شاید بهترین جمله این باشد که بهترین میراثی که از ما به جا می‌ماند مسئولیت اجتماعی برای آیندگان است، دقیقا آن چیزی که باعث می‌شود به موضوعاتی توجه کنیم که برای اجتماع‌مان مفید باشد و احتمالا در نسل بعدی این موضوع بیشتر نمود خواهد داشت.
کد خبر: ۹۸۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵ 28 July 2021

به گزارش «تابناک تهران»، آرزو وصله‌چی مشاور و مربی کارآفرینان و کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات است او حدود 5 سال است که به این حوزه وارد شده و در 3 سال اخیر بصورت تخصصی به عنوان مشاور و مربی کارآفرینان و کسب و کارهای نوپا در اکوسیستم کارآفرینی فعالیت میکند . درباره اکوسیستم نوآوری و مسئولیت اجتماعی با او به گفت و گو نشسته ایم:
تعریف شما از مسئولیت اجتماعی چیست؟
همه ما در زندگی خود یکسری وظایف و مسئولیت‌ها داریم که بخاطر مسائل اقتصادی و روزمرگی‌هایی زندگی، گاهی اوقات یادمان می‌رود که برای چه زندگی می‌کنیم. از نظر من مسئولیت اجتماعی بخشی از همان مسئولیت‌هاست که ما در قبال جامعه‌مان برعهده داریم. به‌نظر من، ما به دنیا آمده‌ایم تا برای جامعه مفید باشیم و بتوانیم با به عهده گرفتن آن مسئولیت‌ها جامعه‌مان را به جای بهتری تبدیل کنیم و در پیشرفت جامعه سهیم باشیم.
ظرفیت اکوسیستم استارت‌آپی را برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی چطور ارزیابی می‌کنید؟
ببینید اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی یک فرصت جدید از نوعی تفکر است که کمک می‌کند همه چیز از متمرکز بودن خارج شود. قبلا وقتی اسم مسئولیت اجتماعی می‌آمد همه فکر می‌کردند که باید کار خیری انجام دهند و تمام این کارهای خیر از طریق یکسری کانال‌های مشخص و رسمی مثل کمیته امداد و موسسات خیریه انجام می‌شد و عموما این مسئولیت‌های اجتماعی در یک دایره محدودی از این charity ها صورت می‌گرفت.
ولی با گذشت زمان و پیدایش اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی، این دایره بازتر شد و دو نگرش قشنگ ایجاد گردید. نگرش اول اینکه دیگر کسی به مسئولیت اجتماعی به چشم یک خیریه، که بیشتر ذینفعان آن افراد نیازمند هستند نگاه نمی‌کند و نگاه‌ها به مسئولیت اجتماعی خیلی گسترده‌تر شده است، مثل مسئولیت اجتماعی با نگاه توجه به ورزش عمومی، محیط زیست، آموزش، اشتغالزایی. اکوسیستم استارتاپی خیلی کمک کرد تا از آن تمرکز اولیه خارج شویم. نگرش دومی که بوجود آمد در راستای خروج از آن تمرکز بود که باعث شد هرکسی از زعم خودش نقشی در این مسئولیت در جامعه بردارد.
در واقع اکوسیستم استارتاپی فرصتی را ایجاد کرد تا هر استارتاپ بتواند بخشی از این بار مسئولیت اجتماعی را بردارد. مثل راه‌اندازی استارتاپ با موضوعات، اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار، اشتغالزایی برای روستاییان، آموزش، محیط زیست و سایر امور خیریه و عام‌المنعه. این‌ها همه اتفاقاتی بود که با پیدایش اکوسیستم استارتاپی بوجود آمد.
وقتی این پراکندگی مسئولیت ایجاد شود میزان مشارکت هم بالا می‌رود. در این خلال ظرفیت‌های جدید هم شناسایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا انگیزه آدمها بیشتر شده و فرصت این را پیدا کنند تا در فعالیت‌های مسئولانه در اجتماعشان مشارکت بیشتری داشته باشند.
شما تاکنون چه اقداماتی در حوزه مسئولیت اجتماعی داشته‌اید؟
طی چند سال گذشته در حوزه مسئولیت اجتماعی در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشتم که این فعالیت‌ها هم درحوزه خیریه بودند و هم در حوزه کارآفرینی و آموزش. در حوزه خیریه، از کمک به کودکان کار و جذب کمک برای افراد نیازمند تا جذب حمایت برای اتفاقات و بلایای طبیعی و در حوزه کارآفرینی و آموزش نیز، از اشتغازایی تا آموزش و مشاوره آنلاین و حضوری کارآفرینی به دانش آموزان و کارآفرینانی که در هر منطقه جغرافیایی در کشورمان حضور داشتند، فعالیت داشته‌ام.
یک جمله طلایی در مورد مسئولیت اجتماعی به آیندگان بگویید.
شاید بهترین جمله این باشد که بهترین میراثی که از ما به جا می‌ماند مسئولیت اجتماعی برای آیندگان است، دقیقا آن چیزی که باعث می‌شود به موضوعاتی توجه کنیم که برای اجتماع‌مان مفید باشد و احتمالا در نسل بعدی این موضوع بیشتر نمود خواهد داشت.
در واقع به نظر میرسد مسئولیت اجتماعی آن ظرفیتیست که این فرصت را برای ما ایجاد می‌کند تا بتوانیم دنیا را جای بهتری برای زندگی کردن آیندگان کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار