در قالب برگزاری جشنواره‌ «شهید رمضانخانی» در دانشگاه یزد؛
جشنواره شهید «محمدحسین رمضانخانی» به منظور معرفی ایده‌های برتر اجرایی ارتقای پژوهش در استان یزد به همت دانشگاه یزد و با همکاری آموزش و پرورش و شرکت شهرکهای صنعتی استان در هشتم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱ 20 April 2022

دکتر «عباس کلانتری خلیل آباد» سرپرست دانشگاه یزد امروز چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر استان اقدامات متعددی در راستای ارتقای پژوهش در استان یزد به ویژه امسال به نام سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده، در دستور کار دارد که از جمله‌ی آنها برگزاری جشنواره شهید رمضانخانی به منظور معرفی ایده‌های برتر اجرایی ارتقای پژوهش در استان است.

وی خاطرنشان کرد: شهید دکتر «محمدحسین رمضانخانی» که از ایشان به عنوان چمران استان یزد یاد می‌شود، همانند شهید چمران دارای سابقه مبارزاتی هم قبل از انقلاب با رژیم طاغوت و هم پس از آن با رژیم صهیونیستی داشت لذا در این جشنواره هم معرفی این شهید علمی استان در قالب بعد فرهنگی جشنواره و هم موضوع ایده‌های اجرایی ارتقای پژوهش در استان به عنوان بعد علمی جشنواره دنبال خواهد شد.

کلانتری ادامه داد: شهید رمضانخانی جزو اولین دانشجویانی بود به سفارش شهید محراب آیت الله صدوقی رهسپار کشور اتریش شد و در رشته فیزیک اتمی فارغ التحصیل شد، او سپس برای ادامه تحصیل راهی بیروت شد و در آنجا مبارزات وی با رژیم صهیونیستی آغاز شد و نهایتاً در سال ۱۳۵۹ از سوی رژیم بعث عراق ترور شد.

وی با تاکید بر لزوم معرفی بیشتر این چهره علمی و مبارزاتی استان در ابعاد مختلف شخصیتی‌اش، مهمترین هدف علمی این جشنواره را ایجاد نشاط در فضای پژوهشی استان و همچنین ارتباط بهتر دانشگاه با جامعه در قالب خدمات پژوهشی و غیر پژوهشی ذکر کرد.

سرپرست دانشگاه در پایان عنوان کرد: اولین دوره این جشنواره به صورت استانی برگزار می‌شود و امیدواریم در سالهای بعد شاهد برگزاری آن به صورت کشوری باشیم.

«محمدعلی ایرانمنش» معاون پژوهشی دانشگاه نیز در این نشست اظهار کرد: دبیرخانه جشنواره آماده اخذ ایده‌های اجرایی ارتقای پژوهش در استان پیرامون محورهای «چگونه پژوهش را عمومی کنیم»، «راهکارهای اجرایی برای کاربردی کردن پایان نامه‌ها و پژوهش‌ها»، «موثرترین ایده‌های اجرایی برای رسیدن به مرجعیت علمی» و «راهکارهای اجرایی برای افزایش تعداد و کیفیت شرکت‌های دانش بنیان در سالجاری» و «بهترین پیشنهادات اجرایی برای تقویت بخش تحقیق و گسترش صنایع (R&D) با استفاده از ظرفیت‌ دانشگاه‌های استان»، است.

وی گفت: علاقمندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند ایده‌های خود را حداکثر تا هشتم اردیبهشت‌ماه به سایت b۲n.ir/idea-yazd ارسال کنند.

ایرانمنش خاطرنشان کرد: آثار در سه بخش دانش‌آموزی، دبیران آموزش و پرورش، اساتید حوزه و دانشگاه و اهالی صنعت و نخبگان ارزیابی و در آثار برگزیده در مراسم اختتامیه جشنواره که ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، معرفی و تجلیل خواهند شد.

به گفته‌ی این مسئول، تاکنون بیش از ۳۰ ایده توسط دبیرخانه جشنواره دریافت شده ولی انتظار می‌رود این تعداد به ۷۰ ایده یا بیشتر نیز برسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نیاز به عمومی کردن پژوهش یک نیاز دائمی است نه مقطعی لذا یکی از محورهای جشمنواره عمومی کردن پژوهش است و امیدواریم نظرات و ایده های خوبی را در این زمینه از بطن جامعه دریافت کنیم.

وی یکی دیگر از اهداف جشنواره را کاربردی کردن هر چه بیشتر پژوهشها و پایان نامه‌های دانشجویی ذکر کرد و افزود: یکی از واژه‌های کلیدی در بیانات مقام معظم رهبری موضوع مرجعیت علمی است که در این بار نیز سعی داریم ایده‌های عموم مردم را کسب کنیم.

ایرانمنش با اشاره به موضوع شرکت‌های دانش بنیان در شعار امسال، از اهتمام دانشگاه به جمع آوری راهکارهایی برای رشد و ارتقاء این بخش به لحاظ کمی و کیفی خبر داد و خاطرنشان کرد: تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و بخش عمومی دیگر محور این جشنواره تعیین شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار