وزیر جهاد کشاورزی در نشست مسئولان حوزه نمایندگی ولی فقیه این وزارتخانه، گفت: اجرایی شدن الگوی کشت در استان‌ها با هدف تضمین امنیت غذایی و رفع مشکل کشور در تولید محصولات راهبردی کشاورزی است.
کد خبر: ۱۰۷۷۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ 15 November 2022

به گزارش تابناک قم، سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در گردهمایی مسئولان حوزه نمایندگی، ولی فقیه و روسای ادارات فرهنگی و عقیدتی در جهاد کشاورزی در قم، گفت: اجرایی شدن الگوی کشت در استان‌ها با هدف تضمین امنیت غذایی و رفع مشکل کشور در تولید محصولات راهبردی کشاورزی بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب است و از نمایندگی های، ولی فقیه در استان‌ها میخواهیم که اجرای اینموضوع را درمناطق خود پیگیری نمایند.

وی به ضرورت اجرای کشاورزی قرادادی در کشور اشاره کرد و افزود: با اجرایی شدن کشت قراردادی؛ ارتباط بین صنایع غذایی با کشاورزان برقرار می‌شود تا هم تولیدات کشاورزی افزایش یابد و هم کیفیت محصولات کشاورزی کشور ارتقا یابد و زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی تکمیل خواهد شد.

ساداتی نژاد ادامه داد: از تمام نمایندگی های ولی فقیه در استان‌ها می‌خواهیم که اجرایی شدن نحوه کشاورزی قرار دادی را رصد و پیگیری کنند و انتظار ما این است که با حضور روحانیون به عنوان میانجی در بین کشاورزان اجرایی شدن این موضوع با سرعت بیشتری اجرایی شود.

وی با تاکید بر اینکه صدور سند برای زمین‌های کشاورزی تا سال ۱۴۰۲ به اتمام رسیده و تداخلات رفع می‌شود، افزود: نیاز است نمایندگی‌های ولی فقیه در سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها در این خصوص پیگیری نمایند تا مشکل صدور سند حل شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح مشکل ساخت ویلا‌ها و تغییر کاربری‌ها حل خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد طرح یکپارچه کردن زمین‌های کشاورزی، افزود: با یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی اقتصاد کشاورزی رشد می‌کند و مقدمه اقتصادی شدن کشاورزی فراهم می‌شود.

وی همچنین از اجرایی شدن طرح احداث باغات دیم در اراضی شیب دار خبر داد و افزود: اراضی شیب دار به عنوان باغ به مردم واگذار خواهد شد که با اجرای این موضوع افزایش درآمد، اشتغال و رونق کشاورزی را در این قبیل مناطق خواهیم داشت.

ساداتی نژاد در خصوص کشاورزی استان‌های مرزی نیز گفت: در استان‌های مرزی بحث صادرات در دست اجرا قرار دارد و با حمایت از کشاورزی و دامپروری و شیلات در استان‌های مرزی تولید کشاورزی رشد و صادرات در این استان‌ها محقق خواهد شد.

وی در خصوص ارتقا کشت دیم در کشور گفت: طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های کشور به مرحله اجرا رسیده و امسال ۵ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت دیم قرار گرفته اند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید غلات در سال اول دولت ۱۳ و نیم درصد رشد یافته است، گفت: در سال آخر دولت قبل تولید غلات ۱۷ میلیون و ۹۰ هزار تن بود که در سال اول دولت سیزدهم این میزان به ۲۰ میلیون ۳۰۰ هزارتن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در خرید تضمینی گندم ۵۵ درصد، تولید جو ۳۰ درصد، ذرت ۱۸ درصد، افزایش داشته ایم، گفت: در یک سال گذشته حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی صیفی و سبزی صادر شده است.

ساداتی نژاد در خصوص مکانیزه شدن کشاورزی در کشور هم به افزایش ۲۵ درصد تحویل تراکتور در سال اول دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ضریب مکانیزاسیون در کشاورزی از ۱.۹ دهم اسب بخار به ۲ اسب بخار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال اول دولت سطح زیر کشت دیم زار‌ها ۱۶۰ درصد، سطح زیر کشت گیاهان دارویی  ۱۰ درصد، احداث گلخانه ۱۵ درصد و باغات مادری ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این مدت تولیدات بخش کشاورزی از منفی ۵ درصد به ۸ دهم درصد در بهار امسال رسیده است.

وی گفت: تا بهار امسال ۴ و ۳ دهم درصد تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته است.

ساداتی نژاد افزود: با در پیش گرفتن دیپلماسی غذایی مشکلاتی که از سال‌های قبل در زمینه صادرات محصولات غذایی به کشور‌های مختلف وجود داشت حل شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون صادرات محصولات کشاورزی به پاکستان پس از ۳۰ سال از سر گرفته شده است، گفت: صادرات به چین و روسیه نیز در جریان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار