کد خبر: ۱۰۴۸۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳ 31 May 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
افشار پرویزی بابادی

مورخ چهارشنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۱

زباله گردی پدیده مخربی است که رواج گسترده‌ای داشته و روز به روز بر تعداد شان افزوده می‌شود. به راستی وقتی در حال قدم زدن در خیابان هستی افرادی که تاکمر خم شده اند در سطل زباله نمایان هستند.

مخلوط شدن زباله‌های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت در مبدأ، یکی از عواملی است که انگیزه زباله‌گردی و جمع‌آوری مورد نیاز بازیافت را در برخی افراد ایجاد می‌کند.

زباله‌گردی به یک معضل اجتماعی و چالش بهداشتی تبدیل شده است که علاوه بر مخدوش کردن سیمای شهر، بهداشت عمومی را نیز دچار مشکلات عدیده کرده است.

مهمترین راه برای حل این مشکل، تفکیک زباله از مبدا است، در شرایطی که معضلات اقتصادی فراوان گریبان شهر‌های کشور را گرفته است، افراد به دلیل آنکه نمی‌توانند جذب اشتغال مولد شوند به ناچار روی به زباله‌گردی آورده‌اند.

یکی از بهترین اقدامات در زمینه تفکیک در مبدا، ایجاد شرکت‌های گردآوری پسماند و جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت از درب منازل شهروندان است. زباله گردی کاری غیرقانونی است، زیرا زباله گرد‌ها عامل انتقال انواع ویروس و بیماری هستند و اثرات منفی دیگری از جمله رها شدن زباله‌ها روی زمین، ایجاد ترافیک و همچنین باعث دادن جلوه بدی به شهر می‌شود.

امید داریم با فرهنگسازی در جامعه و با هماهنگی دستگاه‌های مسئول و همراهی مردم در آینده نزدیک، شاهد این منظره‌های آزاردهنده در کوچه و خیابان‌ها نباشیم و با ساماندهی و قرار دادن این افراد در مسیر درست از خطراتی که برای مردم، خود و خانواده شان دارند کم کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار