اینکه جمعی قلیل با کوبیدن بر طبل تفرقه افکنی ،شمال وجنوب ایلام را سند چیرگی خود بر مصادر قدرت کرده قابل تعمیم به کل استان نیست ،اما باید نگران شکافی بود که این جمع قلیل رفته رفته می روند به قیمت دو نیم کردن توسعه استان ،آن را به دره ای عمیق مبدل کنند.
کد خبر: ۱۰۳۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵ 26 February 2022

تابناک ایلام ::مدتهاست که واژه ای تحت عنوان شمال وجنوب استان بر سر زبان ها افتاده است و در خبرها و تحلیل های رسانه ای به عنوان ابزار سودجویی از آن بهره برداری می شود ،گروهی قدرت طلب آن را ابزاری برای برانگیختن تعصبات رسوب کرده ایل وتباری درراستای مطامع قدرت از آن بهره برداری می کنند. گروه دیگری نیز ازآن بعنوان یک سند تفرقه افکنانه و فرار رو به جلو وبا سوء تعبیر ،قصد دارند از آن بعنوان پتکی امنیتی برای کوبیدن بر سر منتقدین به رفتارهای منفعت طلبانه بهره گیری کنند.

در حالیکه هدف اصلی از این تقسیم جغرافیایی وسیاسی چیزی جز بهره برداری انتخاباتی وتقسیم حوزه های انتخابیه شمال وجنوب نبود ،مع الاسف کسانی که بیس و شیرازه ساختارشان بر اساس نگاههای کور و متعصبانه قومی وقبیله ای شکل گرفت از آن بعنوان اهرمی برای قدرت طلبی بهره گیری کرده و همچنان با سوارشدن براین موج ،اهداف منفعت طلبانه خویش را دنبال می کنند.

این درحالیست با وجود تکثر ایلات وطوایف و اقوام متعدد در استان 600هزار نفری ایلام ،اما مردمان این استان شیعه نشین قرن هاست که با تکیه بر مشترکات قومی ،زبانی ،مذهبی وخونی خود بدون نگاه به انتساب قومی یک همزیستی مثال زدنی را به نمایش گذاشته اند.

مردمان این استان با هر نژاد وزبانی ،با هر گویش و پوششی نماد یکرنگی ،وحدت وبرادری بوده اند واین مهم را در هشت سال دفاع مقدس در خاکریز وسنگرهای واحد به منصه ظهور رسانیده اند . روزگاری که برادری و برابری بعنوان نقطه مهم اشتراک بر تمامی تقسیم بندی های کذایی سایه افکند و خون های در هم آمیخته جوانان ایل ها وطوایف سند ایثار،فداکاری وجاودانگی آنان شد .

به واقع می توان گفت که همین وحدت و برادری  ایلات بزرگ وسربلند وتیروطوایف رنگارنگ آن از لر ولک وعرب وکلهر و کرد ایلام است که رنگین کمانی زیبا را بر بام آن به نمایش گذاشته است ،همین برادری ووحدت شمال وجنوب وشرق وغرب استان است که امروز نماد جاودانگی ایلام شده است .

هرچند عده ای  قلیل با کوبیدن بر طبل تفرقه افکنی ،شمال وجنوب ایلام را سند چیرگی خود بر مصادر قدرت تلقی می کنند واین نگاه قابل تعمیم به کل استان نیست ،اما باید نگران شکافی بود که این جمع قلیل رفته رفته می روند به قیمت دو نیم کردن توسعه استان ،آن را به دره ای عمیق مبدل کنند.

باور کنید استان کوچک اما محروم ما ظرفیت چنین آزمون وخطاها و خط کشی های کذایی شمال وجنوب را ندارد !ایلام و شایستگان آن ،ایلام و فرزندان بزرگ وتوانمند آن با حضور و جهد شانه به شانه تمام فرزندانش می تواند از سنگلاخ توسعه نیافتگی عبور کند !

فرزندان آن از شمال تا جنوب ،شرق تا غرب ،متعلق به هر ایل وطایفه ونژاد وزبانی شایسته بهترین ها هستند و این شایستگی را به بهترین نحو در آزمون های گوناگون به معرض نمایش گذاشته اند ،پس نگذاریم منفعت طلبی عده ای قلیل با اسم رمز شمال وجنوب بر گلوی شایستگی های آن پای بفشرد.

آنان که به بهانه فرار از پاسخگویی مشفقانه جریان رسانه استان ،توپ را به زمین تفرقه افکنانه شمال جنوب استان  می اندازند بدترین جفا را در حق مردم استان روا داشته وباید در محضر مردم استان وآیندگان پاسخگوی رفتارهای تفرقه افکنانه خود باشند .

اینکه رسانه ای عملکرد یک نماینده و مداخلات متباین با نگاههای توسعه محور را به نقد می کشاند ،عده ای برای فرار از پاسخگویی با فرافکنی آن را با نگاه کور شمال وجنوب استان معنا می بخشند ،همانانی هستند که با پشت پا زدن به منافع استان ،منافع خود را در همین شکاف آسیب زا جستجو می کنند !

از اینرو توصیه می شود ؛عینک متعصبانه و تفرقه افکنانه را از روی چشمان خود برداشته و با چشمان واقع بین موضوعات را پی گرفته و با رجحان منافع جمعی بر منافع فردی ،مسیری نو توام با همدلی ،همگرایی و تعامل برای پیشبرد اهداف بلند توسعه ایلام مظلوم را برگزینیند. ایلام متعلق به همه ایلامیان است و توسعه این استان جز با حضور فرزندان شایسته اش از شمال تاجنوب میسور نخواهد شد . آنان که نگاهشان آلوده به تعصبات زنگار گرفته قومی وقبیله ای است هرگز شایسته حضور در میدان توسعه وتعالی استان را ندارند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار