لغو اجرای عمومی ارکستر مجلسی یزد در بافت تاریخی با حواشی متعددی همراه بود، حواشی که علاوه بر تنگ نظری های دولتی، تدابیر دو گروه برگزارکننده و اجراکننده در آن بی تاثیر نبود.
کد خبر: ۱۰۵۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷ 10 July 2022

اینک حاشیه سازی مضاعف و عامدانه گروه اجرا کننده و همکاری با بعضی از شبکه های اجتماعی شائبه یک کار تبلیغاتی و هدفمند را در ذهن مخاطب ایجاد می کند؛ شگردی که با تکیه بر احساسات و مطالبات زنان، اهداف اقتصادی و شهرت قابل توجهی را برای اجرا کننده به ارمغان دارد.
اما ماجرای لغو اجرای عمومی ارکستر مجلسی یزد چه بود؟
با تصمیم اداره کل میراث فرهنگی استان و به مناسبت گرامیداشت ثبت جهانی یزد، از این گروه هنری دعوت به عمل آمد تا در بافت تاریخی به اجرای موسیقی بپردازد.
اما ارسال دیرهنگام نامه اخذ مجوز توسط اداره کل میراث فرهنگی به ساعت پایان کار ادارات در پنجشنبه موکول شد و همین تعلل در اخذ مجوز توسط برگزارکننده و اداره میراث سبب شد تا در پی عدم حضور کارشناسان ارشاد و پلیس اماکن یزد، مجوز قانونی اجرای عمومی این گروه علیرغم موافقت تلویحی ارشاد، صادر نشود.
از طرفی با ورود حراست میراث و اعلام لزوم لغو برنامه به جهت نوازندگی تعدادی از بانوان، به برگزارکننده اطلاع داده شد تا در صورت امکان این اجرای عمومی که البته برای آن مجوزی صادر نشده بود را لغو و یا با جایگزینی تعدادی از هنرمندان، این اجرای عمومی را به صحنه ببرد که "موافقت" این گروه را در برداشت.
اما برگزارکننده باز بدون هماهنگی با ارشاد، اخذ مجوز و حتی عمل به تعهدات مورد رضایت خود، بساط هنری اش را در بافت تاریخی پهن کرد که با ورود حراست میراث از اجرای عمومی این کار، ممانعت به عمل آمد‌.
اما داستان تنگ نظری دولتی ها و هوچی بازی های اجراکننده به همین‌جا خلاصه نمی شود و این گروه بلافاصله با چینش یک سناریوی تبلیغاتی و بازهم بدون اطلاع و اخذ مجوز، در محل دیگری از شهر به اجرای موسیقی پرداخت و با اطلاع رسانی مجازی آن و تحریک احساسات شهروندان، از یک ترفند تبلیغاتی بهره برد.
البته طرح ادعای "کذب" پلی بک خوانی "معتمدی" از سرشناس ترین آوازخوانان ایرانی در یزد که در سطح کشور با واکنش انتقادی هنرمندان و مسئولین کشوری همراه بود نیز توسط اجراکننده همین گروه هنری طرح شده بود که آن نیز در شبکه های اجتماعی، ره آورد تبلیغاتی ویژه ای را برای این گروه به همراه داشت.
تابناک یزد ضمن انتقاد به عدم برنامه ریزی و هماهنگی شایسته در برگزاری آیین گرامیداشت ثبت جهانی شهر یزد، این شگرد تبلیغاتی گروه اجراکننده را نیز محکوم می کند؛ چرا که آبرو و اعتبار یزد چیزی نیست که بازیچه شهرت طلبی یک عده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار