6 موزه و مکان تاریخی متعلق به شهرداری اصفهان برای پذیرایی از مسافران نوروزی بازگشایی شد.
کد خبر: ۱۰۳۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷ 21 March 2022

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: موزه «عصارخانه شاهی» و موزه گرمابه «علیقلی آقا» از جمله این مکان هاست که در آن‌ها برنامه‌ها و خدمات ویژه‌ای با رویکرد توسعه گردشگری و معرفی هویت و فرهنگ مردم اصفهان به گردشگران در نظر گرفته شده است.
مجتبی شاه‌مرادی افزود: در نوروز امسال «گرمابه دردشت» واقع در بازارچه دردشت خیابان ابن‌سینا، «موزه گرمابه شاهزاده‌ها» در بازار فرش خیابان حکیم، «مقبره خواجه نظام الملک» واقع در خیابان ولیعصر خیابان احمدآباد و «بقعه و آرامگاه بابا قاسم» در چهارراه بابا قاسم، به روی گردشگران باز است.

وی ادامه داد: در این ایام در محله «علیقلی آقا» و از ورودی این محله، آیین‌های محلی و قدیمی از جمله خیمه‌شب‌بازی، معرکه‌گیری و عکاس‌باشی اجرا می‌شود.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: در ایام نوروز نمایش حمام نوروزی در دو نوبت صبح و بعدازظهر در حمام علیقلی آقا و سه نمایش اجرامحور (پروفرمنس) در قالب قاجاری در موزه عصارخانه شاهی اجرا می‌شود

به گفته شاه مرادی با توجه به اینکه موزه عصارخانه شاهی در دوران صفویه محلی برای توزیع روغن خوراکی و روغن چراغ بوده، مراسم نمادین توزیع روغن در این موزه همراه با برنامه‌های دیگری مانند نقل سعدی برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: برنامه‌هایی همچون نقل سعدی و شاهنامه‌خوانی در حمام شاهزاده‌ها در نظر گرفته‌شده است که علاوه بر این موارد، بسته‌های پذیرایی و هدایایی در بین گردشگران توزیع می‌شود.

 
 


رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت تاریخی دو مقبره خواجه نظام الملک و بابا قاسم گفت: در این دو مقبره برنامه‌های جنبی شامل نمایش خوانی و برنامه‌های مبتنی بر حال و هوای دوران سلجوقی برگزار می‌شود.

حمام علی‌قلی‌آقا از جا‌های دیدنی اصفهان در منطقه بیدآباد است که در سال ۱۱۲۵، توسط علی قلی آقا، از درباریان دو پادشاه صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده است.
آرامگاه خواجه نظام الملک یکی از دیدنی‌های اصفهان است که در محله احمدآباد و کوچه نظام الملک واقع شده است.
خواجه نظام الملک یکی از وزیران باتجربه، لایق و کاردان ایرانی در زمان ملک شاه سلجوقی بود که در زمان وزارت خود اقدامات بسیار ارزنده‌ای برای پیشرفت ایران انجام داد.
حمام شاهزاده‌ها از آخرین معماری‌های دوره صفویان در اصفهان است. این حمام به علت گرانی فقط در اختیار افراد خاص قرار می‌گرفت.
آرامگاه باباقاسم در چهار راه ابن سینا در اصفهان واقع شده است. این آرامگاه متعلق به قرن ۸ هجری قمری است.
باباقاسم اصفهانی یکی از عرفای معروف اصفهان بوده که در سال‌های آغازین قرن هشتم ه. ق در اصفهان زندگی می‌کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار