سالانه بخش قابل توجهی ازشهروندان قزوینی با اتوبوس های سازمان حمل و نقل عمومی قزوین در مسافت های درون شهری و برون شهری قزوین جا به جا می شوند که با شروع فصل مدارس این آمار تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.
کد خبر: ۱۰۷۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲ 08 October 2015
هر چند بدنه اتوبوسرانی از نظر کمی رشد یافته٬ اما این سيستم نه از نظر کمی و نه از نظر کيفی پاسخگوی مطالبات مردم نيست که این امر را میتوان در عدم برنامه ریزی دقيق شهری و مشخص نبودن سياستگذاریهای کلان در بخش حمل و نقل شهری و فقدان سيستمهای عمومی با ظرفيت بالا مانند مترو و قطار سبک شهری دانست

بی تردید در این راستا نيز فعاليتهای خوبی در قزوین صورت گرفته ولی کمبود اتوبوس در برخی از مسیر ها و در ساعات خاص و از سوی دیگرنبودن مسافر کافی در برخی دیگر از ساعات روز سبب شده تا مشکلاتی برای مسافران و رانندگان ایجاد شود.

با شروع سال تحصیلی بخش قابل توجهی از جا به جایی های درون شهری و برون شهری قزوین به دانش آموزان و دانش جویان اختصاص پیدا می کند به طوری که اگر بین ساعات 6 ونیم تا 8 و 12 تا 1 و هم چنین 5 تا 6  نظاره گر ایستگاه های اتوبوس شهر باشید جمعیت زیادی از دانش آموزان، والدین آن ها و معلمین را می بینید که قصد تردد با اتوبوس را دارند.

اتوبوس هایی که تا چند ساعت قبل با جمعیت بسیار کمی در شهر تردد داشتند در این ساعات با تجمع یکباره مسافرین مجبور به سوار کردن مسافر بیش از حد ظرفیت می شوند.

اما سوار کردن بیش از حد مجاز مسافر در این اتوبوس ها در بسیاری از موارد مشکلاتی برای مردم وحتی خود رانندگان ایجادکرده است. به طوری که هنوز از یاد ها نرفته است که در سال 92 دانش آموزی به دلیل همین ازدهام جمعیت و البته باز بودن درب اتوبوس به بیرون افتاد که سبب ایجاد شکستگی در دست و پای او گردید.

سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین در حال حاضر با 17 خط درون شهری و دو خط برون شهری سالانه 50 ميليون نفر مسافر را جابهجا میکند و همچنين با 422 دستگاه مينیبوس تحت نظارت٬ سالانه 600 هزار نفر مسافر برون شهری را جابهجا میکند. 

بر اساس آمار ها بیش از 19 درصد از مسافرت های درون شهری با اتوبوس های واحد انجام می گیرد، حال در این بین جای این سوال وجود داردکه با وجود تعداد زیاد مسافرین کودک و دانش آموز در مسیر های استان اتوبوس ویژه دانش آموزان که یکی از نیازهای اساسی شهر محسوب می شود راه اندازی خواهد شد یا نه؟

 شهر قزوین از نظر مساحت شهر کوچکی با خانواده هایی از قشر متوسط جامعه است که به همین دلیل نمی توان این انتظار را از والدین دانش آموزان داشت تا از سرویس های ویژه مدارس استفاده کنند اگرچه تعداد زیادی از این سرویس ها در شهر در حال خدمت رسانی هستند اما بخش زیادی از خانواده ترجیح می دهند از خدمات ارزان تر و همیشه در دسترس تری همچون اتوبوس واحد استفاده کنند که در شرایط کنونی امنیت جانی دانش آموزان در استفاده از این اتوبوسها در خطر است.

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از اتوبوس های مسیر های کم تردد تر در ساعات شلوغ و مسیر های شلوغ تر و آموزش فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد اتوبوس ویژه دانش آموزان  از راهکارهایی است که می تواند به مشکلات روز افزون دانش آموزان و والدین آن ها پساخ دهد به شرطی که مسئولین نیز نگاه ویژه ای به دانش آموزان قزوین داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار