معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در دانشگاه یاسوج : واقعیت این است که جایگاه پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در کشور چندان بالا نیست و نیازمند همکاری همه مسولان استان برای ارتقا جایگاه آن است..
کد خبر: ۱۰۷۲۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴ 16 October 2022

با توجه به نامگذاری سال از سوی رهبر انقلاب خصوصا نقش دانش بنیان ها ، پارک علم و فناوری می تواند مهمترین تحقق دهنده و به فعل رساندن این شعار باشد چیزی که در کهگیلویه  وبویراحمد حداقل در حوزه پارک علم و فناوری تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد ! 

قبل از ظهر امروز ، معاون وزیر علوم ، که برای مراسم تودیع و معارفه ، روسای پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در دانشگاه یاسوج حاضر شده بود ، به نکاتی اشاره کرد که نشان دهنده ، فاصله زیاد استان با مناطق دیگر کشور است که البته رئیس جدید این پارک کار سختی را در پیش خواهد داشت .

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، علی خیرالدین در آیین تکریم و معارفه روسای پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد ، ضمن تشکر از رئیس سابق پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت : راه اندازی بسیار سخت‌تر از مراحل بعدی کار است ، از آقای دکتر هاشمی به دلیل مسئولیتی که داشتند تشکر می‌کنم، همچنین به این دلیل که در انتهای کار صبوری کردند ، خود ایشان برای جابجایی خود بار‌ها پیگیری کردند.

خیرالدین افزود : واقعیت این است که جایگاه پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در کشور چندان بالا نیست و نیازمند همکاری همه مسولان استان برای ارتقا جایگاه آن است.

وی با با اشاره به وظیفه پارک اظهار داشت : مهمترین وظیفه پارک علم و فناوری تبدیل ایده به محصول و تولید مبتنی بر دانش و اشتغال آفرین است و اینکه در چند سال آینده به چه چیز‌هایی نیاز داریم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: مهمترین وظیفه شرکت‌های دانش بنیان این است که تیم و کنسرسیوم تشکیل دهند و مسائل سخت را برطرف کنند.

وی افزود: از مهمترین مشکلات پارک‌ها مربوط به اراضی است و پارک به مانند شهرک‌های صنعتی باید بتواند زمین به دانش‌بنیان‌ها بدهد پارک باید اراضی خود را واگذار کند وقتی پارک زمین برای این کار ندارد واحد تولیدی دانش‌بنیان به شهرک‌های صنعتی می‌رود و اینگونه به اهداف خود نمی‌رسند.

این معاون وزیر گفت: نیروی انسانی نیز یکی از مباحث مهم در پارک‌های علم و فناوری است یکی از مشکلات اصلی در پارک‌ها نبود و کمبود نیرو‌های متخصص است قطعاً با ۱۸ نفر عوامل نمی‌توان به اهداف مورد نظر در پارک علم و فناوری رسید.

خیرالدین ادامه داد: در قانون حمایت از تولید دانش بنیان بکارگیری ۳۰۰ نیروی متخصص در حوزه نوآوری و فناوری را داریم تا بتوانیم در پارک‌ها از نیرو‌های متخصص استفاده کنیم و خبر مهم برای کارکنان پارک که به حقوق آن‌ها مالیات تعلق نمی‌گیرد و از همین ماه چنین کاری آغاز شده است.

وی با بیان اینکه روسای پارک‌های علم و فناوری پارکبان نیستند یادآور شد: آن‌ها باید مشکلات شرکت‌های دانش بنیان را بررسی و برطرف کنند و وظیفه آن‌ها تعامل با مسئولان استانی و شرکت‌های کلان و فناور است.

این معاون وزیر در ادامه اظهارات خود گفت: باید با خیرین ارتباط داشته باشیم ستاد خیرین فناوری در وزارت علوم راه اندازی شده است.

وی در ادامه با تاکید بر این که باید در تمامی شهرستان‌ها مرکز رشد ایجاد شود گفت: باید با کمک فرمانداران و تعامل با مسئولان شهرستانی مراکز رشد به سرعت در شهرستان‌ها راه‌اندازی شوند.

خیرالدین به مشکلات حوزه فناوری در پارک‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات پارک‌های علم و فناوری موضوع استقرار شرکت‌های دانش بنیان است دومین مشکل نقدینگی و حمایت مالی است که باید از سوی مسئولان استانی به صندوق پژوهش و فناوری داشته باشند برای یک استان مثل کهگیلویه و بویراحمد خوب نیست که تنها ۳ میلیارد تومان در این صندوق سرمایه داشته باشد در حالی که تا ۱۰۰ میلیارد تومان باید سرمایه داشته باشند.

وی در ادامه گفت: در بودجه استان‌ها تا ۱۰ درصد تملک دارایی را می‌توانند در طرح‌های دانش بنیان هزینه کنند.

این معاون وزیر علوم در ادامه گفت صدور مجوز مشکل بعدی است که شرکت‌ها محصولی را تولید می‌کنند و سال‌ها باید در راهرو‌ها باید بدوند تا مجوز داده شود و دیگری فروش محصول است که دستگاه‌ها محصولات شرکت‌های دانش بنیان را خریداری نمی‌کنند این اقتصاد مبتنی بر سنتی در برابر اقتصاد دانش بنیان مقاومت می‌کند.

وی در ادامه گفت: پایه تشویقی یکی دیگر از مزایا برای اساتید دانشگاه است که اگر استاد دانشگاهی یک واحد فناوری و شرکت دانش بنیان راه اندازی کند ۲۵ پایه تشویقی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

راه دراز پارک علم و فناوری تا نقطه مطلوب ! / فرزین : با نام جدید بر این مرکز شروع می کنم!

نام جدید برای پارک فناوری !

رئیس جدید پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم گفت: شعار امسال که از زبان مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین شنیده شد، قاعدتا بیش از سایر نهادها و دستگاه ها وظیفه سنگینی به پارک علم و فناوری محول شد.
محسن فرزین، افزود: رسالت اصلی پارک علم و فناوری ایجاد بستری برای شکوفایی، شناسایی، پرورش استعدادهای نابی است که در کشور و در استان وجود دارد.
فرزین اظهارکرد: از ابتدای حضور در پارک علم و فناوری با روحیه جهادی کار را شروع کردم که نام جهاد سازندگی را روی آن می گذارم.
رئیس جدید پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد از وزیر علوم آقای زلفی گل، معاون وزیر علوم آقای خیرالدین، نمایندگان بویراحمد، دنا و مارگون و گچساران و باشت، مسئولان استانی و روسای دانشگاه و اساتید دانشگاه و دیگر مسئولان استانی تقدیر و تشکر کرد.

راه دراز پارک علم و فناوری تا نقطه مطلوب ! / فرزین : با نام جدید بر این مرکز شروع می کنم!

در پایان این مراسم که با حضور دکتر خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، رئیس دانشگاه یاسوج، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، رئیس جهاددانشگاهی و رئیس بنیاد نخبگان استان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن کنفرانس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یاسوج برگزار شد، از خدمات شمس‌الدین هاشمی مدیر سابق که از ۲۳ آبان سال ۹۶ منصوب شده بود، قدردانی و محسن فرزین به عنوان رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد.

راه دراز پارک علم و فناوری تا نقطه مطلوب ! / فرزین : با نام جدید بر این مرکز شروع می کنم!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار