اجرای طرح سراسری حیاط پویا به منظور توسعه تحرک و پویایی، کمک به تناسب وزن، ایجاد شادی و نشاط روحی و روانی در بین دانش آموزان امروز (سه شنبه) طی مراسمی در دبستان دخترانه شهید بنت الهدی صدر تهران آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴ 03 March 2015

به گزارش ایرنا، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش درحاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: این طرح به صورت دستورالعمل به مدارس ابلاغ شده و قرار است به صورت گسترده در مدارس سراسر کشور به اجرا در آید.

طرح «حیاط پویا» با هدف آشنایی دانش آموزان با انواع روشهای صحیح ورزشی و بازی های ورزش سالم متناسب با سن آنها و بمنظور غنی سازی اوقات فراغت برای متناسب سازی فضاهای تربیتی با ویژگیها و نیازهای دانش آموزان در مدارس اجرا می شود.

این طرح با شاداب سازی حیاط و فضای مدارس، زمینه مناسب جهت ساماندهی فعالیتهای دانش آموزان در ساعات تفریح را فراهم می آورد تا دانش آموزان ضمن انجام فعالیتهای بدنی ساده در حداقل زمان ممکن از فواید و اثرات ورزش و بازی بهرمند شوند.

در طرح حیاط پویا تلاش می شود با متناسب سازی فضای حیاط مدارس از طریق، رنگ آمیزی، نصب وسایل کم هزینه و بی خطر در دانش آموزان برای فعالیت بدنی انگیزه و علاقه ایجاد شود.

فضا و محیط اطراف حیاط مدارس با توجه به امکانات و شرایط موجود با استفاده از روشهای ساده مانند ترسیم اشکال و جداول، نصب تجهیزات و وسایل سبک و بی خطر ، اجرای بازی های بومی و محلی در حداقل فضای موجود شاداب سازی شده و زمینه فعالیت دانش آموزان را در ساعات تفریح و اوقات فراغت فراهم می آورد .

مهرزاد حمیدی در این باره ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد دانش آموزان چاق شده و تحرک آنان در منزل بسیار کم شده است و تنها جایی که می توانند تحرک لازم را داشته باشند در حیات مدرسه است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کشورها برای مبارزه با این معضل الگوهایی را طراحی کرده اند و ما نیز در آموزش و پرورش طرح حیات پویا را با نگاه مدرسه محور طراحی کرده و هدف ما این است که بچه ها در مدارس فعالیت بیشتری داشته باشند.

حمیدی ادامه داد: این طرح به گونه ای است که حتی با وجود کمترین امکانات و در مدارس روستایی نیز می توان این کار را انجام داد و مطمئن هستم که مورد استقبال مدارس و دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

وی بیان داشت: برای مدارس نوساز و مدارسی که شرکت تجهیز آن را می سازد ملزم به ایجاد امکانات ورزشی است اما مدارس قدیمی و کوچک که امکانات چندان خوبی ندارند می توانند از امکاناتی که در اختیار آنها قرار می گیرد هر چند ناچیز باری اجرای این طرح استفاده کنند.

وی در مورد بازی ها و ورزش هایی که در این طرح دانش آموزان اجرا می کنند گفت: برخی از بازی ها الگوی جهانی دارد و برخی نیز مانند لی لی ورزش ایستگاهی و پرش از جمله برنامه هایی است که می توانند دانش آموزان آن را انجام دهند.

وی در خصوص المپیاد درون مدرسه ای نیز گفت: در مناطق گرمسیر مراسم اختتامیه این طرح انجام شده و در مناطق سردسیر المپیاد درون مدرسه ای تا اردیبهشت ماه ادامه دارد در مجموعه س میلیون دانش آموز در المپیاد درون مدرسه ای شرکت کردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اطمینان دارم که 15 سال دیگر هر فردی در تیم ملی باشد اولین عکس ورزشی او در المپیاد دانش آموزی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش تصویب کرد در برنامه ریزی جدید همه کلاس های دوره متوسطه دو ساعت ورزش داشته باشند.

وی بیان داشت: مقطع پیش دانشگاهی که زنگ ورزش نداشتند نیز با توجه به این مصوبه زنگ ورزش برای آنها پیش بینی شده است.

این طرح هم اکنون در برخی از مدارس در شهرهای مختلف در حال اجرا است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار