پس از کش و قوسی ده ساله بالاخره لایحه رتبه بندی فرهنگیان در مجلس تصویب شد تا برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شود و پس از آن برای اجرا وارد فاز تعیین ضوابط و شرایط شود .
کد خبر: ۱۰۱۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵ 15 December 2021

پس از کش و قوسی ده ساله بالاخره لایحه رتبه بندی فرهنگیان در مجلس تصویب شد تا برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شود و پس از آن برای اجرا وارد فاز تعیین ضوابط و شرایط شود .
این فرایند ده ساله گاها خصوصا در این اواخر منجر به اعتراضات گسترده فرهنگیان شده بود اما نهایتا امروز تصویب مجلس را گرفت .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد در نشست امروز خانه ملت این مصوبه در حالی تصویب شد که حواشی و بحث و جدل هایی هم داشت .
بنابر این گزارش خانه ملت در این خصوص نوشت : جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح روز ( چهارشنبه 24 آذرماه ) در حالی راس ساعت  8 و 3 دقیقه و با حضور 193 نفر از نمایندگان و با ریاست دکتر محمدباقر قالیباف آغاز شد که ادامه رسیدگی به لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان اولین دستور کار آن بود، لایحه‌ای که در مجلس برای بررسی آن زمان زیادی صرف شده و نمایندگان به صورت دو شوری آن را بررسی کرده‌اند و از روز گذشته در دستور کار صحن علنی قرار گرفته شده است.
رتبه بندی چه کسانی را شام می شود ؟
در جریان بررسی ماده 4 لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان جبار کوچکی نژادارم ساداتی در قالب پیشنهادی خواستار این شد تا تمامی تا افرادی که در حوزه معلمی فعالیت کرده‌اند اما اکنون به بخش‌های دولتی دیگر مامور شده‌اند نیز مشمول  قانون نظام رتبه بندی معلمان شوند که رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پیشنهاد و تذکر این نماینده مردم در مجلس ضمن رد آن هدف از نظام رتبه‌بندی معلمان را ارتقاء منزلت و جایگاه معلمان در جامعه اسلامی و آموزش و پرورش دانست.
در ادامه نشست امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی نمایندگان با ماده 4 لایحه رتبه بندی معلمان و اصلاحات آن موافقت کردند که بر اساس آن سنوات تحصیلی در دانشگاه های تربیت دبیر و معلم در رتبه بندی معلمان نیز موثر است. در جریان بررسی این ماده یکی از نمایندگان پیشنهاد رفع ابهامی را مطرح کرد که با تصویب آن مشخص شد افرادی که به عنوان معلم استخدام شده‌اند اما درحال حاضر سمت مدیریتی و یا اداری در بدنه خود آموزش و پرورش دارند مشمول نظام رتبه بندی می‌شوند.
در ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، ماده 5 این لایحه تصویب شد و بر اساس آن میزان سنوات خدمت برای ارتقا رتبه معلمان مشخص شد. با تصویب این ماده معلمان برای کسب رتبه بالاتر باید حداقل 5 سال در هر یک از رتبه‌ها خدمت کرده باشند و شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی آن را کسب کنند؛  حداقل سابقه برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم را نیز 15 و 21 سال تعیین کردند.
در جریان بررسی ماده 6 لایحه رتبه بندی معلمان سیدمحمد مولوی در خصوص عدم پیش بینی بار مالی مناسب با اجرای رتبه بندی معلمان در لایحه بودجه سال آینده مباحثی را مطرح کرد که دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بر پیش بینی شدن بار مالی اجرای این لایحه توسط دولت در بودجه 1401 تاکید و نصف شدن اعتبارات آن در سال جاری را به دلیل اجرای این لایحه از 6 ماهه دوم سال 1400 عنوان کرد.
دکتر قالیباف در پاسخ به پیشنهاد یکی از نمایندگان شایسته سالاری و شایسته گزینی و ارتقاء مباحث مالی و منزلت معلمان را از اهداف این لایحه دانست.
دولت ملزم به تدوین آیین نامه اجرایی
نمایندگان در ادامه نشست  با تصویب ماده 6 آن، میزان افزایش حقوق معلمان را تعیین کردند.
نمایندگان در راستای رفع دغدغه فرهنگیان  با حذف سقف تخصیص رتبه‌های پنج‌گانه معلمان که در ماده 7 لایحه نظام رتبه بندی معلمان بود، موافقت کردند. محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس در قالب پیشنهاد حذف کل ماده 7 لایحه مذکور، تعیین سقف و ایجاد محدودیت برای ارتقاء رتبه معلمان را با روح حاکم بر این قانون مغایر دانست و بر ایجاد رقابت انگیزشی بین معلمان تاکید کرد.
با رای نمایندگان و تصویب ماده 8 لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، دولت ملزم به تدوین آیین نامه اجرایی این قانون در خصوص نحوه تشکیل هیات های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقه ای، چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبه بندی، شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوق العاده رتبه بندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون شد.
 
رئیس مجلس از نمایندگان برای بررسی و تصویب لایحه رتبه بندی معلمان تقدیر کرد
محمدباقر قالیباف پس از تصویب جزئیات لایحه رتبه بندی معلمان و ارسال آن به شورای نگهبان ضمن تقدیر از نمایندگان و اعضای کمیسیون آموزش برای بررسی و تصویب موضوع رتبه بندی معلمان در مجلس یازدهم و تامین بار مالی آن توسط دولت سیزدهم که حدود یک دهه با فراز و نشیب هایی روبه رو بود، دغدغه اول مجلس و حاکمیت را معلمان دانست.
جدال لفظی نماینده دولت و مجلسیان
حسین عرب اسدی معاون رئیس سازمان امور استخدامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 24 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، نسبت به تغییرات ایجاد شده در لایحه نظام رتبه بندی معلمان انتقاد کرد و گفت: تغییرات ماهوی در لایحه اعمال شده که آن را به طرح تبدیل کرده است، یعنی در 8 ماده بیش از 15 تغییر اساسی انجام شده و تلقی ما حداقل این است که این دیگر لایحه نیست.
وی ادامه داد: متاسفانه بار مالی برای امسال دیده نشده و دولت برای امسال اعتبار ندارد که تامین کند، ما از ابتدای سال 1401 در حدود 25 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم که در لایحه بودجه تقدیم شده است، بنابراین عدد بار مالی جدید که در پیشنهاد مطرح است، واقع بینانه نیست.
بنابر این گزارش، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخنان نماینده دولت در دفاع از لایحه نظام رتبه بندی معلمان، گفت: ما نمی توانیم تلقی خودمان را بگوییم و این لایحه بوده و رئیس سازمان بودجه بار مالی آن را در سطح مورد نظر با بررسی در صحن قبول کرده است. حال می گویید؛ مجلس هر کاری خواسته کرده، این ظلم در حق مجلس است و این رفتار درست نیست. ما اینجا هم قانون را رعایت کرده ایم و هم از حق معلمان دفاع کرده ایم تا بعد از 10 سال قانون در مسیر درستی پیش رود و مشکلی در آن ایجاد نشود.
وی همچنین  با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه 1401 بار مالی 25 هزار میلیارد تومانی برای اجرای این لایحه در سال آینده در نظر گرفته است گفت: دولت هم در صحن مجلس و هم در جلسه سران قوا متعهد شده است که این لایحه را همچنین در سال جاری از 31 شهریور به بعد اجرا کند. 
در ادامه محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پاسخ به نماینده دولت گفت: کسانی به عنوان نمایندگان دولت در جلسات بررسی طرح‌ها و لوایح شرکت می‌کنند نباید قوه عاقله مجلس را در بررسی‌ها زیر سوال ببرند. برادر بزرگواری که به عنوان نماینده دولت در صحن حاضر شدند طوری صحبت کردند که گویی ما این طرح را دو روزه بررسی کرده و به اینجا رسانده‌ایم.
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس ادامه داد: اگر می‌بینیم این لایحه شیر بی یال و دم و اشکم نتیجه پیشنهادات مکرر شما بوده که نگذاشتید لایحه به درستی اجرا شود نه اینکه مجلس را زیر سوال ببرید و لذا از رئیس مجلس انتظار داریم به این افراد تذکر دهند، افرادی که 10 روز است که از دانشگاه به دولت با یک عنوان مدیریتی مهم تشریف فرما شده و می گویند که در مجلس اینگونه رفتار می شود. بدنه و جامعه فرهنگیان خود قضاوت کند که این چه صحبت‌هایی است که در مجلس می‌شود و خواهشمندم این بزرگواران شأن و جایگاه خود را بدانند.
قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: من در صحبت های قبلی به صحبت های ایشان اعتراض داشتم، اما انصافا اقای عرب اسدی در مدیران پیشکسوت بوده و از دانشگاه به اینجا نیامده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار