نامشان پستچی است اما در واقع امانت‌داران مردم هستند؛ زردپوشانی که هرچند سختی کار ندارند ولی هیچ بحران و بهانه‌ای نیز مانع امانتداری و فعالیتشان برای رساندن امانتی به صاحبش نمی‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱ 09 October 2022

۱۷ مهر مصادف با نهم اکتبر به عنوان روز جهانی پست نام گذاری شده و همین مناسبت، بهانه‌ای شد تا از حوالی ساعت ۵ صبح از نزدیک شاهد روند فعالیت زردپوشانی باشیم که به قول خودشان نه سختی کار به آنها تعلق می‌گیرد و نه بحران کرونا، نه  گرما و سرما و نه حتی سیل و طوفان، بهانه‌ای برای تعطیل شدن کارشان نمی‌شود.

هر چند نامشان را پستچی و نامه‌رسان گذاشته‌اند ولی در واقع امانت‌داران مردم هستند که ساعاتی قبل از طلوع آفتاب کارشان را شروع می‌کنند و تا زمانی که آخرین مرسوله پستی را به درب منزل و گیرنده آن نرسانند، دست از کار بر نمی‌دارند.

نامه رسانی یکی از شغل‌های با سابقه به قدمت تمدن بزرگ ایرانی است به طوری که اولین سیستم پستی توسط ایرانیانِ سه هزار سال پیش با عنوان «چاپار» به وجود آمد و این تشکیلات اداری را بنیانگذاری و سازماندهی کردند تا برای تمامی امور ارتباطی کشورمان از آن استفاده شود.

البته پست در ایران تا قبل از سال ۱۲۵۸ هجری شمسی به صورت اداره بود و تمامی امور پستی آن دوران توسط این اداره انجام می‌گرفت تا این که ناصرالدین شاه قاجار در همان سال، وزارت پست را تأسیس کرد. ایران دارای هفت خط اصلی و پنج خط فرعی پستی در سال ۱۲۶۴ بود ولی در زمان حکومت میرزا تقی خان امیرکبیر، پست در ایران دچار تغییراتی شد به نحوی که پست نوین بنیان‌گذاری شد.

دوره‌ی سوم صنعت پست را می توان دوره‌ی سرنوشت‌ساز پست در ایران نامید که با پیروزی انقلاب اسلامی، شیوه‌های مدرن پستی توسعه یافت و کمیت و کیفیت خدمات افزایش یافت، البته امروزه پست مفهوم تازه‌ای پیدا کرده است و با گسترش فروشگاه‌ها در فضای دیجیتال، کمیت و کیفیت بسته‌های پستی روزانه رو به افزایش است.

در سال ۱۳۶۷ شرکت پست با عنوان «شرکت پست جمهوری اسلامی ایران» به عنوان یک شرکت مستقل دولتی تأسیس شد و این شرکت در سال ۱۳۹۴ از «شرکت پست جمهوری اسلامی ایران» به «شرکت ملی پست» تغییر ساختار داد تا امکان فعالیت دو اپراتور خصوصی به عنوان اپراتورهای پستی کشور فراهم شود که هدف از این تغییرات قانونی و ورود بخش خصوصی به این حوزه، کاهش هزینه‌ها برای شرکت پست بوده است.

اداره پست یزد در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی به مسئولیت شخصی به نام «شاهزاده مقبل السلطان» در محلی واقع در بازار خان جنب بانک کارگشایی اداره می‌شده و دارای چهار نفر پرسنل بوده و نیز واحدهای پستی آن زمان قسمت مراسلات امانات پستی، همچنین چاپارخانه واقع در محل چهار منار کوچه صدری( پل ولیعصر) بوده است.

اکنون ساختمان اداره کل پست استان یزد واقع در بلوار دانشجو واقع در سایت ساختمان‌های اداری شهرستان یزد با ۱۹ شعبه پستی در سطح استان و با میانگین جابجایی روزانه ۱۵۰۰ مرسوله پستی در سطح استان یزد در حال فعالیت است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار