مدیرعامل توزیع برق فارس نیز در این نشست با بیان اینکه در صنعت برق مبتلا به ویروس ماینرهای غیرمجاز هستیم که تا اعماق شهرها و روستاها پیش رفته است، گفت: این مسئله اکنون که با چالش ناترازی 15 هزارمگاواتی روبه‌رو هستیم مشکلات را دوچندان می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۴۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸ 11 June 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: محمود رضایی در سلسله نشست مدیران پاسخگو به ساختار مدیریت برق در استان فارس، افزود: شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای در فارس سرویس دهی به ۵ میلیون جمعیت، ۱۲۰ شهر بیش از ۴ هزار روستا و حدود ۷۰ شهرک صنعتی را بر عهده دارند، همچنین سرویس دهی به حدود یک میلیون هکتار مساحت اراضی کشاورزی تحت مدیریت این دو شرکت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با شروع فصل گرما با خاموشی های بابرنامه ریزی در سطح استان روبرو هستیم، اظهار کرد : این خاموشی ها از یک هفته پیش آغاز شده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین تقاضای مصرف برق در فارس را حدود ۴ هزار مگاوات عنوان کرد و گفت: نزدیک به ۴۰ درصد از این میزان تقاضای خانگی تجاری و اداری ، ۳۰ درصد کشاورزی و ۳۰ درصد صنعت است.

رضایی در خصوص تامین برق حاشیه نشینان نیز گفت: بنای جنگ با حاشیه نشینان را نداریم و استراتژی ما ساماندهی حاشیه نشینی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها برای کاهش مصرف برق نیز عنوان کرد: طبق قانون باید ادارات 44 ساعت کار هفتگی داشته باشند و تغییر ساعت کاری ادارات برای شیفت دادن زمان پیک مصرف است اما تعطیلی پنجشنبه‌ها به عنوان پیشنهاد در استان مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: باید در زمان پیک مصرف برق را کم کرد اما با تعطیلی پنجشنبه‌ها مصرف تغییری نخواهد کرد چون به ساعات کاری در طول روزهای هفته اضافه می‌شود.

 

ناترازی تولید به مصرف نسبت مستقیمی با خاموشی‌ها دارد

در ادامه مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس و بوشهر گفت: ناترازی تولید به مصرف نسبت بسیار مستقیمی با خاموشی‌های گسترده دارد و تمام سیاست صنعت برق جلوگیری از قطع برق و خاموشی‌ها در مصرف خانگی بوده و در این راستا یکصد برنامه مشخص و به عنوان تکلیف ابلاغ شده است.

یدالله حقیقی افزود: تولید و مصرف به مثابه ۲ کفه ترازوی فرکانس برق محسوب می‌شود، بنابراین هرگونه ناترازی تولید و مصرف منجر به بروز مشکل در تامین برق مشترکان در بخش‌های مختلف خواهد شد.

حقیقی با یادآوری اینکه عوامل مختلفی منجر به بروز ناترازی در تولید و مصرف برق طی سال‌های اخیر شده است، خشکسالی، توسعه نیافتن بسترهای تولید برق متناسب با رشد مصرف، مصارف غیرمجاز و تحریم‌ها را از عوامل دخیل در این موضوع دانست.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از کل برق کشور توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شود که خشکسالی و کاهش ۵۰ درصدی بارندگی‌ها بر میزان تولید در این بخش اثرگذار بوده است، گفت: در کوتاه مدت مهمترین و بهترین راهکار برای رفع ناترازی، بهینه سازی و مدیریت مصرف برق در سطوح مختلف صنعت، کشاورزی، خانگی و دیگر بخش‌هاست.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی، صنعت، تجارت و اداری نیز برنامه‌های مختلفی پیش بینی شده و به کشاورزانی که در پیک بار همکاری لازم را داشته باشند، ١٩ ساعت برق رایگان داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با بیان اینکه شرکت‌های تولید رمز ارز قانونی باید خودتامین باشند یعنی برق مورد نیاز خود را تولید کنند، گفت: هر فرد حقیقی و حقوقی که بدون اخذ مجوز اقدام به تولید و استخراج رمز ارز کند، با برخورد جدی رو به رو شده و پلمپ می‌شود.

وی با بیان اینکه صنایع بزرگ در زمان راه‌اندازی متعهد هستند بخشی یا کل انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند، ادامه داد: در خصوص سایر صنایع انرژی بر فارس مانند فولاد نی‌ریز و پاسادگاد نیز تا آنجا که شبکه اجازه دهد، تامین برق را بر عهده خواهیم گرفت.

ویروس ماینرهای غیرمجاز

مدیرعامل توزیع برق فارس نیز در این نشست با بیان اینکه در صنعت برق مبتلا به ویروس ماینرهای غیرمجاز هستیم که تا اعماق شهرها و روستاها پیش رفته است، گفت: این مسئله اکنون که با چالش ناترازی 15 هزارمگاواتی روبه‌رو هستیم مشکلات را دوچندان می‌کنند.

حمیدرضا کریمی‌فرد با اشاره به ابزارهای تشویقی که برای کاهش مصرف در نظر گرفته شده است، افزود: اگر مشترکان پرمصرف، مصرف را کاهش دهند به ازای هر کیلووات ساعت کاهش تا سقف الگوی مصرف 500 تومان تشویق می‌شوند.

وی یکی از راه‌های کنترل و مدیریت مصرف از سوی دولت را عدم برخورداری مشترکان بدمصرف از یارانه عنوان کرد و ادامه داد: دولت کنترل مصرف را از خود شروع کرده و پرمصرفی یا کم مصرفی خانه‌ها ربطی به مدیر بودن افراد ندارد.

مدیرعامل توزیع برق فارس درباره انشعابات غیرمجاز نیز گفت: از ابتدای سال 1400 تاکنون 7 هزار و 501 انشعاب غیرمجاز برچیده شده و این عزم همچنان وجود دارد اگر مردم انشعاب غیرمجاز را اطلاع دهند و فرد تشویق هم می‌شود.

وی با بیان اینکه همه مردم استان به صنعت برق کشور، دولت و بیت‌المال برای شناسایی این برداشت‌ها و انشعابات غیرمجاز کمک کنند، تصریح کرد: در این گزارش‌ها بسته به تعداد ماینر و میزان مصرف تا سقف 20 میلیون تومان به گزارش‌دهنده پاداش داده می‌شود و 3 هزار و 656 ماینر غیرمجاز در یک سال و نیم اخیر شناسایی و کشف شده است.

خاموشی در سطح شهر و ستون‌های برق خلاف قانون است

مدیرعامل توزیع برق شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه خاموشی در سطح شهر و ستون‌های برق خلاف قانون است، گفت: به دلیل سرقت هزینه نگهداری شبکه زیاد شده اما وظیفه خود می‌دانیم که این امر را تامین کنیم.

محمدرضا سلاحی با اشاره به برق دزدی و عامل اصلی آن یعنی حاشیه‌نشینی اشاره کرد و افزود: برخی نقاط شیراز تعیین تکلیف نشده یعنی نه در خدمات شهری تعریف شده و نه در طرح هادی روستا و در این نقاط این اتفاق رخ می‌دهد.

سلاحی تصریح کرد: این مسئله با حضور مقامات قضایی بررسی می‌شود و اگر امکان واگذاری انشعاب به لحاظ قانونی نباشد روش‌های دیگری از جمله قلع و قمع در نظر گرفته می‌شود که البته تبعات اجتماعی دارد اما امیدواریم راهکار قانونی برای حل این مشکل داشته باشیم.

وی درباره ماینرها و استفاده از برق کشاورزی نیز گفت: مصارف کشاورزی در ساعات غیرآبیاری جز مصارف مشکوک هستند که به صورت هوشمند بررسی می‌شود و پرونده‌هایی در این زمینه تشکیل شده است، گرانترین بخش تجاری است اما با این وجود استفاده از ماینر به صرفه و سودآور است و به همین دلیل بسیار زیاد شده است.

مدیرعامل توزیع برق شیراز تصریح کرد: سهم هدررفت برق در انتقال و توزیع زیر 6 درصد و به دلیل فرسودگی شبکه است اما انشعابات غیرمجاز مشکل‌ساز شده است.

برچسب ها: خشکسالی ، برق ، ماینر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار