کد خبر: ۹۹۶۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸ 25 September 2021

تاچندی پیش اعطای شناسنامه ایرانی و اعطای تابعیت ایرانی تنها برای افرادی امکان‌پذیر بود که پدری ایرانی داشته باشند. اما طی چند سال اخیر و با تلاش مسوولان ذیربط در ایران، شناسنامه ایرانی برای فرزندانی که مادر ایرانی و همسر خارجی دارند هم قانونی شده و این افراد می‌توانند تابعیت ایرانی داشته باشند. این قانون یک تحول عظیم در ایران محسوب می‌شود چرا که طی 85 سال گذشته، مادران ایرانی با همسران غیر ایرانی، برای به همراه داشتن فرزندان خود در مسافرت به ایران نیازمند روادید(ویزا) از سوی ایران بودند که بعضا مشکلات فراوانی هم به همراه داشت. درواقع ایران جزو معدود کشورهایی بود که اعطای تابعیت از طریق مادر را به رسمیت نمی‌شناخت.
اما در سال 2019 میلادی (بهار 1398)، با اصلاح ماده 976 قانون مدنی، ایران بعد از 85 سال اعطای تابعیت را از طریق مادر نیز قانونی کرد. پس از آن نیز به مدت 2 سال زمان نیاز بود تا این قانون به مرحله اجرایی درآید. اصلاح این قانون برای مادران ایرانی دارای همسر خارجی رخداد بسیار مهمی به شمار می‌رود چون که بسیاری از موانع برای مسافرت به همراه فرزندان برداشته شده و حضور آنان به سهولت در کشور امکان‌پذیر است.
این رویداد تاریخی برای نخستین‌بار در سوئد با صدور شناسنامه ایرانی برای یک پسربچه به نام «مهدی» که دارای مادر ایرانی و پدر خارجی است، انجام شد.
ملاحظه: یکی از اقدامات شایسته و به جای دولت ایران، تغییر قوانین مربوط به حوزه شهروندی و اعطای تابعیت بود که خوشبختانه بعد از 85 سال تبعیض علیه مادران ایرانی با همسر خارجی رخ داد. این تحول و اصلاح قانون مدنی به اندازه‌ای مهم است که می‌توان همواره به عنوان یکی از دستاوردهای دولت وقت از آن یاد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار