مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین:

سمن ها نقش موثری در رفع چالش های محیط زیست دارند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت : سمن ها در کاهش و رفع چالش های محیط زیست نقش موثر و انکار ناپذیری دارند و باید زمینه فعالیت بیشتر سازمان های مردم نهاد در جامعه فراهم شود.
کد خبر: ۶۴۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ 21 August 2018

سمن ها نقش موثری در رفع چالش های محیط زیست دارند

به گزارش تابناک قزوین،حسن پسندیده روز دوشنبه در همایش آموزشی روش های نوین تسهیل گری و توانمند سازی مجموعه های مردم نهاد که در سالن باغستان جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: امروزه بیش از گذشته به مشارکت سمن ها برای حل مشکلات محیط زیست نیازمند هستیم و باید زیرساخت های مناسب برای گسترش مشارکت های مردمی در این زمینه فراهم شود.


پسندیده اظهار کرد: توسعه فرهنگ زیست محیطی با استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد رویکردی کم هزینه ، فراگیر و با مقبولیت اجتماعی بالا است و قطعا می تواند در رفع چالش های محیط زیست موثر واقع شود.


وی با اشاره به اینکه ساختارهای متمرکز کارآمدی لازم را برای تامین همه نیازهای فعلی و آتی حفاظت از محیط زیست ندارند افزود: باید همه افراد علاوه بر دولت ها برای حفظ محیط زیست و بهبود سبک زندگی تلاش کنند چون تا زمانی که ضرورت و اهمیت حفاظت از محیط زیست برای همگان روشن نشود قطعا در این زمینه اقدام نخواهند کرد.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد:مشارکت اجتماعی مردم در حوزه محیط زیست زمانی نمایان می شود که مردم بدانند چه مخاطراتی محیط زیست را تهدید می کند .


به گفته این مسئول ،دانستن حق مردم است و اطلاع رسانی و آموزش به مردم کمک می کند تا خود بخشی از راهکار و راه حل مشکلات باشند.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: سازمان های مردم نهاد زیست محیطی سازمان های غیر دولتی ، بدون انتفاع و غیر سیاسی هستند و اعتبار خود را در جامعه از نقش مسئولانه و سازنده به دست می آورند.


وی افزود: افراد در این سمن ها به صورت داوطلبانه حضور یافته و به دلیل ارتباط بدون واسطه با مردم از کارآمدی و تاثیر بالایی برخوردار هستند.


پسندیده نقش سازمان های مردم نهاد را در ارایه راهکار و کمک فکری به سازمان های دولتی مهم دانست و افزود: سمن ها باید نظارت لازم را بر فعالیت های توسعه ای دولتی و بخش خصوصی داشته باشند که برای انجام این وظیفه خطیر باید دانش و مهارت های لازم را کسب کنند.


وی آشنایی با قوانین و مقررات زیست را یکی از دانش ها و مهارت های لازم برای سمن ها دانست و افزود: در این راستا برگزاری نشست با سمن های محیط زیست می تواند موثر واقع شده و موجب هم افزایی ، تقویت ارتباط تشکل ها با یکدیگر و آشنایی با مقررات و حقوق محیط زیست شود.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اضافه کرد: آموزش حقوق محیط زیست توسط سمن ها به مردم و حساس سازی آنها افزایش همکاری و مشارکت مردم را در حل بحران های محیط زیستی و توسعه پایدار به دنبال دارد.


پسندیده تاکید کرد: فعالیت سمن ها می تواند از سیاست گذاری های منفی در حوزه محیط زیست که منجر به تخریب یا آلودگی میحط زیست می شود جلوگیری کرده و برنامه های روشن و مدونی را پیش روی مسئولان ترسیم نماید.


وی بیان کرد: سمنها می توانند با دیده بانی و رصد مداوم چالش های محیط زیست نقشه راه را برای دستیابی به محیط زیست پایدار و سالم در اختیار دستگاهها و مردم قرار دهند و در بسیاری از مواقع نهادها و دستگاه ها را به وظایف خود در قبال محیط زیست آگاه سازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار