محقق و پژوهشگر فرهنگی استان یزد از برید لقمانی به عنوان یکی از نخبگان دانشگاهی و جوان‌ترین رؤسای ادوار دانشگاه یزد یاد کرد.
کد خبر: ۱۰۵۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲ 31 July 2022

«حسین مسرّت» در گفت‌وگو با ایسنا از «قاسم برید لقمانی» به عنوان یکی از چهره‌های سرشناس علمی در استان یزد یاد کرد و گفت: وی فرزند محمّدحسن در ۲۸ تیر ۱۳۵۱ شمسی در محلّۀ مردآباد(محمود آباد) یزد در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و در مهر ۱۳۵۷ تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان قائم این محله آغاز کرد و در خرداد ۱۳۶۲ به پایان رساند.

وی ادامه داد: برید لقمانی دورۀ راهنمایی را در خرداد ۱۳۶۵ و در مدرسۀ راهنمایی سید محمّد آقا به اتمام رساند و دوران دبیرستان را از مهر ۱۳۶۵ در دبیرستان ۱۷ شهریور یزد آغاز کرد و دیپلم ریاضی فیزیک را در خرداد ۱۳۶۹ اخذ کرد و سپس راهی اصفهان شد و از مهر ۱۳۷۰ رشتۀ ریاضی کاربردی را در دانشگاه صنعتی اصفهان شروع و در سال ۱۳۷۴ تحصیلات خود را با کسب رتبۀ دوم در این مقطع به پایان رساند.

مسرت با بیان این که برید لقمانی در این دوره از محضر استادان به نامی همچون دکتر احمّد حقّانی، دکتر علی رجالی، دکتر فرید بهرامی، فروزان خردپژوه، دکتر قدسیۀ وکیلی، دکتر محمّدتقی جهان‌دیده و دکتر محمود بینای مطلق بهره برده است، گفت: برید لقمانی همان سال در دورۀ کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی دانشگاه شهید باهنر کرمان پذیرفته شد و در سال ۱۳۷۶ از پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد خود با عنوان «تقریب‌های از مراتب بالاتر عملگر فروبنیوس- پرون» دفاع کرد.

وی با اشاره به این که این چهره سرشناس علمی استان یزد از بهمن‌ ۱۳۷۶ دورۀ دکترا را در همان دانشگاه شروع و پس از ۳.۵ سال در تیر ۱۳۸۰ از رساله دکتری خود در همان رشتۀ ریاضی کاربردی با عنوان« Numerical solution of stochastic differential equations»دفاع کرد.

به گفته وی، برید لقمانی در هر دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا با رتبۀ عالی از پایان‌نامه و رساله خود دفاع و جزو شاگردان ممتاز هر دو مقطع دانشگاه شهید باهنر کرمان بود و طی این دوران افتخار شاگردی استادان نامداری همچون دکتر محمود محسنی‌مقدم، دکتر مهدی رجبعلی‌پور، دکتر حسین محبّی ، دکتر عبّاس سالمی و خانم دکتر ماه‌بانو تاتا نصیبش شد.

این پژوهشگر فرهنگی استان در اظهار کرد: بریدلقمانی پس از فراغت از تحصیل با توجّه به اینکه از سال ۱۳۷۸ بورسیۀ هیئت علمی دانشگاه یزد شده بود، از مهر ۱۳۸۰ به‌عنوان طرح سربازی به عضویّت هیئت علمی دانشگاه یزد درآمد و تقریباً از آغاز همکاری خود با دانشگاه یزد، مسئولیّت کتابخانۀ اقماری دانشکدۀ ریاضی را برعهده گرفت.

وی ادامه داد: نخستین مسئولیت رسمی او، مدیر گروه علوم کامپیوتر در سال ۱۳۸۴ بود که تا سال ۱۳۸۶ ادامه یافت و در سال ۱۳۸۶ به دانشیاری ارتقاء پیدا کرد و تا آن تاریخ، جوان‌ترین عضو هیئت علمی دانشگاه یزد محسوب می‌شد که به مرتبۀ دانشیاری ارتقاء یافته بود.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۸۶ مسئولیّت معاون پژوهشی مجتمع علوم پایه به او واگذار شد و در همان سال، چون ساختار دانشگاه یزد از مجتمع‌ها به دانشکده‌ها تبدیل شد، معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکدۀ ریاضی را پذیرفت و این مسئولیّت تا تابستان ۱۳۸۹ ادامه داشت.

وی با اشاره به این که در شهریور ۱۳۸۹ دورۀ فرصت مطالعاتی ۹ ماهۀ خود را در دانشگاه کلگری ایالت آلبرتای کشور کانادا آغاز کرد، افزود: پس از بازگشت از فرصت مطالعاتی و در دوران ریاست دکتر سیدعلی محمّد میرمحمّدی میبدی بر دانشگاه یزد، مسئولیّت ریاست دانشکدۀ ریاضی را از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۲ عهده‌دار شد.

مسرت خاطرنشان کرد: دکتر بریدلقمانی در سال ۱۳۹۱ در ۴۰ سالگی به استادی ارتقا پیدا کرد که در آن زمان نیز جوان‌ترین استاد دانشگاه یزد از آغاز تا آن موقع بود و همزمان با انتخاب دکتر محمّدصالح اولیاء به ریاست دانشگاه یزد، به‌عنوان نخستین معاون او برگزیده شد و از سال ۱۳۹۲ مسئولیّت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را عهده‌دار شد که باز، جوان‌ترین معاون آموزشی دانشگاه تا آن سال بود.

به گفته وی، برید لقمانی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ همزمان، دبیر هیئت ممیّزۀ دانشگاه را نیز عهده‌دار شد و در شهریور ۱۳۹۶ دبیری چهل و ششمین کنفرانس ریاضی ایران که یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین کنفرانس‌های علمی کشور است و در دانشگاه یزد برگزار شد، از افتخارات علمی اوست.

مسرت در ادامه اظهار کرد: از تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ با حکم دکتر «منصور غلامی» وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، مسئولیّت ریاست دانشگاه به وی واگذار شد که مجدداً از جوان‌ترین رؤسای ادوار دانشگاه یزد محسوب می‌شود.

وی آثار این استاد جوان دانشگاه یزد را شامل «محاسبات عددی انتشارات دانشگاه یزد( بهار ۱۳۸۴) که تاکنون شش بار تجدید چاپ شده است»، «مبانی آنالیز عددی، انتشارات آیین محمود ( تابستان ۱۳۹۳)، تألیف مشترک با دکتر مهدی احمدی‌نیا از دانشگاه قم»، «چاپ بیش از ۷۰ مقاله در مجلات معتبر انگلیسی»،‌«اجرای ۱۱ عنوان طرح پژوهشی»،‌« ارائۀ بیش از ۵۰ سخنرانی مشترک با دانشجویان تحصیلات تکمیلی در همایش‌های معتبر ملّی و بین‌المللی» و «راهنمایی و مشاورۀ بیش از ۹۰ دانشجوی کارشناسی ارشد، راهنمایی و مشاوره بیش از ۲۰ دانشجوی دکترا»‌ ذکر کرد.

وی از جمله افتخارات برید لقمانی را انتخاب به عنوان پژوهشگر نمونۀ مجتمع علوم دانشگاه یزد در سال ۱۳۸۶، استاد نمونه دانشگاه یزد در سال ۱۳۸۸، پژوهشگر برتر استان یزد سال ۱۳۹۰ و پژوهشگر نمونۀ دانشگاه در سال ۱۳۹۱ را نام برد.

مسرت در پایان نیز عنوان کرد: او در دوران مدیریّتی خود، وقت گذاری، مسئولیت پذیری اجتماعی، صداقت، راستی ، درستی و مردانگی را سرلوحۀ کارخود قرار داد ولی متأسّفانه چند ماه پس از گذشت مسئولیّت وی در مدیریّت دانشگاه یزد و با شیوع ویروس کووید ۱۹ (کرونا)، عملاً فعالیّت‌های حضوری دانشگاه تعطیل شد و فعالیّت‌ها بر بستر فضای مجازی ادامه یافت که این محدودیّت به همراه نوسان‌های بسیار زیاد نرخ ارز در سال ۱۳۹۹ باعث به تعویق افتادن بسیاری از طرح ‌های عمرانی دانشگاه شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: پژوهشگر ، دانشگاه ، فرهنگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار