری های صوتی، سه هزار دستگاه به دلیل استفاده از شیشه دودی به صورت غیر مجاز و 300 خودرو نیز به دلیل سگ گردانی در سطح شهر اعمال قانون شده و به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند.

رییس پلیس راهور استان اصفهان به شرایط تعیین شده برای خودروهای دارای نمرات منفی اشاره کرد و ادامه داد: اگر میزان تخلفات یک راننده به مرز 30 نمره منفی برسد برای بار نخست به مدت سه ماه با ابطال گواهی نامه رو به رو خواهد شد و اگر پس از این مدت روند کسب نمرات منفی شخص باز هم ادامه یابد به ازای هر 25 نمره منفی با شش ماه ابطال و برای 20 نمره منفی برای بار سوم با یک سال ابطال گواهی نامه همراه با انتقال خودرو به پارکینگ مواجه می‌شود.

غلامی با بیان اینکه خودروهای دارای بیش از یک میلیون خلافی با توقیف خودرو مواجه می‌شوند، خاطر نشان کرد: در طول یک سال گذشته سه هزار و 200 خودرو و در حوزه درون شهری و یک هزار و هفتصد خودرو در حوزه برون شهری به همین دلیل توقیف شده‌اند همچنین هشت هزار و 730 پرونده جریمه اعتراضی نیز در شوراهای رسیدگی به اعتراضات مردمی مورد بررسی مجدد قرار گرفته‌اند.

وی درباره نظارت پلیس بر سرویس‌های مدارس گفت: در سال جاری برای نخستین بار سه هزار و 500 راننده سرویس مدرسه کلاس‌های آموزشی ویژه را با همکاری سازمان تاکسیرانی و آموزش و پرورش گذراندند و نتیجه این تصمیم نیز به کاهش تخلفات سرویس‌های مدارس به صورت محسوس منجر شد.

رییس پلیس راهور استان اصفهان ادامه داد: در طول سال جاری 376 هزار و 276 گواهی‌نامه برای افراد متقاضی اخذ گواهی نامه در پایه یک و دو صادر شد که این آمار نسبت به سال گذشته با رشد 10 درصدی همراه بوده است، همچنین 198 هزار و 120 دستگاه خودرو سواری و 48 هزار و 600 موتور سیکلت نیز در این مدت اقدام به تعویض پلاک کرده‌اند.

غلامی خاطر نشان کرد: 77 هزار و 835 دستگاه خودرو صفر در طول یازده ماه گذشته موفق به شماره گذاری شده‌اند و همچنین 48 هزار و 400 دستگاه خودرو فرسوده نیز از ناوگان حمل و نقل درون شهری خارج شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 60 درصدی همراه بوده است.

وی با اعلام رقم 138 مورد تخلف برای مؤسسات آموزش راهنمایی و رانندگی در سطح استان اصفهان تصریح کرد: رانندگان تازه کار باید از مرجع مؤسسات آموزش راهنمایی و رانندگی به فضای جاده‌های استان و کشور راه یابند و به دلیل نقش بخش خصوصی در این جریان گاهآ پلیس با تخلفات این مراکز رو به رو است.

رییس پلیس راهور استان اصفهان با اعتقاد به اینکه مدارا با موتور سواران متخلف به دلیل وضعیت معیشتی یا خانوادگی آن‌ها یک خیانت بزرگ است، خاطر نشان کرد: مقابله با راکبین متخلف به صورت کلی با دو هدف اجبار این قشر به استفاده از کلاه ایمنی و مقابله با موتور سواران فاقد پلاک صورت می‌گیرد چرا که بر اساس آمارها 60 درصد جرائم سطح شهر اصفهان از طریق موتور سیکلت‌های فاقد پلاک انجام می‌شود.

غلامی با ابراز گلایه از غیر قانونی بودن سن بیشتر راکبان موتور سیکلت گفت: عدم صدور گواهی نامه موتور سیکلت برای این افراد اغلب منجر به تصادفات منتهی به مرگ آن‌ها با عابران یا افراد دیگر شده و جرائم سنگینی قضایی را برای آن‌ها به دنبال دارد به همین دلیل نیز طرح پایلوت سامان دهی راکبان موتور سیکلت قرار است در استان اصفهان تا 16 اسفند ماه سال جاری انجام شود.

وی طرح استفاده از موتور سیکلت‌های‌ برقی در استان اصفهان را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: این طرح که مورد قبول نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجموعه شهرداری و استانداری است در نظر دارد در یک برنامه منسجم و حساب شده علاوه بر کاهش CC های موتور سیکلت ها تغییر نوع سوخت آن‌ها را نیز مورد توجه خود قرار دهد.

رییس پلیس راهور استان اصفهان در این باره ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر در طول ماه‌های گذشته موفق به ساخت و راه اندازی موتورسیکلت‌های برقی کم هزینه شده است به طوری که این مدل حداقل نصف یا یک سوم قیمت مدل‌های چینی است.

غلامی با بیان اینکه میانگین جریمه‌های راهنمایی و رانندگی 35 تا 40 هزار تومان است، گفت: اگر چه مجموعه راهور منتظر تغییر قیمت سه سالانه جریمه‌های راهنمایی و رانندگی است اما تاکنون هیچ افزایش قیمتی از سوی دولت به این نهاد انتظامی ارسال نشده است.

وی افزود: اگرچه مبلغ برخی جریمه‌های رانندگی مناسب و بازدارنده است اما برخی دیگر به دلیل کم بودن هنوز نتوانسته افراد را به انصراف از وقوع جرم و تخلف وادار کند.

رییس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه طرح نوروز 94 از بیست و پنجم اسفند ماه تا بیست و پنجم فروردین ماه در سطح استان اصفهان اجرا می‌شود، خاطر نشان کرد: استان اصفهان به دلیل خاصیت توپوگرافی ویژه مرکز تردد بسیاری از خودروهایی است که قصد سفر از محور شمال به جنوب و بالعکس و شرق به غرب و بالعکس را دارند و به همین دلیل نیز به صورت کلی میزان تخلفات رانندگی و تصادفات منجر به مرگ نیز در این منطقه بسیار بیشتر از سایر نقاط کشور است.

غلامی تصریح کرد: ممکن است بر اساس شرایط پلیس راهور اصفهان محدودیت‌های ترافیکی را در برخی بخش‌های شهر اجرا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار