مدیران کلان شهر اراک و مرکز استان با توجه به وجود استعدادهای بالقوه و بالفعل از قبیل شرکت های بزرگ و کارخانجات متعدد و استفاده از مواهب و کمک های مالی آنها نتوانسته اند در جهت توسعه و پیشرفت و امکانات رفاهی و تفریحی و زیباسازی شهراقدام موثری انجام دهند.
کد خبر: ۱۰۵۳۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱ 28 June 2022

بسم   الله   الرحمن   الرحیم

 

"ناکارآمدی شوراهای اسلامی و شهرداران ادوار گذشته در اراک"

 

 

مدیران کلان شهر اراک و مرکز استان با توجه به وجود استعدادهای بالقوه و بالفعل از قبیل شرکت های بزرگ و کارخانجات متعدد و استفاده از مواهب و کمک های مالی آنها نتوانسته اند در جهت توسعه و پیشرفت و امکانات رفاهی و تفریحی و زیباسازی شهراقدام موثری انجام دهند.

 

علت چیست؟

 

به نظر می رسد برنامه جامعی توسط مدیران شهری ارائه نشده و یا قابل اجرا نبوده. شهردار و شورای شهر در هر دوره ادامه دهنده سیاست های مدیران گذشته و قبل از خود بوده اند خلاقیت و تحول چشم گیر و قابل قبولی ارائه نداده اند.متاسفانه هنوز هم این روند ادامه دارد.

 

-در حوزه زیباسازی، شهراراک با ۱۰ سال گذشته تفاوت محسوسی ندارد ،هر نقطه ای از شهر را اشاره کنم مبین این ادعاست مثلا خیابان مشهد،طالقانی، کشتارگاه ،ادبجو ،خیابان امام و....

-در حوزه عمران:ساخت و استحکام ابنیه،اصلاح و عریض نمودن خیابان های اصلی ناموفق بوده.

-در زمینه خدمات شهری مثل ایجاد بازارچه های میوه و تره بار،انتقال صنوف مزاحم و خطرناک به خارج شهر،تمرکز زدایی اماکن عمومی ،تجاری،خدماتی و درمانی و....از مرکز شهر به حواشی،مشکل ترافیک در مرکز شهر و.... توفیقی نداشته.

 

-در خصوص توسعه فضای سبز و تجهیز پارک ها بعنوان مکان تفریحی بسیار محدود و ناچیز عمل شده.

 

-اماکن فرهنگی و ورزشی ناکافی می باشد.

 

-عدم ایجاد مکانی مناسب برای متکدیان و بی خانمانها،فراریان از منزل.

 

-وجود ناوگان فرسوده و غیر استاندارد.

 

-عدم اقدام مناسب جهت رفع آلودگی هوا و ده ها مشکل دیگر.

 

به جرات می توان گفت به جای شهر توسعه یافته یا در مقایسه با شهرهای همتراز مثل اصفهان،شیراز،تبریز و...فقط اسم کلان شهر و مرکز استان را یدک می کشد.

باعث تاسف است.

 

-به نظر حقیر این مشکل به اعضای محترم شورا و شهردار فعلی بر نمی گردد .هرکسی هم در آینده بیاید خیلی با مدیران گذشته تفاوتی نخواهد داشت زیرا برنامه شهری جامع و قابل اجرا ،طراحی و تعریف نگردیده.

 

 

پیشنهاد می گردد برای عبور از این مشکلات و ساختن شهری در خور کلان شهر باید شورای شهر کمتر در امور اجرایی شهرداری ها دخالت نماید تمام امور را با اختیارات کامل به شهرداری، توانا،متعهد و متخصص با تجربه واگذار نماید و خود به وظیفه اصلیش که نظارت و تدوین برنامه های کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت می باشد بپردازد.

 

شورا باید از صرف سیاسی خارج شود و به امور شهری متمرکز گردد.

 

علیرغم اینکه شورای فعلی عملکرد و کارنامه قابل قبولی دارد اما ادامه سیاست های گذشته کارساز نمی باشد.

 

امیدوارم دوستان شورای شهر و شهردار با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصین حوزه شهری از فرصت باقی مانده استفاده بهینه نموده تغییر محسوسی در مدیریت شهری ایجاد نمایند تا الگویی برای مدیران آینده باشند.

 

والسلام

علی پورمومنی۱۴۰۱/۴/۷

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار