بیشتر کسانی که برای خرید بهاره این نمایشگاه ها را انتخاب می کنند از قشر آسیب پذیر جامعه هستند که خودروی شخصی ندارند. حال تصور کنید خانواده ای همه مایحتاج خود را از نمایشگاه بهاره تهیه کرده و مجبور است اجناس خریداری شده را با وسایل حمل و نقل عمومی به مقصد برساندکه با اتوبوس و مترو تا رسیدن به مقصد رنج بسیاری متحمل می شود.
کد خبر: ۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵ 03 March 2015
نمایشگاههای بهاره در حالی  از چند روز گذشته در سه نقطه از تهران آغاز به کار کرده است که به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به شرایط مناسب و در شان مردم فاصله زیادی وجود دارد.

به گزارش تابناک اسفند هم به نیمه راه خود رسید و تکاپوی مردم برای خرید و تهیه مایحتاج شب عید شتاب بیشتری به خود گرفته است.به رسم هر سال امسال نیز نمایشگاههای بهاره در نقاطی از شهر تهران دایر شده تا مردم بتوانند مایحتاج خود را تهیه کنند.

نمایشگاه فروش بهاره امسال در سه نقطه شهر تهران دایر شده و حکیمه تهران پارس، پارک ارم و بوستان ولایت از ششم اسفند ماه میزبان مشتریان خریدهای نوروزی  هستند.

هر چند به نظر می رسد، نمایشگاه امسال با انسجام و نظارت بیشتری نسبت به سالهای قبل در حال برگزاری است اما باز هم انتقادهای بسیاری به آن وارد است.

فقط سه نمایشگاه

اولین نکته ای که منتقدان به آن اشاره می کنند این است که در کلانشهری مانند تهران فقط سه نمایشگاه دایر شده که مسلما امکان دسترسی آسان مردم و خرید راحت وجود ندارد.

بیشتر کسانی که برای خرید بهاره این نمایشگاه ها را انتخاب می کنند از قشر آسیب پذیر جامعه هستند که خودروی شخصی ندارند. حال تصور کنید خانواده ای همه مایحتاج خود را از نمایشگاه بهاره تهیه کرده و مجبور است اجناس خریداری شده را با وسایل حمل و نقل عمومی به مقصد برساندکه با اتوبوس و مترو تا رسیدن به مقصد رنج بسیاری متحمل می شود و با نرخ سرسام آور کرایه تاکسی ها هم شیرینی پایین تر بودن قیمت اجناس نسبت به مغازه های سطح شهر تلخ می شود.

بنابراین به نظر می رسد طی این مسافت طولانی و خرید از نمایشگاه برای بسیاری از پایتخت نشینان دشوار است.

حق انتخاب محدود

نکته بعدی در خصوص این نمایشگاهها این است که مردم حق انتخاب زیادی ندارند. در این نمایشگاهها بیشتر کالاهای تولید داخل عرضه می شود که این موضوع به مذاق برخی خریداران خوش نمی آید. فضای نامناسب نمایشگاهها از جمله نکاتی است که مردم هر ساله نسبت به آن گله مند هستند. همچنین نبود دستگاههای کارت خان و خودپرداز مشکلات را برای خریداران دوچندان کرده است. چرا که بدون اینکه بدانند چه مقدار خرید میخواهند انجام دهند باید پول نقد زیادی همراه خود به نمایشگاه بیاورند .

این در حالی است که در سالهای گذشته نمایشگاههای بهار نتوانسته بودند رضایت مشتریان را جلب کنند و بیشتر مردم از کیفیت پایین اجناس ارائه شده ناراضی بودند.

به گفته رئیس اتاق اصناف ایران و بر طبق اطلاعات استخراج شده ،تنها 5 درصد مردم جامعه از این نمایشگاه‌ها خرید می‌کنند.

حال ناخوش بازار شب عید

اما اگر گشتی در پاساژ ها و مغازه های سطح شهر بزنید می بینید بازار شب عید امسال حال و روز خوشی ندارد. بیشتر فروشندگان از بازار امسال ناراضی و معتقدند مردم امسال بسیار کمتر از سالهای گذشته خرید می کنند.

یکی از فروشندگان پوشاک می گوید: خیلی ها می آیند و اجناس را نگاه می کنند اما عده کمی خرید می کنند. مردم بیشتر برای تماشا آمده اند. قبول داریم که قیمتها نسبت به قدرت خرید مردم بالاست اما ما هم مشکلات خودمان را داریم باید کرایه مغازه را بپردازیم و سود هم داشته باشیم. متاسفانه بازار امسال اصلا چنگی به دل نمیزند و ما هم منتظر روزهای پایانی سال هستیم شاید معجزه ای رخ دهد.

فروشنده دیگری می گوید: خیلی از اجناس توسط مردم پسندیده می شود مردم تقاضای تخفیف دارند. ما هم میدانیم قدرت خرید پایین آمده و قیمت اجناس بالاست اما چاره ای نداریم وگرنه ضرر می کنیم و دولت باید فکری برای این وضعیت بکند.

نظارت فقط در حد حرف است

در حالی مسئولان از نظارت جدی بر بازار شب عید سخن می گویند که به نظر می رسد این موضوع فقط در حد حرف باقی مانده و در عمل این عدم تثبیت قیمتها و گرانی طاقت مردم را طاق کرده است.

هر چه بیشتر به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم گرانی و تغییر قیمت اجناس ملموس تر می‌شود. این در حالی است که فروشنده و خریدار هیچکدام از وضعیت بازار رضایت ندارند.

به نظر می رسد وقت آن رسیده که دولت فکری برای آشفته بازار شب عید کند. اینکه هر سال چند نمایشگاه در نقاط شهر برگزار شود و کیفیت کمی و کیفی در شان مردم را نداشته باشد به قول معروف فقط از سر باز کردن مشکل است.

دولت هم می تواند مانند سایر کشورها در آستانه سال نو با فراهم آوردن شرایط برای فروشندگان و اعمال  تخفیفات منطقی و درست شرایط را به گونه ای فراهم کند که مردم بتوانند با فراغ بال از مغازه های سطح شهر خرید کنند و رنج دوری مسافت، حق انتخاب محدود و ده ها مشکل دیگر را به جان نخرند. نظارت درست و منطقی که در عمل دیده شود و فقط در حد حرف نباشد می تواند گره از خیلی از مشکلات حل کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار