به گزارش خبرنگار «تابناک» از اسلامشهر، در روزهای اخیر شاهد جشن آغاز ریلگذاری ابرپروژه مترو اسلامشهر بودیم، پروژهای که از دیماه۹۷ کلنگ آن با دستان فرزند شهید مدافع حرم محمودرضا بیضایی بر زمین زده شد و اکنون پس از گذشت پنج سال این پروژه عظیم بدون توقف و با سرعتی مناسب پیش میرود تا این آرزوی دیرینه مردم این خطه از استان تهران را تحقق بخشد.
قطعا نقش مدیریت شهری در پیشبرد این طرح عظیم که در کلان شهرهای کشور به کندی پیش میرود، و همچنین همراهی مسئولان شهرستانی و استانی، نمایندگان مجلس، اعضای شورا و مدیران شهری در تأمین منابع مالی موجب شده در این شرایط اقتصادی که پروژههای نیمه تمام فراوانی برزمین مانده، ابر پروژه مترو اسلامشهر بدون توقف پیش برود بسیار حیاتی و مهم است.
اجرای این طرح عظیم با استفاده از متخصصان داخلی برای عبور از مخاطرات مسیر حفاری و اجرای مهندسی ارزش در کاهش هزینههای پروژه احداث مترو، ایستگاه میدان نماز و اکنون در اجرای ریلگذاری نشان از توان مهندسین داخلی کشور دارد.
رضا قاسمی، رئیس سازمان مدیریت حمل ونقل ریلی شهرداری اسلامشهر در گفت و گو با خبرنگار تابناک با اشاره به مشخصات فنی اجرای این طرح ملی اظهارداشت: در مسیر حفاری تونل از ایستگاه آزادگان تا میدان نماز اسلامشهر با مشکلات و مخاطرات جدی روبرو بودیم، عبور از لولههای نفتی بنزین، عبور از بزرگراه آزادگان، گذر ایمن از رودخانه کن با دبی ۴/۵ مترمکعب بر ثانیه زمستان و گذشتن از ریل راهآهن از چالشهای مهم پیش رو بود که به سلامت و بدون حادثه گذر کردیم و حفاری تونل به اتمام رسید و ریلگذاری پروژه آغاز شد.
وی افزود: فاز اول بهره برداری خط برای ریلگذاری بطول ۱۰/۵ کیلومتر از آزادگان تا ۴۰۰متر بعد از ایستگاه میدان نماز در تونل دو خطه و درمجموع ۲۱کیلومتر بصورت رفت وبرگشت در حال اجراست.
قاسمی با بیان اینکه سه ایستگاه چهاردانگه، شاتره و میدان نماز درطول مسیر دیده شده، تاکیدکرد: برای عملیات ریلگذاری مبلغ ۵۵۸میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و چون در گذشته این طرح توسط شهرداری تهران اجرا شده، توانستیم با استفاده از مهندسی ارزش ۱۵میلیارد تومان کاهش، هزینه و ۱۵درصد افزایش کیفیت را متصور سازیم.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری اسلامشهر گفت: مدت اجرای این طرح ۱۸ماه و طول ریلگذاری ۴۲کیلومتر در ۴ریل ۱۰/۵کیلومتری و ۹۷هزار مترمکعب بتن ریزی برای پروژه درنظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: ۲۳۰۰تن ریل از شرکت ذوبآهن اصفهان و تولید صددرصد داخلی با اعتباری بالغ بر ۱۶۵ میلیارد تومان خریداری و در مرحله حمل وتخلیه درکارگاه است تا بتوانیم در موعد مقرر عملیات ریلگذاری را هم به پایان برسانیم.
گفتنی است برای این پروژه عظیم تاکنون ۲۳۰۰میلیارد تومان هزینه شده که ۲هزار میلیارد آن از اعتبارات داخلی شهرداری بوده است.
انتهای پیام/س