کارشناس مرکز بهداشت قم گفت: بیش‌ترین غرق‌شدگی در استان قم در مناطق روستایی اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۱۰۵۸۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵ 26 July 2022

به گزارش تابناک قم، انسیه محمودی به مناسبت ۲۵ جولای مصادف با سوم مردادماه روز جهانی پیشگیری از غرق‌شدگی به والدین توصیه کرد: نسبت به خطرات احتمالی غفلت از کودکان و رها کردن آن‌ها به‌ تنهایی یا با هم سن و سالان خود برای بازی در آب، استخر و حوض آگاه باشند و هرگز کودک را در کنار آب رها نکنند.

کارشناس برنامه سلامت کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم  می گوید: این حادثه اکثرا در استخر‌های جمع‌آوری آب کشاورزی، استخر‌های واقع در واحد‌های مسکونی و ویلا‌های روستایی، کانال‌ها و یا جوی‌های کوچک آب رخ می‌دهد.

او گفت: از ابتدای امسال  تاکنون موردی از فوت کودک زیر پنج سال در قم گزارش نشده است؛ اما سالانه به‌طور میانگین ۲ تا سه کودک زیر پنج سال در این استان در اثر حوادث غرق‌شدگی جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته محمودی اختلال و آسیب تنفسی به دنبال فرورفتن در آب یا هر مایع دیگر، به عبارتی ورود یک حجم مایع در راه‌های هوایی و ایجاد مشکلات تنفسی که می‌تواند منجر به مرگ، معلولیت، بیماری و یا نجات او شود را غرق‌شدگی می‌گویند.

کارشناس برنامه سلامت کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم  می گوید:به‌طور متوسط عامل ۱۰.۶ درصد از موارد فوت ناشی از سوانح و حوادث غیرعمدی در کودکان به دلیل غرق‌شدگی است؛ بیشترین آسیب غرق‌شدگی متوجه گروه سنی کودکان است، آن‌ها می‌توانند در کمترین مقدار آب غرق شوند.

محمودی گفت: پسر‌ها تمایل بیشتری به پذیرفتن خطر دارند و بیشتر در معرض غرق‌شدگی هستند.

به گفته کارشناس برنامه سلامت کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تخمین زده می‌شود به ازای هر مورد مرگ ناشی از غرق‌شدگی یک تا چهار مورد نیز از این حادثه نجات می‌یابند ولی به عوارض مختلف دچار می‌شوند.

به گفته او  بررسی‌ها نشان داده غرق‌شدگی بعد از سوانح و حوادث ترافیکی دومین عامل محدودکننده سال‌های مفید زندگی است، نجات‌یافتگان ممکن است دچار عوارض شدید و دائمی تنفسی، عصبی و ادامه زندگی در وضعیت نباتی شوند.

کارشناس مرکز بهداشت قم با تاکید بر این‌که بیش‌ترین غرق‌شدگی در استان قم در مناطق روستایی اتفاق می‌افتد، گفت: روز‌های تعطیل، مسافرت و تفریح در محیط‌های جدید، آمار غرق‌شدگی در کودکان را افزایش می‌دهد؛ به‌طوری که غرق شدن یکی از معمولی‌ترین علل مرگ در تعطیلات است.

او می گوید:همه آب‌های روباز حتی جوبی که باز است در روز‌های بارندگی خطرناک می‌شود،  در مناطق روستایی استخر‌های زیادی وجود دارد که بیشتر در داخل ویلا‌ها و واحد‌های مسکونی شخصی قرار دارد که باید استاندارد شود تا تلفات کمتری متوجه شهروندان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار