روحانی: برجام به فرجام رسید

پیام تبریک رییس جمهوری پس از لغو تحریم ها/ دیدگاههای شخصیت های مختلف

این نخستین خبری بود که عالی ترین مقام اجرایی کشور در نخستین دقایق رسمی اعلام آغاز اجرای این تفام مهم بین اللملی از صحفه اختصاصی رییس جمهوری در تویتر توسط ایرنا منتشر شد.
کد خبر: ۱۶۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶ 17 January 2016
این نخستین خبری بود که عالی ترین مقام اجرایی کشور در نخستین دقایق رسمی اعلام آغاز اجرای این تفام مهم بین اللملی از صحفه اختصاصی رییس جمهوری در تویتر توسط ایرنا منتشر شد.
دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان در پیام توییتری خود نوشت: برجام به فرجام رسید. خدا را سپاس می گویم و در مقابل عظمت شما ملت صبور سر تعظیم فرود می آورم. این سربلندی و پیروزی بر شما مبارک باد.

****اوباما دستورالعمل لغو تحریم ها را امضا کرد
تهران- ایرنا- رییس جمهوری آمریکا دستور العمل لغو تحریم ها را امضا کرد.
به گزارش ایرنا، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با امضای دستور العمل لغو تحریم ها، رسما به اجرای برجام عمل کرد.

*****دبیر کل سازمان ملل از اجرای برجام استقبال کرد
تهران - ایرنا- بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز شنبه از اجرای توافقنامه هسته ای بین ایران شش قدرت جهان استقبال کرده و آن را یک نقطه عطف و مهم خواند.
وی گفت : تاییدیه روز شنبه آژانس مبنی بر اجابت تعهدات ایران طبق توافقنامه تاریخی تابستان گذشته ' بازتاب تلاش با حسن نیت تمام طرف ها برای تحقق تعهدات مورد توافق است.
در بیانیه سخنگوی دبیر کل سازمان ملل به نقل از بان گفته شده است این دستاورد نشان می دهد که گفت و گو و دیپلماسی صبورانه می تواند نگرانی های هسته ای را رفع کند

****آژانس اقدامات ایران برای رسیدن به روز اجرا راتایید کرد/امانو:رابطه ایران و اژانس وارد فصل جدیدی شد
دفتر وین - ایرنا – نیز با انتشار آژانس بین المللی انرژی اتمی همه گام های ایران برای رسیدن به روز اجرای برجام را تایید کرد، نوشت : آژانس اقدامات ایران برای رسیدن به روز اجرا راتایید کرد/امانو:رابطه ایران و اژانس وارد فصل جدیدی شد
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: کارهای زیادی انجام شده که ما را به این مرحله رسانده است. اجرای این توافق تلاش های مشابه را می طلبد. ما اماده ادامه کار هستیم.
آمانو در گزارش خود نوشت: امروز من طی گزارشی تائید کردم که ایران گام های مقدماتی لازم برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را تکمیل کرده است. این گزارش به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است.
مدیرکل اژانس بین المللی ا نرژی اتمی افزود: این گزارش پس از آن منتشر شد که بازرسان میدانی تائید کردند که ایران تمام اقدامات لازم ذیل برجام برای ممکن شدن وقوع روز اجرا را برداشته است.
وی تاکید کرد: این امر راه را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی هموار می کند تا راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط با هسته ای ایران ذیل این توافق را، آنطور که شورای امنیت سازمان ملل خواسته و مجوز آن از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صادر شده بود، آغاز کند.
امانو نوشت: رابطه ایران و آژانس اکنون وارد مرحله جدیدی شدها ست. این یک روز مهم برای جامعه بین الملل است. من به همه کسانی که این را به واقعیت تبدیل کردند بخصوص کشورهای 3+3 و ایران و شورای حکام آژانس تبریک می گویم.

***رئیس کل بانک مرکزی نیز بلافاصه در گفت وگو با ایرنا جزئیات آزادسازی و مصرف 30 میلیارد دلار منابع بلوکه شده را اعلام کرد
تهران- ایرنا- رئیس کل بانک مرکزی با اعلام جزئیات آزادسازی 30 میلیارد دلار منابع بلوکه شده با اجرای برجام، گفت: ورود این میزان ارز به کشور منطقی نیست و تلاش می شود از آن برای واردات کالاهای مورد نیاز بهره گرفت.
سیف جزئیات آزادسازی و مصرف 30 میلیارد دلار منابع بلوکه شده را اعلام کرد
ولی الله سیف شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره جزئیات آزادسازی 30 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده (به محض اجرای برجام)، افزود: با اجرای برجام، همه منابعی که بانک مرکزی در حساب های مختلف دارد و در گذشته به دلیل محدودیت امکان استفاده از آن وجود نداشت، آزاد می شود.
وی با بیان اینکه، بانک مرکزی با اجرای برجام امکان حواله و یا بهره گیری از منابع را خواهد داشت، اظهارداشت: بر این اساس می توان از 30میلیارد دلار برای خرید و واردات کالای مورد نیاز بهره گرفت ضمن اینکه ورود این میزان ارز به کشور منطقی نیست.
سیف ادامه داد: با توجه به بانکداری بین المللی می توان منابع آزاد شده را در حساب های مطمئن و متمرکز قرار داد و در صورت نیاز از آن بهره برد.
رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه برجام در شرف اعلام است، گفت: این امر به معنای رفع محدودیت ها و تحریم های دست و پاگیر است و باید از این فرصت با استفاده از ظرفیت های کشور استفاده کرد.

*****ظریف و موگرینی بیانیه مشترک را قرائت کردند/ تحریم ها ی امریکا و اروپا لغو شد
وین - ایرنا - محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی در بیانیه ای مشترک روز 26 دی را به عنوان روز اجرای برجام اعلام کردند.
متن بیانیه مشترک ظریف و موگرینی به زبان فارسی و انگلیسی منتشر و قرائت شد به شرح زیر است:
امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای 1+5، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، و ایران همچنین در زمینه استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.

تحریم های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد. قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت که برجام را مورد تأیید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت های هسته ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه های 1696 (2006)، 1737 (2007)، 1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 (2015) خاتمه می یابند.

اتحادیه اروپایی تأیید کرده است که چارچوب های قانونی لازم برای برداشتن تحریم های مالی و اقتصادی اتحادیه درباره برنامه هسته ای ایران اجرایی شد. ایالات متحده اعمال تحریم های مصوب مرتبط با برنامه هسته ای ایران را امروز متوقف می کند که همچنین شامل لغو فرمان های اجرایی مربوطه و صدور مجوز برخی فعالیت ها، آنگونه که در برجام مشخص شده است، می باشد. اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین نامه های مربوطه در خصوص جزئیات تحریم هایی که برداشته می شوند را صادر و از این طریق مشارکت بین المللی در پیشرفت اقتصادی ایران را تسهیل کردند.

همانگونه که مقرر شده است، ما به مراقبت و نظارت بر اجرای کامل و موثر برجام از طریق کمیسیون مشترک، مرکب از 1+5 و ایران که توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و سیاست امنیتی هماهنگ می گردد، دقیقا همانگونه که در 23 تیر 1394 توافق شد، ادامه خواهیم داد. آژانس بین المللی انرژی اتمی به سهم خود، مسئولیت مراقبت و راستی آزمایی اجرای برجام و نیز تعهدات ایران به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و موافقتنامه پادمان و اجرای موقت پروتکل الحاقی را به عهده دارد.

ما مایلیم با استفاده از این فرصت، از دولت اتریش به دلیل میزبانی، و از همه کشورهایی که از فرآیند مذاکرات حمایت و به اجرای برخی از تعهدات تحت برجام کمک کردند، تشکر نماییم. ما همچنین از تمامی شخصیت هایی که از سال 1382 هدایت مذاکرات را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به عهده داشته اند، سپاسگزاری می کنیم.

همه طرف ها باوری راسخ دارند که این توافق تاریخی، استوار و منصفانه است، خواست های همه را تأمین می کند، و اجرای مناسب آن گامی کلیدی در کمک به بهبود صلح، ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی خواهد بود.

این دستاورد به روشنی ثابت می کند که با اراده سیاسی، پشتکار، و از طریق دیپلماسی چندجانبه، ما قادریم سخت ترین معضلات را حل و فصل، و راه حل های واقع بینانه ای که قابلیت اجرای موثر داشته باشند پیدا کنیم. این یک پیام قاطع و امیدوارکننده است که جامعه بین المللی می بایست در تلاش های مان برای ساختن جهانی امن تر، مد نظر داشته باشد.

در فضای مجازی کشور نیز واکنش های مختلفی از شور و نشاط و امید مشاهده و رصد می شود که به تدریج در گزارش های اختصاصی ایرنا اختصاص خواهد یافت.
مدیریت و خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی در خراسان شمالی وظیفه خود می دانند این دستاورد مهم را به رهبری معظم انقلاب اسلامی ، رییس جمهوری ، اعضای دولت و کلیه ارکان نظام جمهوری اسلامی بویژه مردمان غیور ، فهیم ، آزادی و صلح طلب کشورمان تبریک عرض کنند و از عموم دست اندرکاران نظام اسلامی و مسوولان مختلف که در دوره های سخت مذاکرات 13 ساله هسته ای توانستند این پرونده پر مخاطره را به برجام و فرجام برسانند تقدیر و تشکر کنند.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار