شاید واقعا این روزها سوار شدن به تاکسی های تهران، گنج قارون بخواهد. مسیرهایی که به نظر طولانی نیستند، ولی کرایه ها به جیب مسافران فشار می آورد.
دعوای قدیمی رانندگان تاکسی و مسافران بر سر پول خُرد و نرخ کرایه تاکسی این روزها با گرم شدن هوا، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است چراکه بعضا دیده شده رانندگان در پی درخواست مسافران برای روشن کردن کولر در این هوای گرم، درخواست کرایه بیشتر تحت عنوان «کرایه کولر» دارند.
البته با وجود اینکه مسئولان اعلام کردهاند که دریافت هر گونه کرایه اضافی برای روشن کردن کولر غیرقانونی است اما با حرکتی کوتاه در شهر میتوان دریافت که امتناع رانندگان برای روشن کردن کولر، تابستان را برای مسافران گرمتر کرده است. با گذری کوتاه در شهر و سرزدن به تعدادی از واحدهای کرایه اتومبیل و خدمات توریستی در روزهای گرم تهران به این نتیجه می رسیم که نه تنها اعلام غیرقانونی بودن کرایههایی چون کرایه موسوم به کرایه کولر، عامل محدودکنندهای برای دریافت کرایه اضافی نبوده است بلکه نبود شکایت رسمی از سوی مسافران به بازرسی اتحادیه و اتاق اصناف برای جلوگیری از دریافت کرایه اضافی، مسئله غیرقانونی کرایه کولر را به یک قانون اجرایی تبدیل کرده است.
حالا با نزدیک شدن به هوای گرم تابستان بازهم پیگیر موضوع کرایه ی کولرها شدیم، البته امسال هم مثل گذشته مسئولین تاکسرانی شهر تهران ماجرای کرایه کولرها را غیرقانونی اعلام کردند.
مهدی ابراهیمی، معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره نرخ کرایه تاکسی های تهران با وجود روشن بودن کولرها گفت: "طبق قانون تاکسیرانی افزایش نرخ کرایه ها در تابستان به خاطر روشن کردن کولر خودرو تخلف محسوب می شود، نمره منفی دارد و قابل پیگرد قانونی است."
وی ادامه داد: "البته این ماجرای افزایش نرخ تنها به تابستان محدود نمی شود و برخی سودجویان حتی در زمستان هم برای روشن کردن بخاری خودرو درخواست کرایه بیشتر می کنند، که هر دو جزء تخلفات است."
ابراهیمی درباره نحوه نزخ گذاری کرایه تاکسی ها اظهار کرد: "نرخ مصوب تاکسی های تهران با احتساب میزان مصرف کولر و بخاری است، به همین دلیل تاکسی داران مجاز به افزایش کرایه ها نیستند."
وی همچنین درباره اینکهذ بربرخی تاکسی داران به بهانه ای خراب بودن کولر یا بخاری از روشن کردن آنها امتناع می کنند، تصریح کرد: "در حال حاضر تعداد تاکسی های فرسوده در شهر بسیار کم است و تا کنون حدود 12هزار تاکسی به طور کامل نوسازی شدند، و به سیستم های سرمایش و گرمایش مناسب هستند، به همین دلیل اینگونه دلایل تنها بهانه است."
معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران، در پایان گفت: "شهروندان می توانند در صورت مواجه با چنین مشکلاتی در شهر تهران، با سامانه 1888 تماس گرفته و با گزارش تخلف مورد نظر، موضوع را پیگیری کرده، تا برخوردهای لازم صورت گیرد."