شیراز ظرفیت خوبی برای مونوریل داشت

نماینده شیراز در مجلس: مترو از همان ابتدا نسخه مناسبی برای شهر گردشگر پذیر و زیارتی شیراز نبود و این امکان وجود داشت که با استفاده از بستر رودخانه خشک مانند شهر قم از این ظرفیت تردد استفاده شود.
کد خبر: ۱۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹ 17 March 2015

به گزارش تابناک فارس به نقل از فارس؛ دکتر سید احمدرضا دستغیب عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در تهران با تدابیری که اتخاذشده یا شاهد ترافیک روان هستیم یا در خیابان‌ها و معابری که ترافیک سنگین وجود دارد جایگزین‌هایی‌ از قبیل «بی آر تی» و مترو در دسترس مردم است.

وی افزود: در این شرایط با مقایسه گره‌های ترافیکی شیراز و تهران می‌توانیم بگوییم این روزها ترافیک شیراز وضعیت نامناسب‌تری از پایتخت دارد و در مواردی که پل هوایی یا زیرگذری ساخته‌شده، بار ترافیک به نقاط دیگر انتقال‌یافته است.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم انجام اقدام عملی و جدی برای حل معضل ترافیک شیراز، خاطرنشان کرد: حل مشکل ترافیک شیراز باید از سطحی بالاتر و با در نظر گرفتن مبدأ و مقصد و نقطه شروع و پایان حرکت خودروها مورد مطالعه قرارگرفته، طرح‌هایی دقیقی برای آن پیش‌بینی شود.

وی اضافه کرد: این‌که به‌صورت مقطعی خودروها را با تدابیری از زیر سطح یا روی سطح عبور دهیم مشکل ترافیک شیراز را حل نمی‌کند و این موضوع باعث افزایش آسیب‌های جسمی و روحی به شهروندان خواهد شد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط شاهد آن هستیم که اجرای طرح ترافیک دوباره مورد بحث قرارگرفته و در این زمینه با توجه به آن‌که شیراز شکل خطی داشته و ترافیک آن محدود به مرکز شهر نیست، باید به‌صورت عمیق‌تری اجرای طرح‌های ترافیکی را موردبررسی قرار دهیم.

دستغیب بیان کرد: در این زمینه اشکالی ندارد که کارشناسانی از کلان‌شهرهای دنیا و پایتخت کشور دعوت شوند و موارد ترافیکی شیراز را به صورتی کلان موردبررسی قرار دهند.

مترو از ابتدا نسخه شیراز نبود

این نماینده مجلس در ادامه ابراز داشت: مترو از همان ابتدا نسخه مناسبی برای شهر گردشگر پذیر و زیارتی شیراز نبود و این امکان وجود داشت که با استفاده از بستر رودخانه خشک مانند شهر قم از این ظرفیت تردد استفاده شود.

دستغیب افزود: مترو حجم زیادی از ثروت این شهر را می‌بلعد و برای تمام موقعیت‌ها مناسب نیست و از سویی آن زمان که بیان می‌شد زخمی کردن پروژه‌ها منجر به جذب اعتبار می‌شود دیگر گذشته و زخمی کردن پروژه‌ها تنها زمان و هزینه بهره‌برداری را افزایش می‌دهد.

کمربندی شیراز شبه‌کمربندی است

نماینده مردم شیراز در مجلس سپس گفت: کمربندی شیراز در این شرایط «شبه‌کمربندی» بوده و در برخی نقاط وارد حریم شهر شده است.

وی با اشاره به تأمین اعتبار لازم برای روشنایی کمربندی شیراز، عنوان کرد: در شرایط فعلی جا دارد که بر روی اجرای طرح مونوریل مطالعه جدی صورت پذیرد.

دبیر هیئت‌امنای آستان مقدس احمدی و محمدی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هیئت‌امنای آستان در سال رو به اتمام، 9 جلسه برگزار کرد و پیش‌نویس طرح راه‌های دسترسی به حرم را مورد تصویب قرار داد.

دستغیب ادامه داد: با در نظر گرفتن طرح تفصیلی شیراز، دسترسی راحت‌تر شهروندان به حرم موردبررسی قرار گرفت و مواردی مانند پارکینگ از دغدغه‌های جدی ما است که سال آینده اقدامات جدی در این زمینه آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: مصوبه مهم دیگر هیئت‌امنا بهسازی منازل ارزشمند میراثی است که در نقاط مختلف طرح توسعه 57 هکتاری قرارگرفته و این کار متناسب با محیط پیرامونی و طرح و بافت هماهنگ، اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل شورای راهبردی متشکل از وزرای راه و شهرسازی، وزیر کشور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، تولیت آستان، نماینده ولی‌فقیه در فارس و استاندار این استان، ابراز داشت: هماهنگی مسائل کلان بافت تاریخی شیراز با محوریت حرم، در این کارگروه موردبررسی قرار خواهد گرفت.

تصویب بودجه ویژه شهرهای زیارتی کشور

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: برای نخستین بار اتفاق خوبی در کلان‌شهرهای مذهبی افتاد و در بودجه سال آتی سه شهر قم، مشهد و شیراز دارای تعریف و ردیف بودجه مشخص شدند.

وی ادامه داد: این اتفاق مورد حمایت دولت بود و در مجلس نیز با اقبال مواجه شد تا شهرهایی که میزبان زائران هستند بتوانند به‌گونه‌ای مناسب‌تر خدمات را به زائران داخل و خارج از کشور ارائه کرده و جایگاهی درخور ایران اسلامی داشته باشند.

دستغیب تصریح کرد: با این اتفاق سال آینده بودجه بهتری برای مباحث زیارتی این شهرها اختصاص خواهد یافت به‌ویژه این‌که اماکن مذهبی این سه شهر معمولاً در مناطقی قرار دارد که محرومیت داشته و شاهد نابسامانی‌های حاشیه کلان‌شهرها هستند.

نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری برای اتمام عملیات مصلی تهران در سال آینده، بیان کرد: پروژه مصلی تهران بنای عظیمی است که روند احداث آن طولانی شده و مردم انتظار دارند هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از این طرح مهم باشند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت بنابر مصوبه مجلس باید توان خود را به میدان بیاورد و بخش قابل‌توجهی از اعتبارات خود را به مناطق حاشیه‌ای جنوب شهر و بافت تاریخی اختصاص دهد.

به گزارش فارس، تعدد مراکز تصمیم‌گیر در بحث ترافیک شهر شیراز باعث شده که مطالعات و نظرهای کارشناسان خبره حمل‌و‌نقل در این شهر عملی نشده و معضل ترافیک شیراز روز‌به‌روز گسترده‌تر شده و پاکی هوای این شهر که یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های اعتبار آن است را مورد تهدید قرار دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار