مازندرانی‌ها خوب پول درمی‌آورند و خوب هم خرج می‌کنند. بررسی های میدانی و تحقیقات گسترده عبارت در سال گذشته نشان داد که مازندرانی‌ها سهم بزرگی در جمع گردشگران ترکیه دارند و پول فراوانی را در استانبول و آنتالیا خرج می‌کنند
کد خبر: ۱۰۶۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳ 05 September 2022

به گزارش تابناک مازندران از عبارت ، بررسی آخرین اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران درباره میزان رفاه استانی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که استان مازندران، پس از تهران و البرز مرفه‌ترین استان کشور است.
گروه اقتصادی ـ عالین نجاتی: از دیرباز به مازندرانی‌ها خوش‌نشین می‌گفتند، آنهم به‌واسطه بهره‌مندی از نعمات طبیعی نظیر آب و خاک و هوای پاک. نعماتی که امروز دیگر اموری بدیهی نیستند و در معرض مخاطراتی جدی قرار دارند. 

مازندران سومین استان مرفه کشور
 

نوار باریک شمالی به دلیل قرار گرفتن مابین خزر و دماوند یکی از پربرکت‌ترین مناطق ایران است و به‌همین جهت هرگاه شاخص‌های اقتصادی منتشر می‌شوند، جایگاه مردم مازندران عموما در میان 5 استان مرفه کشور قرار دارد.

مازندرانی‌ها خوب پول درمی‌آورند و خوب هم خرج می‌کنند. بررسی های میدانی و تحقیقات گسترده عبارت در سال گذشته نشان داد که مازندرانی‌ها سهم بزرگی در جمع گردشگران ترکیه دارند و پول فراوانی را در استانبول و آنتالیا خرج می‌کنند.

 

ثروتی که با مدیریت نادرست حرام شد

اگرچه اکثر کارشناسان معتقدند که این ثروت و رفاه، به‌خوبی مدیریت نشده است و اگر در 4دهه‌ی گذشته، اقتصاد مازندران بر پایه کشاورزی و گردشگری رشد می‌کرد امروز به‌مراتب وضعیت بهتری می‌داشت. اما علی‌رغم مهاجرپذیری گسترده، تخریب توقف‌ناپذیر منابع‌طبیعی، افزایش سطح آلودگی حاصل از زباله‌ها و پسماندها در مناطق بکر استان، عدم تخصیص اعتبارات کافی عمرانی و تولیدی و از همه مهم‌تر ضعف مدیریت و نفوذ سیاسی، مازندران همچنان در بالای جدول رفاه ایرانیان نشسته است.

آمارهای 4دهه‌ی گذشته روشن می‌سازد که مسئولان و حاکمان کمترین سهم را در این رفاه داشته‌اند ( چه‌بسا اگر در برخی حوزه‌ها اساسا دولت ورود نمی‌کرد وضعیت به‌مراتب بهتر از امروز بود ) و بار اصلی رفاه مازندرانی‌ها بر دوش موقعیت بکر جغرافیایی، حاصل‌خیزی، سابقه‌ی رفاه تاریخی و میزان بالای تحصیل‌کرده‌گان دانشگاهی آن است که موجب شده بخش عمده‌ی روستاییان مازندران اساسا زیستی متفاوت را نسبت به اکثر روستاییان کشور تجربه کنند.

همچنین فراموش نکنیم مازندران در جمع استان های نخست کشور از نظر جمعیت روستایی قرار دارد و زمینه رفاه اقتصادی به دلیل همجواری روستاها با منابع طبیعی و کشاورزی، بیشتر فراهم می‌آید. 

ما

زندران سومین استان مرفه ایران

مرکز آمار ایران در گزارشی که از هزینه و درآمد خانوارهای کشور در سال 1400منتشر کرده 19هزار و 618 خانوار نمونه در نقاط شهری و 18 هزار و 370 نفر در نقاط روستایی را مورد بررسی قرار داده است.

در این آمار متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری 112 میلیون و 421 هزار تومان بوده است که نسبت به سال قبل، ٥١ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال گذشته رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است.

متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی 63 میلیون و 713 هزار تومان بوده است که نسبت به سال قبل 51.5 درصد افزایش داشته است.

 

بررسی آخرین اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران درباره میزان رفاه استانی در سال 1400 نشان می‌دهد که استان مازندران، پس از تهران و البرز مرفه‌ترین استان کشور است.

داده‌های دیگری نیز موید این حقیقت است؛ ازجمله آمار مربوط به میزان هزینه‌کرد استان‌های مختلف کشور که در آن خانوارهای مازندرانی سالیانه به‌طور میانگین‌ حدود 100میلیون تومان هزینه می‌کنند. این عدد وقتی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد که بدانیم مثلا خانوارهای کرمانی به طور میانگین سالانه 52 میلیون تومان هزینه می‌کنند، یعنی تقریبا نصف مازندرانی‌ها.

اگرچه در آمار منتشر شده میزان تورم به صورت استانی ملاک قرار نگرفته و این فقدان می‌تواند دقت اطلاعات منتشر شده را کاهش دهد، اما به هرحال بررسیِ همین میانگین اعلامی نیز شکاف رفاه در ایران را به‌خوبی نشان می‌دهد.

این آمارها تایید می‌کندکه چرا در آبان 98 و اعتراضات فراوان سراسری بعد از آن، کمتر نام استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران به‌چشم می‌خورد. وقتی یک مازندرانی اعلام نارضایتی می‌کند، دلایلی ترکیبی نظیر بیکاری، تورم، محدودیت‌های سیاسی و خواسته‌های اجتماعی از خود بروز می‌دهد، اما نارضایتی‌های مناطق کمتربرخوردار ایران عموما مبتنی بر اقتصاد و شکاف طبقاتی است که دلیل اصلی اعتراضات مردمی در یک دهه‌ی اخیر بوده است.

همچنین تجمیع و تحلیلی آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که در طول دو سال گذشته مردم مازندران کمتر از اکثر استان‌های ایران فقیر شده‌‌اند و سرعت شکاف طبقاتی در این استان به‌مراتب کمتر از تهران، کرمان یا خوزستان بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار