بسته ویژه استانی تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان؛ از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در استان گیلان، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 09 October 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان؛ از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در استان گیلان، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.

رویای دختر طلاقی که محقق شد

تابناک گیلان: فرزند طلاق است و از داشتن پدری معتاد رنج می برد، مادربزرگ پیرش با فقر مبارزه ای سخت می کند اما مسئولیت نگهداری او را به عهده گرفته است و با آغاز ماه مهر، او آرزو می کند مانند سایر هم سن و سالهایش به پیش دبستانی برود، رویایی که در اولین روزهای ماه مدرسه محقق نشد و شاید دخترک پشت پنجره با حسرت به بچه مدرسه ای ها نگاه می کرد و معجزه ای را انتظار می کشید، معجزه ای که در عین ناباوری برایش محقق شد.

معجزه از آنجایی استارت خورد که خبرنگار انزلی کلاب به صورت اتفاقی پیر مردی را در حال جمع آوری و حمل مقوا دید که با مشقت بسیار زیاد و بدون ارابه مقواها را حمل می کند و به شکلی که چهره پیر مرد مشخص نباشد تصویری از او ثبت کرد و با انتشار آن در صفحه پر مخاطب خود در فیسبوک (انزلی شهر عشقه) نوشت: کاش می شد یک ارابه براش بخریم!

باورنکردنی بود، ساعاتی بعد از ارسال این پست انزلیچی ها از همه جای جهان از او طلب شماره حساب کردند و غیرتشان اجازه نداد پیرمردی در شهرشان با این وضعیت و برای یک لقمه نان اینگونه زجر بکشد، از بیست هزار تومان تا حدود نیم میلیون تومان مبالغی بود که به حساب خبرنگارمان واریز می شد و او با هر پیامکی که از طرف بانک برایش می آمد در ذهنش پیر مرد را ارابه به دست تصور می کرد، دیگر پول ارابه جور شده بود و به دنبال جایی بودیم که یک ارابه تمیز تهیه کنیم، سراغ پیرمرد را از یکی از دوستانمان که در آن محل زندگی می کرد گرفتیم و او را پیدا کردیم، اما خیلی عجیب بود! پیر مرد را ارابه به دست در جستجوی مقوا دیدیم، ماجرا را برایش تعریف کردیم و گفت من از اول ارابه داشتم اما آن روزی که شما من را دیدید به طور اتفاقی مقواها را روی شانه ام گذاشتم و ضمنا از نظر مالی خدا را شکر دستم توی جیبم می رود، اما در این شهر خیلی ها هستند که به این پول نیاز دارند، بگردید پیدایشان می کنید!

غافل از معجزه ای که برای دختر بچه رقم می خورد، به دنبال کسی می گشتیم که نیازمند باشد و با پول جمع آوری شده برایش کسب و کاری راه بیاندازیم، ناگهان تلنگری در ذهنمان باعث شد به یاد کودکان محصلی که از فقر رنج می برند بیافتیم و سراغ یکی از خانم معلم های دبستانی رفتیم، بعد از تعریف کردن داستان، خانم معلم از معجزه دختر بچه مطلع شد و گفت اتفاقا دختر بچه ای را می شناسم که در حسرت مدرسه این روزها بسیار غمگین است و تلاش می کردم برایش کاری انجام بدهم، انگار خدا شما را فرستاد!!!

امروز پانزدهم مهرماه رویای دخترک تبدیل به واقعیت می شود، دخترک با کمی تاخیر پشت میز مدرسه می نشیند و انگار همه دنیای را به او داده اند، و همانطور که در عکس مشاهده می کنید به لطف اهالی بندرانزلی که دلهایشان دریایی است او چیزی از همکلاسی هایش کمتر نخواهد داشت.

به گفته انزلی کلاب، یکی از دوستانمان قول داده تا پایان سال بدون دریافت هزینه سرویس او باشد، اداره آموزش و پرورش نیز برای دریافت شهریه تخفیفی را برایش در نظر گرفت که گویا آن مبلغ نیز توسط یک خیر مدرسه ساز تامین می شود، و مبلغی باقی مانده است که برای تهیه لباس زمستانی استفاده خواهد شد.

این ماجرای ساده معجزه ای بزرگ برای کودکی بود که شاید امروز خوشحالترین کودک دنیا باشد…


مدیرکل ورزش و جوانان گیلان از کی می خورد و به کی می زند!؟

تابناک گیلان: مسعود رهنما مدیرکل ورزش و جوانان گیلان که از 17 شهریور 92 کار خود را به عنوان یک مدیر کل ورزشی، تحصیلکرده و بومی در گیلان آغاز کرد بعد از چند مدیر کل غیر بومی و کسانیکه شناخت کافی از بدنه ورزش و اداره کل نداشته اند گزینه مناسبی بود که از طرف استاندار گیلان و گروه کارشناسی استانداری به درستی انتخاب شد.

این مدیرکل جوان و پرنفوذ از همان ابتدای حضورش با فعالیتهای بزرگی چون برگزاری یادواره 380شهید ورزشکار و تشییع پیکر یک شهید گمنام در این مراسم، پیگیری مطالبات کارکنان اداره کل و هیاتهای ورزشی، تثبیت وضعیت معاونین و کارشناسان، افتتاح چندین طرح عمرانی ورزشی و پیگیری برای افتتاح دیگر طرحها، پیگیری وضعیت تیمهای داماش و ملوان از وزارتخانه، استانداری و دیگر نهادهای مرتبط و برگزاری نخستین ستاد ساماندهی امور جوانان، توانست خودش را به جامعه  ورزش و مسولان استان اینبار به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان ثابت کند.

رهنما همزمان که تیم مدیریتی اداره کل ورزش و جوانان را رهبری می کرد در رشته تخصصی خود کاراته نیز توانست دوباره رکوردشکنی های قبلی را ادامه داده و در بازیهای آسیایی بدرخشد و در رقابتهای جهانی آلمان هم پس از 50 سال عنوان قهرمانی کمیته تیمی را برای میهن عزیزمان ایران به دست آورد.

به گفته چالش نیوز، مسعود رهنما در این مدت با مشکلاتی هم مواجه بود، مثل درگیری رسانه ای با عابدینی مدیرعامل باشگاه داماش، درگیری با برخی سایتهای خبری و برخی تصمیمات و مشکلاتی که همه نشأت گرفته از برخی مشاوره ها بود.

در داستان درگیری با عابدینی و پاسخ برخی دیگر از سایتهای خبری، بعضی مشاوره های ناپخته از طرف برخی مشاورین بی تجربه، وی را به چهره ای ضد فوتبالی در بین اهالی فوتبال تبدیل کرد.

این درحالیست که رهنما بارها و بارها برای انجام کارهای تیم داماش و برطرف کردن مشکلاتش دست به دامان مسولان استان و کشور شده بود اما همه چیز با یکی دو مصاحبه بی فایده که حاصل تفکرات همان مشاوران کم تجربه بود به باد رفت و چند ماهی وی را مشغول خنثی کردن این حواشی ساخت.

البته این مدیر جوان و بافکر مشاورین با تجربه ای راهم در کنار خود دارد که استفاده از توانمندیها و نظرات آنان این روزها بیشتر به چشم می خورد، مشاورینی که نه نسبت فامیلی با کسی یا سیاستمداری دارند و نه سفارشی هم هستند.

از دیگر عوامل تضعیف مدیریت رهنما می توان به فشار برخی سیاسیون به وی برای بکارگیری از برخی افراد در بدنه اداره کل نام برد این افراد که با زور زیاد سیاسیون به بدنه اداره کل و مدیرکل تحمیل شده اند از طرفی صدای اکثر کارکنان را درآورده اند و از طرف دیگر هم رهنمای باهوش و با تدبیر را در یک آمپاس قرار داده اند، افرادی که شنیده شده مدارک تحصیلی آنها هم مرتبط نبوده و واجد شرایط عقد قرارداد هم نبودند و با وجود تمام این مسایل، شاهد هستیم که در تمامی حوزه ها از موضع قدرت آن سیاسیونی که پشتشان مخفی شده اند، اظهار نظر و دخالت می کنند.

این افراد که هیچ تخصصی و ریشه ای در ورزش ندارند و معمولا به عنوان چسبیده سیاسیون و یا در یکی از هیاتهای ورزشی به عنوان کار چاق کن مشغول فعالیت هستند الان فضای اداره کل ورزش را برای تاختن مناسب دیده اند غافل از اینکه در سالهای گذشته هم چنین افرادی بوده اند که الان اثری از آنها نیست.

در این میان کسی که بیشترین ضرر را خواهد دید مدیرکل و بدنه ورزش است که به اجبار باید آنها را تحمل کند اما مدیرکل عزیز ما در آینده نه چندان دور بین عملکرد موفق و مقبولیت خود در جامعه ورزش و این افراد چسبیده به ورزش که همچون قارچ در حال بزرگ شدن کاذب از کنار ورزش هستند یکی را انتخاب می کند.

افرادی که با چسبیدن به ورزش به دنبال جمع کردن اعتبار برای خود هستند و ایجاد رزومه های بلند بالا برای حضور در دوره های آینده انتخابات و ورود به سیاست در این بین ورزش و ورزشی ها نباید بازیچه دست آنها و ابزاری برای افزایش رزومه شخصی این افراد باشند.

از دیگرعواملی که به ورزش و مسعود رهنما ضربه میزند حضور و ورود غیر ورزشی ها و سیاسیون  در راس هیاتهای ورزشی است که البته با درایت مسولان استان  اخیرا حرکت خوبی برای خروج این افراد از ورزش آغاز شده است .

حضور سیاسیون در راس هیتهای ورزشی حدود 18 هیات ورزشی گیلان را به تعطیلی کشانده و آمار مدال آوری گیلان را در چند سال گذشته تا 30درصد کاهش داده است.

ما اگر خود را دوست وهمیار این مدیرکل بومی میدانیم، نیاز است این مسایل را عنوان کرده و از غیبت و پشت سرگویی پرهیز کنیم.


محرم و رونق روضه فروشی در گیلان

محمود یوسف زاده /تابناک گیلان: متاسفانه چند سالیست عده ای سودجو این سنت دیرینه صله وهدیه راتبدیل به دکان وبازار کاسبی خود نموده وبامعرفی خودبعنوان مادح و روضه خوان امام حسین (علیه السلام) مبالغ هنگفتی را شخصا یا توسط مدیربرنامه خود تعیین میکنند.

صله وهدیه دادن به مداحان وروضه خوانها ازسنت ائمه معصومین (علیهم السلام)ما بوده است به گونه ای که برخی اوقات باوجود دادن صله های فراوان بعضا ازمداح و شاعرعذرخواهی می کردند که فعلا بیش از این چیزی ندارند تاپیشکش کنند،که در جلد ۱۵ کتاب جامع احادیث الشیعه اثر مرجع جلیل القدر جهان تشیع مرحوم آیت ا..العظمی بروجردی شرح مفصلی از عنایات اهل بیت (علیهم السلام) به روضه خوانان اباعبدا لله الحسین (علیه السلام) آمده است و به تبعیت از آنها علما وبزرگان و مسئولین هیات و مساجد نیز همواره مداحان و روضه خوانان محترم را باهدایا و صله مورد تقدیر قرارداده و می دهند.ویقینا کوتاهی دراین امر پشت کردن به سنت اهل بیت (علیهم السلام)می باشد.

در سایت فومنا آمده که متاسفانه چند سالیست عده ای سودجو این سنت دیرینه صله وهدیه راتبدیل به دکان وبازار کاسبی خود نموده وبامعرفی خودبعنوان مادح و روضه خوان امام حسین (علیه السلام) مبالغ هنگفتی را شخصا یا توسط مدیربرنامه خود تعیین میکنند، که جایگاه مقدس مداحی و وعظ وروضه خوانی رازیرسوال برده اند.آیا ازیاد برده اند افرادی که فرزند زهرا ) سلام ا لله علیها( را بالب تشنه شهید کردند مبتلا به همین مرض پول پرستی بودند؟

ویادشان نیست که ارباب ومولایشان ازدنیا حتی یک پیراهن باخودنبرد؟ آیا روضه خوانان معصومین (علیهم السلام) باآن حضرات قرارداد می بستند یا اینکه آن بزرگان خود مبالغی را مرحمت می فرمودند؟ آیا امام حسین(علیه السلام) رنج تشنگی و بزرگترین مصائب، دراسلام وآسمانها وزمین راتحمل کردکه ماروضه فروشی کنیم ؟ویا از روایت سختیهای آنها دکان بزنیم؟

وامصیبتا که چگونه پاسخ جدش رسول ا لله (ص)ومادرش زهرا( سلام ا لله علیها) را خواهیم داد.چراکه نتیجه نهایی این کردار، کمرنگ شدن رونق مجالس اهل بیت (علیهم السلام)خواهد بود وبسیاری ازجلسات به دلیل عدم تمکن مالی جهت تامین پول واعظ ومداح روبه تعطیلیخواهد رفت.

وباعرض تاسف باید گفت در نسل آینده روضه خوانان ،مخلصین بسیاراندک خواهند بود.البته وباز تذکر که ندادن صله یک سنت شکنی است” اما بدتر ازآن قرارداد بستن مبالغ سنگین ونجومی است چرا که امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند: ) خدا لعنت کند کسانی را که ما اهل بیت (علیهم السلام)راوسیله ارتزاق خود قرارداده اند.

امروز مداحان وروضه خوانان با اخلاص بایدسکوت خود را بشکنند ودرمقابل این رفتارهای سنت شکنانه و غیر اخلاقی وغیردینی بایستند چراکه خود سزاوارتر به این اعتراض هستند.وهمچنین مسئولین جلسات وهیاتها باید در دعوت این افراد بازنگری کرده وجلوی این ضربات خطرناک وآفتهای عزاداری در دستگاه امام حسین (علیهم السلام)را بگیرند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار