کشف شواهدی جدید از محوطه باستانی «کرند کهنه» در دلاهو

سرپرست هیات باستان شناسی پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه باستانی کرند کهنه شهرستان دالاهو از کشف شواهدی جدید از این محوطه باستانی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴ 06 August 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، حمزه کریمی با اشاره به اجرای پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه کرند کهنه، اظهار کرد: محوطه کرند کهنه شهرستان دالاهو در جنوب غرب شهر کرند و در شمال جاده کمربندی اسلام آبادغرب به سرپلذهاب واقع است که سال ۱۳۸۴ توسط مهدی بیگ محمدپور از باستان شناسان کشورمان مورد بررسی قرار گرفت. 

وی افزود: این محوطه در حال حاضر در ابعاد ۱۴۰×۲۱۰ متر با ارتفاع تقریبی ۶.۵ متر از سطح زمین‌های اطراف، در میان باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی منتهی به جاده کمربندی شهر احاطه شده و به دلیل فضاسازی‌هایی که در اطراف و حریم محوطه برای ایجاد باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بوجود آمده، تنها راه دسترسی به سطح محوطه از مسیر جاده ارتباطی خاکی بین باغ‌ها در شرق و جنوب شرق محوطه امکان پذیر است.

سرپرست هیات باستان شناسی پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه باستانی کرند کهنه شهرستان دالاهو، تصریح کرد:  با توجه به اینکه بخش‌های زیادی از محوطه در قسمت‌های شمالی، شرقی و غربی به دلیل احداث باغ و دیوار چینی سنگی به شدت تخریب شده و نیز در بخش جنوبی نیز به واسطه زمین‌های کشاورزی و ایجاد باغ در این بخش مورد دخل و تصرف قرار گرفته، بنابراین تنها بخش مرکزی این اثر برجا مانده است.

وی تاکید کرد: بر اساس بررسی و شواهد سطحی همچون مشاهده سفال در سطح محوطه، احتمالا این اثر قبل از گسترش باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی وسعت بیشتری داشته، اما در حال حاضر از اطراف مورد دخل و تصرف قرار گرفته، بگونه‌ای که برای دیوارکشی اطراف باغ‌ها از سنگ‌های بر جای مانده از بقایای معماری محوطه استفاده شده و این موضوع به شدت در حال آسیب زدن به بخش‌های باقی مانده اثر است. 

به گفته این باستان شناس، با توجه به نمونه سفال‌های جمع آوری شده در پرونده ثبتی اثر و گزارش بررسی صورت گرفته توسط آقای بیگ محمدپور در سال  ۱۳۸۴ احتمال می‌رود این اثر در دوره تاریخی(ساسانی) و دوره اسلامی(ایلخانی) محل استقرار بوده باشد. 

وی در ادامه با اشاره به بررسی‌های باستان شناسی اخیر در این منطقه، اظهارکرد: از آنجایی که از سال ۱۳۸۵ تاکنون هیچ حفاری یا گمانه زنی در این مجموعه صورت نگرفته و اطلاعات کافی از آن در دست نبود و از طرفی گسترش شهر، جاذبه‌های گردشگری و زمین‌های حاصل خیز در اطراف محوطه کرند کهنه باعث شده تا مالکین باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی خسارت جبران ناپذیری بر پیکره این اثر وارد کنند، بنابراین پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم آن برای جلوگیری از دست اندازی‌ها به محوطه باقی مانده در دستورکار قرار گرفت. 

کریمی گفت: در نهایت با همکاری میراث فرهنگی استان و تایید شورای فنی استان مجوز گمانه زنی  برای مشخص شدن وضعیت حریم محوطه باستانی کرند کهنه از سوی پژوهشکده باستان شناسی صادر شد. 

وی با بیان اینکه در عملیات گمانه زنی برای تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی کرند کهنه ۳۰ گمانه در محوطه حفر شد، عنوان کرد: باتوجه به شواهد سطحی محوطه و بقایای بدست آمده از سطح گمانه‌ها که شامل بقایای برجا معماری سنگی و آجری به همراه ملاط گچ است و همچنین مواد فرهنگی سفال و استخوان، می توان استنباط کرد که گسترش اثر در بخش جنوبی بیش از آنچه است که در ظاهر نشان می‌دهد و احتمال می‌رود محوطه باستانی کرند کهنه، بقایای یک ارگ شهر باستانی مربوط به قرون میانه اسلامی است که البته اظهار نظر قطعی در این خصوص مستلزم کاوش باستان شناسی در این محوطه باستانی است.    

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار