پایگاه نوآوری محصولات زراعی دیم در کهگیلویه راه اندازی شد.
کد خبر: ۱۰۴۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹ 21 April 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در بازدید از پایگاه نو آوری محصولات زراعی دیم کهگیلویه گفت: در این پایگاه ۳۶ رقم از انواع محصولات گندم، جو، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه دیم کشت و مورد تحقیق قرار گرفته اند.

محمد رضا چاکر الحسینی به اهمیت اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: هدف از اجرای این پایگاه نوآوری، انتقال علوم محققان به کارشناسان پهنه و کشاورزان، شناسایی و معرفی ارقام پرمحصول و سازگار به مناطق گرمسیری استان، افزایش عملکرد، ارتقاء امنیت غذایی مردم و بهبود معیشت کشاورزان است.

رئیس اداره ترویج دانش فناوری کشاورزی اداره کل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: در این پایگاه، کشاوزان و کارشناسان پهنه از نزدیک سازگاری ارقام کشت شده با خشکسالی و کم بارشی را مشاهده می کنند.

زهره حبیبی افزود: در پایان فصل برداشت میزان عملکرد ارقام مختلف نیز مورد سنجش قرار می گیرد و کارشناسان، اطلاعات به دست آمده را به اطلاع کشاورزان میرسانند تا ارقام پر محصول برای زراعت در سال‌های آینده معرفی و کشت شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این بازدید به سطح زیر کشت اراضی کهگبلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت میانگین ۱۵۰ هزار هکتار، سطح زیر کشت محصولات دیم و آبی وجود دارد که سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی برداشت می‌شود.

داریوش حصار افزود: با توجه به اهمیت انتقال علوم و تحقیقات به مزارع و نیاز استان به افزایش عملکرد محصولات زراعی، تلاش میشود تا با استفاده از نتایج تحقیقات به عمل آمده ارقام پرمحصول را برای کشت در مزارع به کشاورزان معرفی کنیم.

رئیس مرکز ترویج، تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران هم گفت: مرکز پردیس تحقیقات آموزش کشاورزی گچساران به عنوان سایت ملی دیم کشور شناخته شد و از ابتدای تاسیس تاکنون نزدیک به ۵۰ رقم انواع محصولات گندم، جو، حبوبات و دانه‌های روغنی را به کشاورزان معرفی کرد.

محمد محمدی افزود: هدف از فعالیت در اجرای طرح‌های این چنینی، انتقال تجربیات و تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات گچساران به مزارع کشاورزان است.

کارشناس ناظر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هم گفت: این پایگاه با مشارکت این ستاد اجرا شده است.

احمد مجیدی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، ۳۰ هزار هکتار از دیمزار‌های کهگیلویه و بویراحمد را در قالب طرح جهش تولید مورد حمایت قرار داده که این حمایت‌ها در برنامه‌ای ۵ ساله ادامه خواهد داشت تا کشاورزان بهره وری خوبی از کشت انواع محصولات داشته باشند.

حکمت اله نریمانی، رئیس اداره جهاد کشاورزی کهگیلویه هم به اهمیت راه اندازی این پایگاه تحقیقاتی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: اهمیت این موضوع از این بابت می‌باشد که ارقام کشت شده در این پایگاه کاملا جدید، به روز و سازگار با آب و هوای منطقه هستند و در سال‌های آینده این ارقام را در سطح وسیع تری کشت می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار