تلاش میکنیم با این طرح به طور جدی مخالفت شود و عملا تمرکز نمایندگان محترم را معطوف کنیم به اینکه مشکل آن‌ها راه حل دیگری خواهد داشت و باید به آن راه حل رسید.
کد خبر: ۱۰۰۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷ 14 November 2021

دکتر محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح ادغام آموزش پزشکی و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که حرف و حدیث‌های بسیاری را به دنبال داشته است، گفت: طراحان این طرح به دنبال ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند که عملا این تفکر مغایر بند ۸ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری است، در آن بند، صریح بیان شده که آموزش پزشکی در بهداشت و درمان ادغام شود.

وی با اشاره به اینکه عدالت در دسترسی به خدمات درمانی دغدغه نمایندگان محترم بوده است، گفت:

در جریان هستم که بسیاری از نمایندگان محترم از عدم وجود پزشکان متخصص و فوق تخصص در حوزه انتخابیه خود رنج می‌برند و فکر می‌کنند با این طرح می‌توانند آن قضیه را پوشش دهند که این طور نیست، چرا که با اجرای طرح نه تنها این اتفاق مسیر نخواهد شد بلکه اساسا ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت در دهه ۶۰ برای افزایش ظرفیت‌های موجود جهت تربیت دانشجویان گروه پزشکی بوده است، یعنی عملا وزارت بهداشت با این ادغام تمام ظرفیت‌هایی که برای ساختار نظام درمانی و بهداشت خود داشته در بستر آموزش قرار داده و عملا آموزش قوت گرفته است؛ به این شکل که ما امروز گروه پزشکی فارغ التحصیل شده بسیاری را در جامعه داریم.

آموزش پزشکی باید در کنار بهداشت و درمان باشد

دکتر محسنی بندپی اظهار کرد: این ادغام نه تنها در نهاد‌های داخلی بلکه در نهاد‌های بین المللی هم مورد تشویق قرار گرفته است و حتی سازمان جهانی بهداشت هم چند سال گذشته این مدل از آموزش را به کشور‌های دیگر توصیه کرده بود.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس عنوان کرد: این موضوع که آموزش پزشکی باید در کنار بهداشت و درمان باشد، بدون تردید کار درستی است و اجرای این طرح هم خلاف قوانین بالادستی است و هم هزینه‌های بسیار سنگینی را به جامعه تحمیل خواهد کرد و هرگز به افزایش کمیت و کیفیت تربیت دانشجویان پزشکی منجر نخواهد شد.

وی افزود: زیرساخت‌های عمده آموزش دانشجویان گروه پزشکی که عمدتا به بستر‌های درمانی نیازمند هستند در وزارت علوم وجود ندارد؛ فکر میکنم ما باید به سمت اجرای طرحی برای ایجاد انگیزه بیشتر جهت ماندگاری دانشجویان پزشکی در کشور در مناطق محروم گام برداریم و در این صورت است که ما می‌توانیم به دغدغه نمایندگان محترم پاسخ دهیم.

دکتر محسنی بندپی تصریح کرد: بنابراین در شرایط فعلی و البته در هیچ مقطع زمانی، این ادغام به صلاح نیست؛ راه حل ماندگاری پزشکان و پیراپزشکان ما افزایش ظرفیت آن‌ها نیست چراکه اگر ما فکری برای ماندگاری و ایجاد انگیزه آن‌ها نداشته باشیم قطعا زیرساخت‌های کشور را به هم خواهیم زد و تربیت نیروی انسانی بیشتر را در شرایط اقتصادی کنونی را برای کشور‌های همسایه ممکن است در دستور کار خود داشته باشیم.

در سال ۹۹ بیش از ۹۰۰ هیات علمی از کشور خارج شدند

به گزارش تابناک مازندران، نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس گفت: تلاش میکنیم با این طرح به طور جدی مخالفت شود و عملا تمرکز نمایندگان محترم را معطوف کنیم به اینکه مشکل آن‌ها راه حل دیگری خواهد داشت و باید به آن راه حل رسید.

وی همچنین در ادامه به خروج نخبگان از کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ بیش از ۹۰۰ هیات علمی از کشور خارج شدند که این موضوع زنگ خطری برای نظام آموزش عالی ما در رشته‌های مختلف است که این اعداد خیره کننده هستند بنابراین تمرکز برای ایجاد انگیزه به ماندگاری پزشکان در کشور باید در اولویت نخست باشد و این طرح‌ها گره‌ای از مشکلات مردم باز نخواهند کرد.   

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار